Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av HDD og Ram

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny hardisk 120gb+ og en 512mb ram brikke. Jeg er ikke helt sikkert hva som er det beste og smarteste og kjøpe! så jeg håpet på litt hjelp her! Jeg vil helst ha et billigst mulig forslag!

Takk på forhånd!

Jeg har et MSI KT3 Ultra2 hovekort med en 1900+

og et SCSI pci kort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har SCSI kontroller fra før

Jeg skal bruke hardisken til DivX filmer og MP3 for det meste!

mye kopiering og flytting :D

Er ikke sikker på prisklasse! vet ikke hva som er nødvendig!

Selvfølgelig så lite som mulig, men varen skal være god!¨

DRITER I BRÅK, og vil ikke trenge noe extra vifte

Lenke til kommentar

DivX og Mp3 avspilling er veldig lite ressurs krevende. Enkel kopiering og flytting mellom disker er en typisk "transfer-rate" flaskehals. Dvs. at du bør satse på en disk med rask transfer-rate (særlig ved skriving) og ikke fokusere så mye på om det er noe mer enn 2MB buffer, SCSI, SATA osv.

Hvis det er en disk du bruker til å laste opp og ned mange filer samtidig så kan det være greit å satse på en med 8MB buffer for å holde ytelsen jevn.

SCSI vil i teorien være raskere, men selv en 100Mbit/s-nettlinje er lett å makse ut med en IDE-disk. Jeg har selv en eldgammel Seagate 8GB (0,5MB buffer) 5400-disk her som klarer 50-60Mbit/s på DC++. Så moderne 7200-disker skal ikke ha noe som helst problemer med å holde 100Mbit/s linjen din opptatt.

Som sagt er SCSI i teorien raskere, men så lenge du bare skal bruke den til DivX, Mp3, ned og opplasting så vil ikke den ekstra ytelsen komme til nytte. Kjøp derfor en stor IDE-disk i stedet for en liten SCSI. IDE gir deg mange flere GB per tusenlapp enn SCSI.

Sjekk Prisguiden for å finne den IDE 7200rpm-disken du har lyst på mhp. pris og kapasitet.

Lenke til kommentar
Vet i alle fulle fall at HKèt støtter PC 2700 ram, så en 512 mb apacher/twinmos brikke PC 2700, så er du sikker

PC3200 koster veldig lite ekstra. Kjøp heller det når du først skal kjøpe sånn at du ikke sitter igjen med alt for gammel ram neste gang du skal skifte hovedkort.

Laveste priser i prisguiden er: 530kr (512MiB PC3200) vs. 430kr (512MiB PC2700). Vet ikke om dette er like stabile brikker som merkebrikkene men er det noe feil med det så har man jo reklamasjon...

Lenke til kommentar
Vet i alle fulle fall at HKèt støtter PC 2700 ram, så en 512 mb apacher/twinmos brikke PC 2700, så er du sikker

PC3200 koster veldig lite ekstra. Kjøp heller det når du først skal kjøpe sånn at du ikke sitter igjen med alt for gammel ram neste gang du skal skifte hovedkort.

Laveste priser i prisguiden er: 530kr (512MiB PC3200) vs. 430kr (512MiB PC2700). Vet ikke om dette er like stabile brikker som merkebrikkene men er det noe feil med det så har man jo reklamasjon...

Enig med Simen 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...