Gå til innhold

EA like freidige som Ubisoft (PC)


Anbefalte innlegg

Hele "du må være koblet til internette" saken er helt latterlig.

Klar de går nye veier for å stoppe piratkopiering... men dette er en helt feil.

Dette kommer kun til å øke piratkopieringen av spillene deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har da vært kjent noen måneder at C&C4 kom til å kreve en internettilkobling. De presenterer det imidlertid ikke som DRM, men som en MMO-tilnærming i feil sjanger: Man har en bruker man logger inn med, og har permanente levels, unlocks og stats som henger sammen med den brukeren. Om det hadde vært slik at man måtte være tilkoblet internett for å spille multiplayer på denne måten, hadde det jo ikke vært annerledes enn andre spill (f.eks. MW2 eller BC2, man blir tross alt kastet ut fra serveren om nettet ditt dør). Problemet er at de valgte å inkludere hele level/unlock-systemet også i singleplayer-delen av spillet, med samme krav til konstant tilkobling som multiplayer - og plutselig befinner vi oss i DRM-land, selv om det kanskje ikke var det de ønsket. Om de var redde for piratkopiering, så hadde det vel gitt mer mening å inkludere denne DRM-typen i et spill som noen har tenkt til å kjøpe, ikke i C&C4.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg vil minne om at det var flere musikkhandler på internett som baserte seg på internett-aktivering for en del år siden, tidlig 2000-tall tror jeg. Dette funket jo fett så lenge serverne var oppe og gikk, men etter noen år fant firmaene ut at det ikke var liv laga likevel og la ned serverne. Tenk deg det ramaskriket som kom da forbrukerne plutselig fant ut at de ikke lenger kunne spille av musikken som de hadde betalt for og lastet ned lovlig til harddisken sin. Og tenk deg så det ramaskriket som kommer når spillmakere går konkurs, ikke finner det "økonomisk forsvarlig" å drifte serverne, eller må legge ned internettaktivering av andre grunner. For dette vil skje før eller siden, spørsmålet er bare når.

 

Når jeg har kjøpt og betalt for et spill, venter jeg at jeg skal kunne spille det så mye jeg vil uten å være prisgitt spillselskapene sine innfall. Om jeg så er den eneste overlevende etter en global termonuklær armageddon 20 år fram i tid, skal jeg fortsatt kunne spille spillene jeg lovlig har kjøpt (selvsagt forutsatt at jeg har tilgang til PC med strøm). Akkurat som at jeg fortsatt skal kunne se DVD-er eller lese bøker jeg har kjøpt. Kan ikke spillfirmaene tilby meg det, neivel, så får jeg heller se meg om etter mindre lovlige måter å erverve meg dem på.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Eg synest det er leit at Ubisoft og EA krev internett-tilgang for å spele singleplayer.

 

Men det som er meir synd er at ein del forumbrukarar her ser ut til å ha den oppfatninga at "alle" pc spel har slik DRM, og vil difor rettferdiggjere piratkopiering av samtlige utgivelsar på PC-plattforma.

 

Kva skal bransja gjere når -alt- blir piratkopiert? Det er ein vanskeleg industri, der dei fleste spel-studio går konkurs. Sjølv dei PC-utgivelsane som ikkje har DRM blir piratkopiert i like stor skala. Kva seier dette om piratane?

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

World of Goo anyone? :)

Suksess uten kopisperre!. De fleste som har råd kjøper det spillet og de som ikke har råd laster ned ulovlig og ville uansett ikke kjøpt det fordi de ikke har penger. <-Logikk

 

 

World of Goo?

 

"A crying shame: World of Goo piracy rate near 90 percent"

 

60% av inntekta frå World of Goo var frå Wiiware. Spørsmålet er om dei hadde gått i pluss uten å gå multiplattform.

 

Men som sagt, spørsmålet er om det reflekterar mykje tapt sal eller ei.

 

Det eg trur er at når folk er så vant med å piratkopiere så brukar dei heller 200-400kr på noko anna enn eit dataspel. Altså, det er svært lett for folk å nedprioritere kjøp av eit pcspel. World of Goo of Demigod er begge eksempel på at liberal DRM haldning ikkje betyr noko når det kjem til piracy ratio. Noko som står i sterk kontrast til dei mange unnskyldningane piratane kjem med.

 

Edit: Faktum er at DRM-unnskyldninga er patetisk. Piratkopiering skjer i like stor skala uansett.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
"Neeh, det spillet der har sikkert sånn DMR-greie, derfor gidder jeg ikke å kjøpe det.."

"Hm, det spillet der skulle jeg hatt, men det er kanskje litt dårlig..." *halvbevisst; klikke seg inn på torrentz.com*
"Jeg hater DRM altså!! Jeg har ivrig kjøpt spill i mange år, men dette finner jeg meg ikke i lengre! Pirate Bat here I come!!"
"Skjønner de ikke at DRM ødelegger da!?? Da lastes det jo bare ned fra The Pirate Bay!!"

 

Nuff said.

