lineriks Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Kom hjem fra jobb i dag og fant en lapp i postkassen om at det hadde vært kontroll av det elektriske anlegget og at de hadde funnet jordfeil hos meg, de har målt inntaket fra stolpen. Jeg har 230V nett. Jeg har jordfeilbryter på hver kurs (kombiautomater). Jeg fant frem multimeteret mitt og målte fra hovedsikringen (inntakssiden) og til jord fikk da ca 240v. slo deretter av en og en sikring fortsatt ca 240V når alle sikringer var avslått Utenom hovedsikring. Jeg slår av hovedsikring og måler da ca 145V. Hvis feilen ligger hos meg så er det rart at ingen av jordfeilbryterne slår ut. Jeg syntes også at det er merkelig at spenningen synker til 145V når hovedsikringen slås av. Håper noen der ute har en vettu forklaring på dette Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Høres ut som du har IT nett. Mulig det er en liten krypstrøm i sikringskapet. Mulig å måle retning på jordfeil hvis det er IT nett, med spesielt instrument. Endret 19. mars 2010 av PROuser Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Du KAN ha jordfeil mellom inntak og fordeling, da vil ikke jordfeilautomatene i fordelingen slå ut. Lenke til kommentar
lineriks Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Takker for svar, tror det er best å ringe en elektrikker som har de rette instrumenter Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Det kan se ut som at du har jordfeil i sikringsskapet mellom hovedsikring og automatene, selv om dette egentlig er en usannsynlig feil så kan den oppstå. Målte du bare mellom en av fasene og jord? Siden du skriver at du målte 240V mellom fase og jord så burde det være ca 0V mellom en av de andre og jord hvis du har feil. Det kan også være at overspenningsvernet har løst ut om du har det. Det skal være koblet etter hovedsikring og legger overspenninger til jord. Du kan se om det har fått et rødt flagg/merke på et eller flere av elementene. Disse kan vanligvis trekkes ut. Du kan isåfall slå av hovedsikring for sikkerhetsskyld og så trekke ut overspenningsvernene og måle om spenningene blir normale etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå