salah Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 I det siste har jeg merket at dersom jeg står stille og svinger bilen mye, hører jeg en klikk, eller kanskje litt lignende en knekk. Dette skjer på begge sider og skjer kun dersom jeg svinger veldig mye (f. eks. når man skal rygge ut, snu 300+ grader etc). Det er snakk om en Opel Astra F, 95-modell. Har noen forslag til hva jeg kan se etter og hva evt. problemet kan være? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Høres ut som ytre ledd til drivakslingene.... Det kan også være extremt slitt nedre bærekule men mest sannsynlig er ytre leddene. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Knekt fjær eller dempertopp siden du sier lyden kommer når bilen står stille. Lenke til kommentar
salah Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Takk for tips begge to: Drivmansjett på passasjerside er ødelagt og det er definitivt noe galt med bilen, så saken anses som løst. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Typisk problem på mange biler. Jeg hadde en KIA Sephia som hele tiden slet med dette. Kunne bytte drivknuter- og mansjetter, men problemet kom alltid tilbake etter kort tid. Heldigvis var det aldri dyrt å bytte. Lenke til kommentar
salah Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Vel, det ser ikke ut til at Opel er noe bedre enn Kia på dette. Bilen min runda 250 000, og det er en liten, billig kombibil og i tillegg til at forrige eier som hadde den i mange år ikke gadd å ta seg bryet med å stelle noe med den, mener jeg den kjører på rimelig overtid. Dette problemet kom etter at en mekaniker byttet støtdempere foran i forbindelse med EU-godkjenning, et par uker etter EU-godkjenninga er selve støtdemperen (ja, kun støtdemperen, ikke fjærer etc)løsna i to deler! Dette gjorde at jeg kunne heise bilen ca. 1 meter opp og dekket var fortsatt borti bakken. Resultatet av det var at det ene dekket ikke tok imot noe motstand og svingte innover dersom den fikk nettopp motstand mens dekket på passasjersiden fortsatt pekte rett fram. Resultatet av dette var at jeg har slitt fullstendig ut to vinterdekk (ja, alt av pikker og mønster er borte!) på ca. et halvt år. Jeg er meget! fattig for tiden (grunnet skole) og banket rett og slett støtdemperene på plass og dette så ut til å fungere, men nå er altså trolig spissinga feil. Den knekkinga hører jeg ikke mye fra nå, men dersom jeg svinger veldig mye (f. eks. når jeg har lukeparkert og skal ut) så hører du at dekkene går mot hverandre, når det er stein og grus hører du samme lyd som når du bråbremser på grus uten ABS. Jeg tok den med på et verksted og der mente de at forstillinga så bra ut men jeg måtte bytte nedre bærearm på høyre side og et par foringer bak. Jeg klarer ikke helt å se hva dette har med det problemet å gjøre, og har derfor ikke byttet den ennå. Det største problemet nå er at bilen styrer sterkt mot venstre, så mye at jeg må holde rattet og svinge konstant til høyre, samtidig som at den har store problemer med at den følger spor og vingler av gårde i forskjellige retninger. For å være helt ærlig har jeg ikke med dagens økonomi sjans til å dra til et verksted for å la dem se på problemet og jeg har ikke selv nok erfaring til å finne ut av problemet på egen hånd. Spørsmålet er hva typiske feil på styring til venstre og spor-kjøring kan være? Jeg er takknemlig for all hjelp. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Det er feil på spissing ja, hatt samme problemet selv, men om det gikk i stykker det verkstedet hadde fikset, hvorfor dro du ikke bare dit og fikk de til å fikse det. Justering kostet meg ca 500 kr. Endret 3. april 2010 av arjato Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Det største problemet nå er at bilen styrer sterkt mot venstre, så mye at jeg må holde rattet og svinge konstant til høyre, samtidig som at den har store problemer med at den følger spor og vingler av gårde i forskjellige retninger. Slik bilen er nå er den livsfarlig å kjøre med, både for deg og andre trafikanter. Du har egentlig bare 2 valg: 1) reparere; ) La bilen stå. Lenke til kommentar
salah Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Bilen ble reparert privat av en mekaniker, og derfor ingen verksted eller garanti. Alt fungerte jo og ble godkjent etter at han monterte det. Det funker dårlig å gå tilbake et halvt år senere og påstå at det var hans feil. Selvfølgelig står bilen stille foreløpig. Det er greit å kunne styre når man først er ute og kjører. På tirsdag setter jeg på helt nye dekk og balanserer, deretter blir den kjørt til verksted for spissing. Kommer tilbake med melding om hvordan det gikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå