Gå til innhold

tråden for oss ateister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det som ikke gir noen mening for meg er at vi ikke vet hva som skapte universet.. Hva som er "utenfor"!

Er jo rart å tenke på at universet kanskje stopper en plass også..

For meg blir det å tenke på hva som er "utenfor" universet et abstrakt begrep. Litt som å tenke på hva som kom "før" tid.

Rett meg hvis jeg tar feil, men det er slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Men det som ikke gir noen mening for meg er at vi ikke vet hva som skapte universet.. Hva som er "utenfor"!

Er jo rart å tenke på at universet kanskje stopper en plass også..

Les dette du, gerrardo. Hvilken gud ville skapt noe sånt, hva er vitsen?

Endret av toro2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

De som er reliøse taper jo ingenting, mens de som ikke tror på gud Kan jo tape masse. Hvis Gud finnes, så sliter ateistene...

Gud tester jo alle sammen, hvis Gud viser så blir jo alle religiøse..

Lenke til kommentar

De som er reliøse taper jo ingenting, mens de som ikke tror på gud Kan jo tape masse. Hvis Gud finnes, så sliter ateistene...

Ikke mer enn religiøse. Det kan jo hende at det finnes en gud som straffer alle andre enn ateister. Eller kanskje gud straffer alle med bart, alle uten bart, alle som ikke bruker klovnesko, eller kanskje gud straffer alle utenom deg?
Lenke til kommentar

Alle ville visst at guden fantes, og dermed ville det ikke lengre vært religion.

Man ville fremdeles kunne latt være å tilbe guden, og latt være å følge lovene denne guden pålegger oss.

Og pascal's wager er elendig filosofi:

Hvis det finnes en gud, og denne guden dømmer alle som ikke tror på denne guden -- uten beviser -- til helvete, så er denne guden ond, og fortjener ikke min tilbedelse.

Hvis det finnes en slik gud, og du tror på en annen gud -- så er du likevel toast.

Dessuten -- hva hvis man tror på feil gud eller lever etter feil regler?

Hva hvis jødene hadde rett, og at hekser og homofile skulle drepes?

Hva hvis hinduistene har rett, og at du ikke har levd etter riktige regler og blir gjenfødt som en multi-funksjonshemmed i tjenerklassen?

Jeg tror på en gud den dag jeg ser den.

Hadde jeg vært en gud, og jeg straffet alle som ikke tilba meg, ville alle visst om min eksistens -- for jeg ville ikke hatt samvittighet til annet.

Ergo antar jeg at en god hevngjerrig gud ville latt alle vite om sin eksistens.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Selvølgelig tror alle da på en gud, hvis man ser Gud. Det er vel åpenbart ?....

Men det handler om tro, og kanskje gud tester oss ?

Lenke til kommentar

Hvordan skulle en gud bevist sin allmektighet? Omnipotens kan være vanskelig å kjenne igjen..

Som jeg sa en gang: selv Gud er agnostiker. Hvordan i alle universer kan noen være helt sikker på noenting?

Ville ikke Gud tenkt: Hva om noen bare tester meg?

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Gud herog gud der!! Jeg blir gal!

Men nå skal jeg prøve å legge meg.. Skal opp på jobb kl 7, men jeg stikker innom her da,og jeg håper noen kan sende meg en PM, der dere forklarer hva dere tror som skapte dette. hva alt dette er..

Jeg blir gal :roll:

Til alle som gjør det, Tusen takk. Dere skal få høre fra meg!

Lenke til kommentar

Hvordan skulle en gud bevist sin allmektighet? Omnipotens kan være vanskelig å kjenne igjen..

Som jeg sa en gang: selv Gud er agnostiker. Hvordan i alle universer kan noen være helt sikker på noenting?

Ville ikke Gud tenkt: Hva om noen bare tester meg?

Du er inne på et vesentlig filosofisk poeng her.

Dersom en gud harsk skapt verden og oss, hvem skapte da gud?

De som ønsker å se kjernen i dette vil innse hvor enkelt dilemmaet egentlig kan besvares. Troende har et forklaringsproblem med en gang ordet skapelse nevnes.

Kan ikke universet (som er mer ufattelig enn mange av oss kan takle) ha oppstått av seg selv, ja da må sannelig også gud ha en skaper. Gud kan da ikke oppstå ut av tomme lufta? Det er en helt umulig tanke sett i lyset av det påståtte skaperverket.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg har mest problemer med: uendelighet, eller tanken på at noe dukket opp av seg selv. Begge er jo forbi vår fatteevne, uendelighet kanskje more so..

Universet skapt av seg selv..Ehh, trokke det gitt.

Kan ha vært en "outside force"..

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Selvølgelig tror alle da på en gud, hvis man ser Gud. Det er vel åpenbart ?....

Men det handler om tro, og kanskje gud tester oss ?

Tester HVA DA nøyaktig?

Menneskenes evnet til å hoppe på den første, og ikke nødvendigvis beste, forklaringen på fenomener som blir foreslått av en autoritet -- for så å lære sine barn opp til å tro på det samme i en endeløs kjede helt til noen finner ut sannheten?

Og hvorfor skulle guden favorisere de som ikke søker sannheten, og elske dem som ikke er sannhetssøkende?

Hvis man tror på en gud er man ikke sannhetssøkende, hvis man finner en gud gjennom kritisk og objektiv søk etter sannheten, derimot... men det finnes ikke eksempler på slikt, da det ikke finnes objektive beviser for noen guder. Tvert i mot har vitenskapen gitt oss innblikk i en fortid og en framtid som ser ut til å være blottet for gudommelig kraft.

Og selvsagt handler det om tro -- fordi det ikke finnes beviser for gudene.

Hadde det fantes beviser ville man ikke trodd.

MEN hva om det handler om tro nettopp fordi det ikke finnes noen gud? Jeg synes det virker mest logisk med motsetningen "tilbedelse eller ikke tilbedelse" hvis en gud eksisterer, heller enn "tro eller ikke tro".

Man kan også tro eller ikke tro på julenissen, feer, alver, tusser, troll og dødelige guder som Balder og Odin.

Men for de fleste fenomenene i verden det tros på så er troen der fordi fenomenet ikke er reellt.

Tro er tross alt noe man må gjøre i en verden hvor det finnes en gud som nekter å gjøre seg til kjenne, eller i en verden hvor det ikke finnes noen gud.

Det er ingen forskjell mellom de to verdenene før livet er slutt.

I en verden hvor en gud har latt seg kjenne må man tilbe eller ikke tilbe guden -- alternativt følge eller ikke følge guden sine lover.

MEN det er verdt å merke seg at i følge det gamle testamentet, så gikk den kristne gud på jorden blant menneskene, og englene kunne fly.

Det måtte vært greit å være en av disse menneskene som angivelig så gud, og fikk gratisbillett inn i himmelen, eller hva?

... men selvfølgelig, vi kan ikke bare tro dem på ordet. MEN deres ord er likevel vitale for kristendommen, da kristendommen ikke ville eksistert uten jødedommen...

Og dette beviser at den kristne gud, slik den er beskrevet av dem som opprinnelig trodde på den, ikke har noe i mot å bevise sin eksistens.

Så hvorfor sluttet han?

Hvorfor gjorde ikke han livet like enkelt for alle mennesker som guden gjorde for disse jødene om den fantes?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig og ikke se på Big-bang som en fullstendig forklaringsmodell på universet vi ser i dag. Å tro at vitenskapsmennene faktisk mener at energi og masse skal oppstå helt ut av ingenting er nok og dra det litt langt.

Slik jeg forstår teorien beskriver den bare utvidelsen av universet og ikke opphavskilden til energien og massen som universet består av.

Alt vi ser i verden i dag er i likevekt, men i sykluser. Hverken energi eller masse oppstår helt av seg selv, men det kan endre form.

Vi lever i den levbare tidsalderen universet og dette tror jeg kan være bare en av en uendelig rekke lignende universer.

Dersom noen kan forklare meg hvorfor et tomt tomrom er mer sannsynlig et tomrom fylt med energi og masse sitter jeg klar her fremst på krakken og sitrer av spenning :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Den viser bare at universet var veldig lite en gang i tiden, den beskriver kun utviklingen de siste 14 milliarder åra. Det blir dårlig ammo mot en eventuell gud.. Bibelen derimot, sliter litt.

Men at bibelen sliter, er jo ikke noe nytt.

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Den viser bare at universet var veldig lite en gang i tiden, den beskriver kun utviklingen de siste 14 milliarder åra. Det blir dårlig ammo mot en eventuell gud.. Bibelen derimot, sliter litt.

Ja det vet jeg og derav utvidelsen. (Vi ser tilbake i tid i det vi retter romteleskopene ut mot de ytterste observerbare gallaksene. Vi ser millioner av år tilbake i tid...

Jeg ville bare påpeke at det ikke nødvendigvis var et tomt intet før/da universet startet og utvide seg. Lek litt med andre muligheter, slik jeg foreslår. :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hva med koranen ?

Da håper jeg dere viser vers som er imot det som virkelig veldig sannsynlig per dags dato..

Lenke til kommentar
Ja det vet jeg og derav utvidelsen. (Vi ser tilbake i tid i det vi retter romteleskopene ut mot de ytterste observerbare gallaksene. Vi ser millioner av år tilbake i tid...

neinei, vi er ikke uenige, jeg bare har noen siste kramper før sengetid. (som var for en stund siden)

Endret av toro2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...