Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må man ta trafikalt grunnkurs for å øvelsekjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du prøvekjøre en bil så må du ha sertifikat. eller så må du øvelseskjøre og prøvekjøre samtidig, og da gjelder samme regler som ved øvelseskjøring pluss at du bør ha tillatelse til det av bileier.

jeg skal øvelseskjøre der det ikke er biler da, der det ikke er noe, bare sånn øving. Må jeg ha tatt trafikalt grunnkurs også?

Lenke til kommentar

Ganske sikker på det, ja.

Et annet spørsmål angående øvelseskjøring:

Trafikalt grunnkurs og fylt 16 år er de eneste kriteriene for å få øvelseskjøre, sant? Og man kan gjøre dette på alle veier, så lenge man oppfyller disse to kriteriene, har en rød "L" bakpå bilen og en person over 25 år, som har hatt kortet i over fem år sammenhengende, sittende ved siden av seg?

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
en person over 25 år, som har hatt kortet i over fem år sammenhengende, sittende ved siden av seg?

Presisering: Må ha hatt lappen de siste fem år sammenhengende.

Går ann å søke til politiet om du kan få øvelsekjøre med sperrefrist.

Det går an å søke politiet om å få skyte bikkja til naboen også, men det er ikke dermed sagt at du får tillatelse til det ...

Lenke til kommentar
en person over 25 år, som har hatt kortet i over fem år sammenhengende, sittende ved siden av seg?

Presisering: Må ha hatt lappen de siste fem år sammenhengende.

Går ann å søke til politiet om du kan få øvelsekjøre med sperrefrist.

Det går an å søke politiet om å få skyte bikkja til naboen også, men det er ikke dermed sagt at du får tillatelse til det ...

Ledsager må ha hatt lappen i fem år sammenhengende for den førerkortklassen det gjelder OG være fylt 25;)

Lenke til kommentar

For å pirke litt til, ikke glem ekstra speil for ledsager og at håndbrekket er i orden ;-)

Trenger vel ikke strengt tatt at håndbrekket fungerer. Det er lov å øvelseskjøre bil med parkeringsbrems på pedal f.eks.

Det var vel mer for å være delvis morsom hvis jeg forstod det riktig... Kanskje eier av bilen plutselig trenger å hjelpe til med å stoppe:D

Skal egentlig være ekstra speil montert på side speil, men dette har jeg aldri sett utenom på kjøreskole-biler...

Endret av axelh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...