Gå til innhold

Hovedkort, CPU og RAM til ca 8000?

Anbefalte innlegg

Heisann.

En god venn av skal oppgradere PCen sin. Han har tenkt å bruke ca 8000 på nye deler.

Fra før har han:

Kabinett: Obisidian 800D

PSU: Corsair TX950

GPU: XFX 5970

+ En grei hardisk

Så hvilket hovedkort, cpu og ram burde han velge?

Han har sett på følgende:

ASUS P6X58D Premium, X58, Socket-1366

DDR3, ATX, 2xSATA 6Gb/s, USB3.0, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

+

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960

Quad Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 8MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan

+

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i7

han vil ha noe som skal holde noen år. Altså må det ha USB 3.0 og SATA 3.0 (6GB/S). Må også støtte CrossFireX til senere.

Setter pris på alle innspill her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsette her er veldig bra. Så man må nok høyere i pris for å ha bedre.

Husk skjermkort f.eks HD 5850 eller HD 5870 bør være veldig gode skjermkort.

Blandt de billige harddiskene er Samsung F3 ganske så bra. kjøpte den i min eldre maskin, og den klarte ca 130 mb/s lesehastighet 150 mb/s skrivehastighet med Crystal disk mark 2.2 testet med 100 mb.

Dyrere kommer Western Digital VelociRaptor 300 GB og Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2.

SSD disk er raskere, på åpne programmer, noen tilfeller oppstart. Spørs hvilken harddisk man sammenligner med.

Skal du overklokke eller ønsker stillegående maskin, bør du kjøpe noen andre prosessor vifte, siden intel er det dårligste på kjøling. Dårlig feste, og støyene somregel og ikke så pene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dersom bruksområde er primært spill så kaster han bort mye penger ved å velge i7 960 til 4 000 kr og et så dyrt hovedkort. Med HD 5970 og skjerm som utnytter dette så skalerer knapt et eneste spill over 2,66 Ghz. Om han absolutt må ha et 1366 oppsett så ville jeg nok heller valgt i7 920 eller i7 930 (omtrent 2 000 kr spart).

Når det gjelder hovedkort, så støtter Gigabyte GA-X58A-UD3R alt det han er ute etter til 800 kr mindre i pris.

Lenke til kommentar

Mener dette vil være et godt kjøp: (960 er bortkastede penger):

Phenom II x4 965 ca. 1400,-

Asus M4A89GTD PRO/USB3 ca. 1100,-

så det blir ca. 3800,- kr billigere for ca. samme ytelse.....

Test: M4A89GTD PRO/USB3

CPU scaling med 5870 og 5870CF

Og så kan man også spare ca 700,- til ved å velge 4GB ram f.eks:

Corsair XMS3 DDR3-1600. ca 850,-. Tror ikke det er ofte man trenger over 4GB.

Totalt vil dette komme på ca: kr. 3350,-

Det er kr. 4650,- mindre for bortimot lik ytelse...

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Takker for svar foklens! Keep`em comming :)

Noen spørsmål videre:

Det må jo være ytelseforskjell på en CPU til 1.500 og en til 4.200?

PCen blir i hovedsak brukt til gaming. Men også litt moviemaking, google sketchup og sånne ting. (han skal studere ved NITH, spildlesign. Så kommer en del tyngre programmer ved neste semesterstart).

Hvis han går for AMD, vil den da kunne holde i 2-3 år fremover? En i7 960 burde vel vertfall ikke ha problemer med kommende spill når det kjører med ett 5970, eller to senere.

Han har en Intel SSD 80GB disk han skal bruke til OS og det viktigste. Har i tillegg en grei hardisk til resten.

Så er 8000 han har lyst å bruke for å sikkre at han ikke trenger en oppgradering i nermeste fremtid, helst ikke så lenge han studerer ved NITH. (5år er vel litt optimistisk men)

CPU vifte har han bestilt en Cooler master V8. Ettersom jeg er veldig fornøyd med min :)

EDIT:

han hadde vist ikke så veldig bra skjerm. Den han har kjører maks 1600x noe. Burde han investere i en ny skjerm og ?

Endret av Caliente
Lenke til kommentar

Mener dette vil være et godt kjøp: (960 er bortkastede penger):

Phenom II x4 965 ca. 1400,-

Asus M4A89GTD PRO/USB3 ca. 1100,-

så det blir ca. 3800,- kr billigere for ca. samme ytelse.....

Test: M4A89GTD PRO/USB3

CPU scaling med 5870 og 5870CF

Og så kan man også spare ca 700,- til ved å velge 4GB ram f.eks:

Corsair XMS3 DDR3-1600. ca 850,-. Tror ikke det er ofte man trenger over 4GB.

Totalt vil dette komme på ca: kr. 3350,-

Det er kr. 4650,- mindre for bortimot lik ytelse...

Vil nok si at det kommer an på hva han skal bruke maskien til om det er "bortimot lik ytelse".

Lenke til kommentar

sjekk linken om cpu scaling jeg hadde i forrige post. Det er en viss forskjell, men jeg mener ikke den er verdt 2600,-

De pengene han sparer kan han bruke på denne skjermen:

DELL U2410 ULTRASHARP 24" kr.4200,-

Den skal være veldig bra!

Eller denne:

HP LP2475W kr. 4260,-

Veldig gode skjermer.

EDIT:

Med "bortimot lik ytelse" så mener jeg i spill. Når det gjelder f.eks. filmredigering så har jeg ikke nok info til å uttale meg. Men det er det sikkert noen andre som har.

Uansett så er 960 prosessoren bortkastede penger i min mening. Velg da heller 930 og f.eks et hovedkort som ASUS P6T. Sparer over 2500,- på det.

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Husk at det også skal kjøres flere tyngre programmer samtidig her. F. eks sketchup+ gamecreator og ett spill muligens.

hvis dere mener de yter nesten likt uansett, så er det enda godt jeg overtalte han til å vente :)

Når det gjeller skjermen er 6MS for mye delay er jeg redd. Men ellers fine skjermer!

Noen med maks 5MS delay (helst 2) som er å anbefale? :)

Lenke til kommentar

I og med at han sitter med Asus Rampage formula og E8500 + Corsair Dominator GT. (samme som meg, men jeg har ikke penger til å oppgradere :( ), så er det noe vits da? eller burde han vente?

Foreløpig oppsett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585260

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587790

og skjerm:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492647

han vil da merke en forbedring generelt?

MEN!

Det opsettet med AMD (uten skjerm) koster jo like mye som det han har i PCen atm.

holder kanskje med en ny skjerm? å vente på de nye CPUene som kommer i 2011? :)

Endret av Caliente
Lenke til kommentar

Dersom han sitter med E8500 i dag bør han vente med å oppgradere til høsten, og han ser mer tydelig hva han trenger. Han vil vinne noe med å oppgradere, men ikke særlig mye i spill.

Google Sketchup er ikke ekstremt tungt program. Program han kommer til å bruke på NITH vil nok ha godt av flere kjerner, men hva som vil fungere best avhenger av program. Ellers kommer AMD med sekskjerne med Turbo Boost om litt over en måned.

Min anbefaling er altså å vente.

Edit: Det er forbausende liten ytelseøkning når man dobler prisen på en CPU, særlig når den er i samme familie.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

PCen blir i hovedsak brukt til gaming. Men også litt moviemaking, google sketchup og sånne ting. (han skal studere ved NITH, spildlesign. Så kommer en del tyngre programmer ved neste semesterstart).

Jeg går selv på NITH, og i det første skoleåret vil det mest krevende være programmer brukt til programmering i JAVA eller webdesign (hvis skolen ikke har planlagt noen store forandringer). Mao så er minimumskrav til hardware en PC som kan kjøre notepad.

Det er derfor trygt å vente til neste år med å oppgradere (AMD skal komme med Orochi og Llano i 2011).

Andre året med spilldesign blir litt mer spennende.

I level design trenger kameraten din en PC som kan kjøre en (selvvalgt) level editor. UnrealEd var populær i mitt kull (følger med f.eks. UT3, Gears of War eller kan lastes ned her), andre brukte Valve sin Hammer editor(kan lastes ned fra Steam hvis du har f.eks L4D), Cryengine 2 (følger med Crysis) og noen andre jeg ikke husker navnet på.

Anbefalt specs for UnrealEd (UDK):

Minimum:

Windows XP SP2 or Windows Vista

2.0+ GHz processor

2 GB system RAM

SM3-compatible video card

3 GB Free hard drive space

Recommended for Content Development:

Windows Vista 64 SP2

2.0+ GHz multi-core processor

8 GB System RAM

NVIDIA 8000 series or higher graphics card

Plenty of HDD space

Jeg ville satt en grense på ca.4000 for oppgradering av CPU,HK og RAM.

Enten en AMD Phenom II X4 9xx (1200-1500kr) eller en Intel i5-750 (1600kr).

Et hovedkort med USB3.0 og SATA 6Gb/s (1000kr+)

Og 4GB RAM (900kr+)

Mer enn dette trengs ikke for hverken spill eller NITH. Bruk heller resten på skjerm, øl, spill, studietur osv...

PS. Noen nettbutikker har studentrabatter (ihvertfall dustinhome.no og ps.no)

Endret av whitespace
Lenke til kommentar

Til slutt, any thoughts on this?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492647

er en ganske fin skjerm(sitter på den selv :p) , men vil anbefale å bruke mer penger (rundt 4000) siden han skal vente med oppgradering.

skjermen er noe av det som holder lengst i pc oppsettet og er virkelig anbefalt å bruke penger på

dell skjermen som vart anbefalt tidligere vil jeg også anbefale siden det er en av de finere skjermene på markedet som ikke koster rundt 10000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...