Lenke til kommentar

Kva skal bransja gjere når -alt- blir piratkopiert? Det er ein vanskeleg industri, der dei fleste spel-studio går konkurs. Sjølv dei PC-utgivelsane som ikkje har DRM blir piratkopiert i like stor skala. Kva seier dette om piratane?

 

Fjerne DRM, og gjøre noe for at brukerene skal bli loyale for %¤&%¤&%&¤%&¤# -- ikke straffe dem som kjøper produktene og bare dem som kjøper produktene.

 

De kunne snakket med microsoft for å utvikle et system som sikrer digitale rettigheter for gitte programmer på windowsplatformen, for eksempel.

 

Men neida, de lager innebygde DRM på dvd-platene og krever i tillegg at man har internettforbindelse, og gjerne en CD-key i tillegg.

 

Piratene kan spille offline på en trådløs PC uten DVD-spiller og uten fast internettforbindelse etter å ha besøkt macdonalds med laptopen sin i en time og kjøpt en cheeseburger.

 

NÅR loyale brukere blir straffet søker de etter løsningen på problemene;

"DVD-en min er ripet. Hva skal jeg gjøre?"

"Crack spillet" er et vanlig svar.

 

Da blir de introdusert til piratverden, hvor alt er gratis og alt er uten DRM.

Lenke til kommentar

Kva skal bransja gjere når -alt- blir piratkopiert? Det er ein vanskeleg industri, der dei fleste spel-studio går konkurs. Sjølv dei PC-utgivelsane som ikkje har DRM blir piratkopiert i like stor skala. Kva seier dette om piratane?

 

Fjerne DRM, og gjøre noe for at brukerene skal bli loyale for %¤&%¤&%&¤%&¤# -- ikke straffe dem som kjøper produktene og bare dem som kjøper produktene.

 

De kunne snakket med microsoft for å utvikle et system som sikrer digitale rettigheter for gitte programmer på windowsplatformen, for eksempel.

 

Men neida, de lager innebygde DRM på dvd-platene og krever i tillegg at man har internettforbindelse, og gjerne en CD-key i tillegg.

 

Piratene kan spille offline på en trådløs PC uten DVD-spiller og uten fast internettforbindelse etter å ha besøkt macdonalds med laptopen sin i en time og kjøpt en cheeseburger.

 

NÅR loyale brukere blir straffet søker de etter løsningen på problemene;

"DVD-en min er ripet. Hva skal jeg gjøre?"

"Crack spillet" er et vanlig svar.

 

Da blir de introdusert til piratverden, hvor alt er gratis og alt er uten DRM.

 

Men det har vist seg at sjølv dei spela uten DRM blir piratkopiert i like stor grad.

CD-key er forøvrig eit must for online-spel. Tenk!

 

edit: Eg må presisere at eg ikkje er for DRM, men eg forstår kvar produsentane kjem frå.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Men det har vist seg at sjølv dei spela uten DRM blir piratkopiert i like stor grad.

CD-key er forøvrig eit must for online-spel. Tenk!

Noen folk vil alltid piratkopiere, noen velger å laste ned og dermed kjøpe det (om de syns spillet er bra) og noen kjøper alltid. Førstnevnte vil alltid være der og det kan ingen gjøre noe med. Disse burder ikke bli sett på som potensielle kunder i det hele tatt.
Lenke til kommentar

Hadde vert genialt med en underskriftskampanje for så å gå til kollektivt søksmål mot Ubisoft og EA med alle underskriverne som saksøkere (opplyst om dette i kampanjen selvfølgelig).

Saksøke dem for hva? De bryter ingen lover med kopibeskyttelsen sin.

 

Men man kunne kjøre en underskriftskampanje ja, men å saksøke dem for å ha lagt kopibeskyttelse på et produkt det er helt frivillig å kjøpe er bare dumt. :roll:

Lenke til kommentar

Men det har vist seg at sjølv dei spela uten DRM blir piratkopiert i like stor grad.

CD-key er forøvrig eit must for online-spel. Tenk!

Noen folk vil alltid piratkopiere, noen velger å laste ned og dermed kjøpe det (om de syns spillet er bra) og noen kjøper alltid. Førstnevnte vil alltid være der og det kan ingen gjøre noe med. Disse burder ikke bli sett på som potensielle kunder i det hele tatt.

 

Piratar vil alltid eksistere, difor er det alltid ridiculous å lese at mange peikar på DRM som grunn nummer ein for kvifor dei piratkopierar.

 

Hadde det vore tilfelle hadde ikkje DRM eksistert lenger! EA, Ubisoft baserer definitivt deira DRM beslutningar på andre erfaringar innan industrien.

 

Uansett, boikott om de vil, men piratkopier då ikkje spelet! La være å spele og last ned.

Viktigaste er å støtte PC-plattforma, me vil vel ikkje ende opp å spele RTS, RPG og FPS berre på konsoll vel?

 

Sjå til Supreme commander 2, f.eks, det er dumbed-down for å gjer det meir spelbart på xbox360..

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...