Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Jeg jobber i en relativt liten bedrift med til sammen 8stk. ansatte, hvor 5stk. av oss hele tiden deler filer med hverandre. Jeg har sett litt på tjenester som "Mamut Online Backup" og "dropbox" men synes de blir litt for innviklet for vanlige mannen i gata... Den løsningen som så langt virker mest interessant er "box.net" Men dette vil koste oss rundt 70 dollar pr.mnd. med fem brukere. Sikkert en god tjeneste, men muligens en anelse mer avansert enn det vi trenger.... ? Det vi trenger er ett sted hvor hver og en av oss kan logge inn med eget brukernavn og passord, for så og kunne laste opp filer og dokumenter. Dokumentene må kunne endres av alle og lagres igjen, slik at alle brukere hele tiden fikk tilgang til de siste endringene. Dette skal så klart være en tjeneste som må ligge på nett, da vi mange ganger er på forskjellige kanter i landet. Har også vært inne på steder som mediafire og slikt, men disse stedene florerer av reklame og de som ikke er så voldsomt tekniske av oss vil rote seg fullstendig bort. Det gjør ikke noe om det koster en liten slant, men 70 dollar synes jeg kanskje er litt mye for å dele noen få dokumenter. Vi trenger ikke mye plass, men 50mb. burde kanskje være ett miniumum. Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Romis Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Kan anbefale Dropbox, det er utrolig lett, men det er veldig dyrt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Kan anbefale Dropbox, det er utrolig lett, men det er veldig dyrt. Men dropbox har vel ikke muligheten til å opprette brukere, slik at flere kan logge seg inn med brukernavn og passord? Lenke til kommentar
Romis Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Kan anbefale Dropbox, det er utrolig lett, men det er veldig dyrt. Men dropbox har vel ikke muligheten til å opprette brukere, slik at flere kan logge seg inn med brukernavn og passord? Du lager en mappe, så inviterer du folk til å kunne legge til filer i den mappen/fjerne filer. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Som jeg skrev i følrste post, så er det altså ikke det jeg er ute etter. Jeg er ute etter en tjeneste som man kan opprette flere brukere (opp til 5stk.) hvor alle kan logge seg inn til en enkel og oversiktlig liste over lagrede dokumenter... Lenke til kommentar
Romis Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Du logger inn med brukeren du lager på Dropbox, så får du en invitasjon av en annen person til å få tillatelse til å forandre filer i en mappe han lager, så kan du selv legge til/fjerne filer fra den ene mappen. Hva annet trenger du? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 du kan jo bare lage en ftp server, og opprette antall ønskede brukere? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 du kan jo bare lage en ftp server, og opprette antall ønskede brukere? Ja... det er så absolutt en løsning jeg vil tro er bedre... Men da må vi jo først ha ett webhotell hvor vi kan laste opp filene som skal deles. Ikke for at det er noen umulighet altså... Men kunne da godt tenke meg et FTP-program som var gratis og som viste filene litt mer oversiktlig, noe ala utforsker i Windows... Noen ide? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hva med gratisalternativet, google docs? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Man kan faktisk bruke windows explorer til å koble til ftp.. bare bruk ftp.dinserver.com, og som server, kan dere bare kjøpe et domene, fra f.eks one.com, som jeg regner med ikke ville bry seg om 50mb med filer, selv om det ikke er lov i reglene dems. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Man kan faktisk bruke windows explorer til å koble til ftp.. bare bruk ftp.dinserver.com, og som server, kan dere bare kjøpe et domene, fra f.eks one.com, som jeg regner med ikke ville bry seg om 50mb med filer, selv om det ikke er lov i reglene dems. Hva mener du med "ikke lov" i forhold til reglene dems? Er det ikke lov og kjøpe ett domene og bruke domenet til kun lagring av filer og fildeling via ftp? Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Skydrive? http://skydrive.live.com/ Denne med explorer plugin må da være bra nok? http://gallery.live.com/liveItemDetail.aspx?li=27545581-4b54-4f6d-9007-ed3b168dab43&pl=8&bt=9 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Hadde delvis feil der jeg, gjelder "large amount of data", noe jeg ikke vil regne 50 mb for. 1.1. Use Subscribers are not permitted to store large amounts of data on the server for free download or reading without prior agreement with One.com. The purpose is not to function as an external hard drive for the storage of data in formats such as zip, mp3, jpg, etc., but as a presentation/sales space for companies and private individuals. Exceptions hereto are services/products provided by One.com and developed specifically for backup and storage purposes such as One.com's photo gallery product. http://www.one.com/en/terms-and-conditions-eur ( Altså, bare kjøp billigste, til 10 kr i mnd. ) Glemte en ting! Du har maks èn ftp bruker der. proisp.no har ubegrenset med FTP brukere. proisp.no har 1 ftp bruker, for 10 kr, 15 for 45 kr, og 30 for 99kr Endret 19. mars 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hvorfor ikke bare bruke Google Docs, som er gratis, oversiktlig og flott? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hvorfor ikke bare ta en gammel maskin, smekke inn linux, opprette 5 brukere og sette på nettverket? Mye enklere og "nærmest gratis" og du kan ha så mye plass du bare ønsker. Hvis du setter den på et sted med fast IP og kjøper et domene og lager et sub-domene til maskinen så kan alle nå den fra hvor som helst i verden. Bare en ide. Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Jeg er med i en organisasjon hvor vi har folk rundt i hele landet. Vi deler mye filer og satte opp WebDav på serveren. Med dette så kan du logge inn med eget brukernavn og passord og få opp filene. Du kan da mappe opp plasseringen som en nettverksdisk under Min Datamaskin og vi kan bruke browseren for å kunne liste opp alt som ligger der (men da ikke legge opp filer). Dette fungerer utmerket for oss i alle fall, eneste minuset er jo at man må ha nett for å kunne bruke disken. Her kan man også lage et enkelt script som kjøres når man starter maskinen som mapper opp disken automatisk hver gang. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Takker for svar alle sammen... Men det ser ut til at Google Docs var den beste løsningen. Gratis er det også. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Dropbox er for øvrig også gratis med inntil 2 GB lagring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå