ROFoto12 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Jeg har tenkt til å få satt opp et litt mer ordnet nettverk hjemme, pr i dag har jeg DIR-655 som deler ut IP og alle maskinene ligger på samme nettverk. Jeg har noen maskiner i nettverket samt PS3 og Dreambox, jeg har også en maskin som går som server, både med VMWare og sharet disker. Kjører både Linux og Windows. Planen nå er å sette opp serveren som DNS server, brannmmur, fildeling, FTP, Domain, VMWare server, WEB Server osv. Er det noen som har noen gode guider på dette? Noen konk konkrete spørsmål: -Har skjønt at jeg må ha to nettverkskort i serveren, men må det også være en egen maskin for å ivareta sikkerheten her, eller holder det at det blir et skille på adressene i nettverket. Og at både DNS, fil, Web, og FTP. - Må det være hoved serveren som er DNS server eller kan jeg sette det opp som en VMWare server. Selve serveren har jeg tenkt til å bruke Cento eller Debian. Takker så mye for alle svar! Lenke til kommentar
Inc Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 ehm.. Sikkerhet? Lokal sikring eller sikring mot Wan? Det beste å holde det så enkelt så mulig. Beklager mangelfullt svar.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Spørsmålene dine er veldig vage på sitt beste. Kan du dele opp spørsmålet i delspørsmål og forklare de bedre? Temaet for tråden trodde eg var sikkerhet, men nå er eg ikke lenger sikker. Du må ikke ha to nettverkskort i serveren. Det kommer helt an på hva du skal/vil med serveren. To nettverkskort blir brukt dersom du vil at maskinen din skal ha direkte kontakt med to separate nettverk/subnet samtidig. Om du vil at serveren skal stå som router så vil du dette, ellers bør det ikke være nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå