Gå til innhold

tråden for oss ateister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tydeligvis ikke noe svar å finne på dette.

Du kan finnes, kanskje han ikke gjør det, kanskje han gjør.

Så jeg antar jeg bare må leve resten av livet med disse tankene :(

Du trenger bare å leve med disse tankene inntil du overgir deg til Gud! Kun da vil du få fred! Gud er den eneste som kan gi oss fred i sjelen!

Gud finnes nok.. Ingen kunne skrevet bibelen for 2000 år siden, og den er ennå betrodd den dag i dag. Det må jo ligge noe i det..

Gratulerer, endelig har du forstått det! Hadde det ikke vært noe i dette hadde det bare dødd ut med en gang! Ingen andre enn Jesus har klart å overbevise verden om at han er Gud! Ingen andre religiøse ledere har i det hele tatt hevdet å være Gud, de innså nok før de prøvde at ingen ville trodd dem hvis ikke de kunne bevise det!

Endret av jkrist
Lenke til kommentar

For meg blir debatten om bevis for at det eksisterer, eller ikke eksisterer, grunnleggende feilaktig og misforstått. Man kan ikke bevise, eller motbevise, eksistensen av noe guddommelig. Deri ligger hele essensen av religion og det som gjør at det faktisk heter tro. Tro kan ikke falsifiseres eller bekreftes vitenskaplig, og ligger derfor utenfor hva vitenskapen kan beskjeftige seg med.

Lenke til kommentar

På området eksistens, har de religiøse tro -- mens vitenskapen har beviser.

Vitenskapen har falsiserbare påstander bygget opp av beviser, mens religionen har ubeviselige påstander.

1: Universet slik vi kjenner det ble til ved the big bang

2: I begynnelsen fantes bare grunnstoffet hydrogen.

3: Tyngekrafter sørget for at det dannet seg skyer av hydrogen over alt i rommet.

4: Gjennom kjerne-fusjon i de første stjernene ble helium, lithium og alle andre tyngre grunnstoffer dannet gjennom høyt trykk kombinert med høy varme, en prosess stjernene går gjennom mens de forbrenner energien som forhindrer stjernene fra å kollapse under sin egen masse.

5: Gjennom stjernefusjon slynges tyngre grunnstoffer ut i rommet, mens tyngdekraften til stjernene fanger disse grunnstoffene dannes skyer som senere blir tette og tyngre klumper som til slutt blir planeter, og rundt planetene, måner.

6: På planeten Tellus i solsystemet til stjernen Sol i galaksen melkeveien, oppstod selvreplikerende aminosyrer.

Vi vet at disse kan oppstå av seg selv, men ikke hvordan de oppstod på jorden da jorden har forandret seg en hel del de siste 2.4 milliarder årene, spesielt etter at plantelivet og fotosyntesen begynte.

7: Evolusjon over 1.5 milliarder år.

8: Her og nå.

For meg blir debatten om bevis for at det eksisterer, eller ikke eksisterer, grunnleggende feilaktig og misforstått. Man kan ikke bevise, eller motbevise, eksistensen av noe guddommelig. Deri ligger hele essensen av religion og det som gjør at det faktisk heter tro. Tro kan ikke falsifiseres eller bekreftes vitenskaplig, og ligger derfor utenfor hva vitenskapen kan beskjeftige seg med.

Jeg kan bevise at jeg eksisterer. Hvorfor kan ikke en gud bevise at den eksisterer, dersom den angivelig er både intelligent og evner å påvirke verden?

Det er alt som skal til: Alt som påvirker verden kan bevises, så alt som trengs for å bevise guders eksistens er å bevise at de påvirker verden på en eller annen måte som bryter med naturlovene for øvrig.

Eller guden kan skrive et brev, eller ta seg en spasertur og skrive noen autografer.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Vitenskapen har falsiserbare påstander bygget opp av beviser, mens religionen har ubeviselige påstander.

Men jeg synes du i punktene bare kommer med påstander uten beviser. Hva er isåfall bevisene for alle punktene dine?, bygger ikke dette også på TRO?

Hvor er han da jkrist?

Han er overalt, allestedsnærværende. Hadde han ikke vært det, ville hele verden kollapset med en gang! Vitenskapen vet ikke hva som forårsaker de grunnleggende kreftene i naturen, noe jeg tror er Gud. Tenk på fx gravitasjonskraften; hva forårsaker den magiske kraften hvis ikke Gud? Eller hva består sjelen, personligheten og bevisstheten din av?, døde upersonlige atomer i hjernen din eller vår ånd og sjel gitt oss av Gud?

Lenke til kommentar
Han er overalt, allestedsnærværende. Hadde han ikke vært det, ville hele verden kollapset med en gang! Vitenskapen vet ikke hva som forårsaker de grunnleggende kreftene i naturen, noe jeg tror er Gud. Tenk på fx gravitasjonskraften; hva forårsaker den magiske kraften hvis ikke Gud? Eller hva består sjelen, personligheten og bevisstheten din av?, døde upersonlige atomer i hjernen din eller vår ånd og sjel gitt oss av Gud?

Hvorfor må det være Gud? Hvorfor kan det ikke være et annet vesen, hvorfor kan du ikke like gjerne være deist hvis vitenskapen ikke holder for deg?

Lenke til kommentar

6: På planeten Tellus i solsystemet til stjernen Sol i galaksen melkeveien, oppstod selvreplikerende aminosyrer.

Vi vet at disse kan oppstå av seg selv, men ikke hvordan de oppstod på jorden da jorden har forandret seg en hel del de siste 2.4 milliarder årene, spesielt etter at plantelivet og fotosyntesen begynte.

Neida, det vet vi ikke. Det er bare tull.

Lenke til kommentar

Neida, det vet vi ikke. Det er bare tull.

Vi vet at det er fullt mulig, det er et faktum.

Vi kjenner til MANGE potensielle begynnelsepunkter/oppskrifter på selvreplikerende aminosyrer som kan oppstå naturlig, problemet er bare å finne ut hvilken begynnelse som oppstod på jorden -- samt å bevise det, som er det vanskeligste da planeten har forandret seg så mye at vi ikke vet hvordan planeten så ut eller oppførte seg for milliarder av år siden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Men jeg synes du i punktene bare kommer med påstander uten beviser. Hva er isåfall bevisene for alle punktene dine?, bygger ikke dette også på TRO?

Hvor er han da jkrist?

Men du kan ikke si at du har bedt og fått svar noen gang?

I form av at du har sett han, snakket med han eller noe?

Lenke til kommentar

Her er en liten begynnelse av innsyn i stjernenes funksjon i rommet, som forklarer de fleste av punktene mine.

http://www.enchantedlearning.com/subjects/astronomy/stars/fusion.shtml

Lenke til kommentar

I gamle dager var stjernene på himmelen plassert der av Gud for å minne mennesket om hans uendelige makt, det samme kan lett sies om den moderne vitenskapen.

Så det du sier, Red, holder ikke mot de mest innbitte..

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Men du kan ikke si at du har bedt og fått svar noen gang?

I form av at du har sett han, snakket med han eller noe?

Har merket noen ganger at ting ordner seg på veldig forunderligvis når jeg ber Gud om hjelp! Jeg har vært med å be for folk som har blitt momentant helbredet med en gang!

Jeg har ikke så mange helt konkrete ting å kommer med, men mange andre venner og andre kristne har opplevd MYE større ting enn meg. Noen andre kristne her som har noen spesielle sånne ting å fortelle om, som Gerrardo spør om?

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke og diskutere tomme påstander. Det blir bare for meg og kaste bort tid.

Men jeg har et spørsmål dere alle kan fundere over:

Hvorfor blir ikke vitenskapens menn hyllet som sanne profeter? Vi har en rekke glimrende beviser for at vitenskapensmenn har forutsett og beskrevet nøyaktig ting de ikke kunne vite noen ting om den tiden de ble fremmet....

Det etterprøvbare og forklarbare er tydeligvis ikke noe som fenger mennesker og de velger heller og kaste bort tiden på folk som påstår at de har et mye større og fantastisk budskap og komme med?

Helbreding og håndspåleggelse er gang på gang avvist som rent juks og inntil personene som hevder å ha disse evnene stiller seg disponibel overfor vitenskapelig utførte tester av evnene, avviser jeg dem som renheklet svindel. Svindel!

Lenke til kommentar

Big bang sier ingenting om universets tilblivelse?

Vet vi ikke noe om hvordan det ble til da?

Big bang modellen sier noe om utviklingen til universet, ikke noe mer. Det er et lite øyeblikk helt i begynnelsen som de ikke har peil på, men det kan være på vei, det er ingen grunn til å tro det var Gud som satte det igang.

Har merket noen ganger at ting ordner seg på veldig forunderligvis når jeg ber Gud om hjelp! Jeg har vært med å be for folk som har blitt momentant helbredet med en gang!

Og hva slags tilstand var disse i?

Lenke til kommentar

Big bang sier ingenting om universets tilblivelse?

Vet vi ikke noe om hvordan det ble til da?

Nei, Big Bang-teorien sier ingenting om dette, og vi vet heller ingenting utenom dette. Alt på dette stadiet blir ulike trosspørsmål. Har det seg slik at du må ha et svar på dette her og nå, så får du for min del bare hoppe inn i sauegjengen og bli et fordummende menneske slik alle som mener å ha svar på dette spørsmålet er.

Alternativet er å se at vitenskapen er en metode for å fremme eller utvide kunnskap, og du kan gjøre din lit til dette og kanskje være med på å besvare disse spørsmålene en gang.

Det å kreve et svar nå, er ikke annet enn dumstrig.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mange helt konkrete ting å kommer med, men mange andre venner og andre kristne har opplevd MYE større ting enn meg. Noen andre kristne her som har noen spesielle sånne ting å fortelle om, som Gerrardo spør om?

Tenk alle gangene denne Gud ikke har gjort noe.

Lenke til kommentar

Cuadro kan sikkert si noe om vitenskapens potensielle fremtid, forening av Generell relativitet og kvantemekanikken f.eks. Det er vel den nåværende uforeneligheten mellom disse teoriene som klusser det til når det gjelder begynnelsen av universet vårt?

Endret av toro2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...