Zepticon Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hei, satte meg ned å skulle flytte noen kondensatorer (tror det er kondensatorer i hvertfall) på skjermkortet. Disse er det der dem står nå midt i veien for vannblokka, så jeg tenkte å flytte dem til andre siden av kretskortet. Men, tinnet smelter jo aldri!? Kjørte på med 450 grader på loddebolten men fremdeles ikke antydning tel smelting. Hva skjer? Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 bruker ikke stål istede for loddetinn?? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Har du mye erfaring med lodding? Det er ikke lurt å gyve løs på slike kort uten å vite hva man holder på med. Mye varme kan lett ødelegge hele kortet. Det man vanligvis må gjøre er å tilføre loddetinn for å få overført varmen. Høres forresten noe tvilsomt ut å flytte kondensatorer. Vet du hvilke frekvenser de jobber med? Vil kretsen tåle den tilførte induktansen? Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Må vel si meg noe forundret på den biten med å flytte kondensatorer selv ja. Vannblokker er jo tilpasset standarden for skjermkortet så sant man ikke har kjøpt en type universablokk selvfølgelig. men allikevel dårlig tro på at man må flytte konsentatorer uansett. Hva med å legge ut noen bilder av hva du driver med og forklar gjerne med noen streker om nødvendig. Og man skal varme opp punktet man skal lodde på, ellers så får du en kald lodding. kan gi dårlig kontakt. legg gjerne litt tinn på bolten i tillegg. så tilfører du mer loddetinn når det blir riktig varme på punktet! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Planen var å flyte kondensatoren til andre siden av kretskortet, slik at festene kommer opp av de samme hullene dem nå går ned i. Men det løste seg, la blokka på fresen og laga plass til kondisene. Og ja, det skal vell passe men ser ut som jeg har en nyere revisjon på kortet eller at dem har pakka feil. Passet gjorde den ikke:) problemet var da at jeg ikke fikk smeltet det metallet som var brukt for å feste dem med i utgangspunket... Endret 19. mars 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Flussmiddel og litt tinn trengs ofte for å lodde av også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå