Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i skole

Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring med nettverk. Hvordan er det lurt å sette opp et nettverk der en har ca 15 maskiner, 1 skriver, bedbånd. Per to per eller server og klient? Hva trengs av kompnenter til dette? Maskinene må kunne jobbe raskt da de skal kunne bruke multimediaressurser på internett i undervisningen..noen lure tips på oppsett og priser? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
server / klient, er vell det de fleste bruker i dag :-) 100 Mbit nettverk med cat5 kabler, minst :-)

jepp, eller cat 6 utp som er det høyeste man kan gå på den stigen før det blir ubehagelig dyrt...

men når det gjelder pris så er det vansklig å si, prisene og kvalitet varierer veldig.

Har du router til bredbåndet? Hvor rask, greit å vite om det er en super linje om vi skal komme med forslag til brannmur om det trengs.

Om du ikke har, husk ups til server hvis den skal forsikres.

BredBånd->Brannmur->Switch->servere/klienter/skrivere

Lenke til kommentar

Har eksamensoppgave i It men er helt blank på emnet om nettverk. Jeg har laget forslag til oppsett av datamaskiner og det er nye maskiner med greie komponenter. Har ikke router, men det går vel ann å få med. Maskinene er tenkt plassert i klasserommet. Hva er Cat5/6. Tenkte det kunne være lurt å maskinene koblet til en svitsj med 16 utganger og ha den koblet til en ruter slik at maskinene kan få en brannmur....Går det ann? Jeg trenger å vite hvor mange kabler og hva slags kabler jeg trenger til oppkoblingen. Tror det er nok med 100 mbit til hver maskin?

Har sjekket nettsiden, men jeg vet jo ikke hvordan det er lurt å koble maskinene.

Ps. Takk for svarene jeg allerede har fått

Lenke til kommentar

Hvis skolen din vil spare penger samtidig som de vil ha et mer stabilt og driftsikkert system kan de jo ta en titt på Skolelinux som er en linux distribusjon (se her for mere info) designet spesielt for norske skoler.

Her er en super introduksjon til Skolelinux...

Se også her og her, og send en mail til [email protected] for mer informasjon :wink:

Angående nettverk vil jeg anbefale en nfs-server (linux fildeling) med kvote per bruker, der brukerne kan lagre sine dokumenter. Printeren kan sansynligvis styres via Samba (Windows skriverdeling for linux) eller Cups (Common unix printing system), og bredbåndslinja routes med den samme serveren som du kjører nfs på (I linux kan en server faktisk utføre flere oppgaver på en gang :D).

Når det gjelder hardware trenger dere ikke mere enn en et par svitsjer og tilstrekkelig med cat 5 (6) kabler...

MarcelSB

PS: Ikke nøl med å sende PM hvis du trenger mer hjelp angående skolelinux...

Du kan også slå av en prat på #hw.no/linux @ EFNet på IRC hvis det er noe du lurer på :wink:

Lenke til kommentar
Hvis skolen din vil spare penger samtidig som de vil ha et mer stabilt og driftsikkert system kan de jo ta en titt på Skolelinux som er en linux distribusjon (se her for mere info) designet spesielt for norske skoler.

Her er en super introduksjon til Skolelinux...

Se også her og her, og send en mail til [email protected] for mer informasjon :wink:

Angående nettverk vil jeg anbefale en nfs-server (linux fildeling) med kvote per bruker, der brukerne kan lagre sine dokumenter. Printeren kan sansynligvis styres via Samba (Windows skriverdeling for linux) eller Cups (Common unix printing system), og bredbåndslinja routes med den samme serveren som du kjører nfs på (I linux kan en server faktisk utføre flere oppgaver på en gang :D).

Når det gjelder hardware trenger dere ikke mere enn en et par svitsjer og tilstrekkelig med cat 5 (6) kabler...

MarcelSB

PS: Ikke nøl med å sende PM hvis du trenger mer hjelp angående skolelinux...

Du kan også slå av en prat på #hw.no/linux @ EFNet på IRC hvis det er noe du lurer på :wink:

linux er et alternativ hvis man ikke har nok penger til M$, men det holder i massevis med en switch på eks 24p, man må jo ha en til alle 15 maskiner, 1 til skriver, 1 til internet og 1 server.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare kjapt å støtte "chma" sin kommentar om å huske UPS ! Uten det er ikke maskinparken deres forsikret.... Forøvrig var ikke det nevnt med så mye som et ord i den guiden som "Koma" hadde lagt en link til, hvilket jeg fant UTROLIG dårlig ! Resten av guiden var grei, men....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...