Gå til innhold

tråden for oss ateister


Anbefalte innlegg

Ja, nå er det kun vi som er så "dumme" å ikke tror som skal diskutere her.

Jeg vil spørre dere som har følgt meg i tidligere tråder, og selvfølgelig andre også.

 

Hva er det beste beviset for at det ikke finnes en gud?

Vil vi noen gang klare å bevise akkurat det, sånn at religion blir borte?

Og hvem fant opp religion og alt som står der?

Og livet ble til, la oss si det utvikla seg fra havet, så det ble til oss mennesker, men stoppet det der? Eller har det kommet flere skapninger etter oss? Som hva da?

 

Jeg er veldig interesert i dette, så håper virkelig på mange gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det beste beviset for at det ikke finnes en gud?

Det er den som sier at gud eksisterer som må gi bevis/argumenter for sitt "positive claim". Man kan ikke motbevise noes eksistens helt sikkert, men man kan, som ateister sier: si at det finnes ingen grunn til å tro at det finnes en gud. Så det er på grunn av mangel på bevis at ateister velger å ikke tro på gud. Hvis du ikke skjønner dette problemet så er det bare å se på hvilken som helst annen fantasi-figur, som julenissen. Hvordan kan du bevise at han ikke eksisterer? Det er den som sier at julenissen eksisterer som må gi oss bevis hvis vi skal ha grunn til å tro.

Vil vi noen gang klare å bevise akkurat det, sånn at religion blir borte?

Se svaret over, og nei religion vil alltid finnes.

Og hvem fant opp religion og alt som står der?

I stor grad mennesker som ville ha "svar" uten å måtte jobbe hardt for å prøve å finne rasjonelle forklaringer. Hvorfor regner det? Jo pga Gud gir oss vann er mye enklere å si enn det å faktisk finne ut hvordan vann fordamper, blir samlet i skyer og senere faller ned.(veldig forenklet)

Og livet ble til, la oss si det utvikla seg fra havet, så det ble til oss mennesker, men stoppet det der? Eller har det kommet flere skapninger etter oss? Som hva da?

Evolusjon stopper aldri opp. Men evolusjon kan fungere mye saktere i noen tilfeller (f.eks. i en stor populasjon). Hva du mener med "skapninger" vet jeg ikke, men jeg er sikker på at det finnes "nylige" tilfeller der man ser at en gruppe dyr har utviklet seg så forskjellig så de ikke kan reprodusere med den arten "de kom fra", og dermed har blitt en annen "skapning" (hvis disse nye klarer å reprodusere)

Lenke til kommentar

Hva er det beste beviset for at det ikke finnes en gud?

 

Det som skjer på jorden sånn generelt er vell bevis godt nok. Han elsker oss, samtidig som at han dreper oss i hopetall? Virker rart syns jeg.

 

Vil vi noen gang klare å bevise akkurat det, sånn at religion blir borte?

Ikke med det første. Når folk nå idag løper rundt med bomber på magen og kaster seg rundt for å drepe andre "non-believers" for så å tru at man faktisk ender opp som kongen på haugen med 100 damer på fanget som attpåtil er jomfruer, så trur jeg det kan bli vanskelig å rette opp skadene religion har gjort.

 

Verdenen begynner jo å kvikne til når det gjelder antall ateister så det er jo lov å håpe.

 

Og hvem fant opp religion og alt som står der?

 

Regner med han var en smart jævel. Maken til jerngrep man kan ha på folk finner man ikke maken til. Det blir jo som et ran: "Gi meg pengene eller dø!". Så klart gir man han pengene hvis man ikke vet bedre. Andre ville kanskje tatt en ekstra kikk på fyren for så å finne ut at han satt å pekte på deg med en vannpistol for så å le litt av det å gå videre.

 

Og jeg trur at for enkelte, når ting er uklart, så går man etter det enkleste man finner, altså det å gi pengene for å berge "livet". Når det gjelder Religion så går det ut på det samme. Folk trekker til det enkleste. En usynlig mann/kraft som lagde alt, og det var det.

 

 

Og livet ble til, la oss si det utvikla seg fra havet, så det ble til oss mennesker, men stoppet det der? Eller har det kommet flere skapninger etter oss? Som hva da?

 

Så lenge det er mulighet for liv på planeten så vil evolusjonen aldri slutte. Holder vi på lenge nok så kanskje vi skaper liv på andre planeter også.. ^^ We can become our own gods!

Lenke til kommentar

Jeg svarer bare på de to første :)

 

Her er det som tidligere nevnt den som hevder en slik eksistens som må sannsynliggjøre det, og det ser ikke ut til å skje med det første.

 

For at noe skal kunne motbevises må det formuleres en falsifiserbar hypotese med predikasjoner om den sansbare verden, slik alle vitenskapelige teorier har.

 

Evolusjonsteorien har haugevis av slike falsifiseringskriterier, og hvis vi f.eks finner et fossil av et menneske som kan dateres tre milliarder år tilbake i tid, har vi et lite problem.

 

Den kommer også med predikasjoner, f.eks at fossilene vil ligge i lag etter epoke, noe som har vist seg å stemme.

 

De kristne har (naturlig nok) verken kommet med falsifiseringskriterier eller predikasjoner, og hører dermed ikke med i vitenskapens verden.

 

Det er så å si umulig å bevise fravær av en eksistens, og spesielt hvis man fritt får velge kriteriene. Hver gang vi utforsker noe nytt og ikke finner fnugg av gud, er det jo bare å "flytte" ham til en ny dimensjon, et annet univers eller det som måtte passe.

 

Så nei, vi vil aldri kunne motbevise gud, da den/han/hun ikke har rot i den virkelige og sansbare verden.

Lenke til kommentar

Virker som mange omtaler ateister som noen som tror på og er enige med alle andre ateister

 

Dem som evt. tror det vil få seg litt av en overraskelse når de skal kritisere ateister som en gruppe, slik man i stor grad kan gjøre med trossamfunn. Den eneste sikre fellesnevneren er at ingen ateister har en gudstro.

Lenke til kommentar

Ja, nå er det kun vi som er så "dumme" å ikke tror som skal diskutere her.

Jeg vil spørre dere som har følgt meg i tidligere tråder, og selvfølgelig andre også.

 

Hva er det beste beviset for at det ikke finnes en gud?

Vil vi noen gang klare å bevise akkurat det, sånn at religion blir borte?

Og hvem fant opp religion og alt som står der?

Og livet ble til, la oss si det utvikla seg fra havet, så det ble til oss mennesker, men stoppet det der? Eller har det kommet flere skapninger etter oss? Som hva da?

 

Jeg er veldig interesert i dette, så håper virkelig på mange gode svar!

 

 

 

Hei gerrardo, jeg ser at du har postet X antall inlegg her inne og det går i det samme hele tiden så med all respekt så vil jeg si dette. det virker som om du sliter med tvangs tanker alle har vell opplevd en form for fortvilelse og frustrasjon ved å ikke få svaret på noe som man grubler over, men det virker som om du har gått over i det stadiet at dette har blitt en tvangstanke som har tatt kontroll over livet ditt. jeg vill oppfordre deg til å bruke mindre tid på å poste nye innlegg og heller oppsøke noen som kan hjelpe deg med de vanskelige tankene. men for all del så er det jo ikke noe galt i å prøve å finne svaret.og selv om du ikke finne noe svar så ligger de grunnleggende i alle relgioner, lev vell, gjør godt mot andre, respekter andre, hjelp en bror eller søster, osv. så selv om det finnes en gud eller ikke så har du iallefall gjort ditt. og det er vell i grunn det som teller?

Lenke til kommentar

En liten tanke til alle oss som tror på vitenskapelige forklaringer på ting;

 

Når man tenker over det er i grunn bare det å eksistere en umulighet. Ting må oppstå fra noe og at alt har eksistert uendelig lenge er i og for seg en umulighet. Hvor kommer vi og alt rundt oss fra?

Lenke til kommentar

En liten tanke til alle oss som tror på vitenskapelige forklaringer på ting;

 

Når man tenker over det er i grunn bare det å eksistere en umulighet. Ting må oppstå fra noe og at alt har eksistert uendelig lenge er i og for seg en umulighet. Hvor kommer vi og alt rundt oss fra?

Alle materiens byggestener (kvantene) tre frem fra en underliggende bølge verden, kvantefysikerne har oppdaget eksisterer. Ånden som gjør alt levende kommer fra Gud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Denne tråden har et iboende problem. Trådstarter ønsker at det bare skal være ateister som diskuterer. Det kan man ikke godt kreve på et åpent forum. Man kan selvsagt ønske det, men det er en annen sak. Tråden er åpen for alle som er villig til å diskutere innenfor topic.

 

Og om man nå legger opp til en slik diskusjon så får man passe på at man ikke inviterer til off topic debatt. Man kan ikke komme i en slik tråd med generelle angrep på kristendommen. Det er i utgangspunktet off topic, og skal det være emne for tråden må de kristne få forsvare seg. Og så blir denne tråden som alle andre her. (Antagelig i påvente av at admin skal sette foten ned og få litt orden på sysakene...)

 

Jeg sletter ett innlegg med kristendomskritikk.

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

:roll:

 

"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence."

 

Det er alt man trenger å si om gud

 

@ IHS kvantefysikk er høyst teoretisk

Både partiklene og bølgene er virkelige, Masterfifty

 

jfr. partikkelakselerator

 

Da har heller ikke sagt noe om? Ja de er virkelige, men selv om vitenskapen ikke vet alt enda betyr det ikke at det er fritt frem for eventyr forklaringer..

Lenke til kommentar

Beste beviset på at Gud ikke eksisterer. Er at det finnes ingen bevis på at han nettopp eksisterer, og ingen kan bevise det heller. Jo det er folk som mener at han ekisterer, men de kan ikke bevise det på noen måter. Om gud eksisterer hvorfor trodde ikke indianerne på ham før vestlige misjonærer ga dem alkohol og ødela dem? Hvorfor begynte man å tro på ham i de siste tusen åra om han har vært her siden begynnelsen? Og hvorfor tror folk på andre ting?

 

Så lenge det finnes spørsmål som vi ikke kan svare på vil det finnes religion. Religion er for folk som følger følelsene sine istedenfor å tenke rasjonelt og bruke logikk. Disse skjøre menneskene trenger en form for trygghet. For å kunne lure seg selv til å tro på noe slikt. Må de som oftest finne tilhengere som støtter denne formen for livsløgn. Ved å få med andre får de også "bekreftet" at dette må være sant, nå som de ikke er alene om denne tanken lengre.

 

Religion stammer som tidlig som steinalderen. Religion ligger i genene i våres som en del av overlevelse-instinktene våres. Religion for folk knyttet for et felles mål, interesse, ideologi. Religionene er den primære form for en organisasjon, i en organisasjon har man et felles mål og regler. Sammen gjør vi underverker og sammen overlever vi. Det gir trygghet, det gir mening.

 

Kristendommen som er den største religionen i dag har svært mange likheter med egyptiske mytologien. Om du ser på egyptiske mythologien som er langt langte eldre enn kristendommen. Vil du finne mange likheter. Ren plagiat vil jeg si!

 

 

 

 

Alle kilder bekrefter at livet oppsto først i sjøen. Stikkemyggen av slekten Culex har man dessuten observert at en ny art har utviklet seg i Londons undergrunnsbane.

Det har også oppstått mange hunderaser og nye planter i løpet av en kort tid. Takket være mennesket. Man finner også stadige nye arter i naturen og det vil man alltids gjøre fordi evolusjon er et faktum. Selv mennesker utvikler seg. Blondiner kom nettopp som av en mutasjon for mange herrens år siden, denne hårfargen ble favorisert. Takket være at våre forfedre var selektivte fikk vi et stort antall blondiner her til lands. I sørlige har man høye mennesker som av lettere gi slipp på varme og overleve i varmen. Inuiter derimot er som regel lave og mer kompakte for å kunne holde på varmen.

Endret av Lube
Lenke til kommentar

Vil bare gjerne slenge inn at å være ateist er ikke en religion. Virker som mange omtaler ateister som noen som tror på og er enige med alle andre ateister og av vi representerer en tro på samme måte som feks islam eller kristendom.

 

Det er hvert fall sånn jeg oppfatter det.

Ateisme, i sin mest presise definisjon, er faktisk troen på at det ikke finnes en Gud. De fleste ateister, spesielt her på forumet, passer inn under den definisjonen. Og om ikke de fleste, så i hvert fall de mest høylytte, er skråsikre anti-teister, og like irrasjonelle som innbitte gudsdyrkere. For dem er det i praksis en religion.

 

Den eneste virkelig rasjonelle posisjonen i forhold til religion er den agnostiske.

Lenke til kommentar

:roll:

 

"That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence."

 

Det er alt man trenger å si om gud

 

@ IHS kvantefysikk er høyst teoretisk

Både partiklene og bølgene er virkelige, Masterfifty

 

jfr. partikkelakselerator

 

Da har heller ikke sagt noe om? Ja de er virkelige, men selv om vitenskapen ikke vet alt enda betyr det ikke at det er fritt frem for eventyr forklaringer..

Du sa "teoretisk" som om det bare var noe som eksisterte på papiret.

 

Hvilket eventyr ? At kvantefysikken bekrefter tidligere religiøse oppfattninger er ikke eventyr.

Lenke til kommentar
Hva er det beste beviset for at det ikke finnes en gud?

Det finnes ingen direkte bevis, verken for eller imot, det er derfor det heter tro. Men hvis man ser på hvor utrolig gammelt og utrolig stort universet er, så virker det på meg veeeldig søkt at menneskeheten er den eneste formen for intelligent liv, og den eneste arten Gud bryr seg om. 14 milliarder år kun for at menneskene kan herje fritt i et par tusen år? Universet fantes i 9 milliarder år før Jorden i det hele tatt ble til, hva drev Gud med i den perioden? Så på TV? Hvorfor åpenbarte han seg ikke før for 2000 år siden? Hvorfor er ikke bibelen, som visstnok er diktert av sjefen selv, full av svar på de virkelig store spørsmålene om universet, svar vi fremdeles leter etter? Om Gud virkelig skapte universet, skulle man jo tro han visste litt om det, eller hva? Religion ga mening for tusen år siden, da man ikke visste noe om det enorme kosmoset vi lever i. I dagens samfunn er det et mirakel (ironisk nok) at folk fremdeles tror på Gud.

 

Fremdeles i tvil? Her er et fint sitat av den greske filosofen Epicurus angående Guds eksistens:

"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"

 

Om du kan svare på det spørsmålet og samtidig konkludere med at Gud finnes, er du enten veldig dum eller veldig smart...

Lenke til kommentar

Her er et fint sitat av den greske filosofen Epicurus angående Guds eksistens:

"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"

 

Om du kan svare på det spørsmålet og samtidig konkludere med at Gud finnes, er du enten veldig dum eller veldig smart...

Epicurus forutsetninger om Gud er feil. Han levde lenge før Gud viste sitt sanne ansikt gjennom mennesket Jesus Kristus. Gud er god.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...