Dotten Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 "Power corrupts. Absolute Power corrupts absolutely" er et velkjent sitat av godeste Lord Acton, mer korrekt var frasen "Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men.", men nok om det. Med de vise ord er jeg ute etter gode filmer som tar for seg makt og dens nære slektning grådighet. En god folkelig film som har en fin analogi til det hele er jo Lord of the Rings, hvor ringen er all makt og alle rundt ønsker den av både grådighet, begjær og også gode intensjoner. Men de vil da alle til slutt bli slukt av den, selv den lille hobbiten, som absolutt ikke ønsker makt og som vet hvilken fare som lurer, noe motvillig tar den rundt sin hals for å skåne sine venner. Mer realistiske filmer med denne tematikken er den nyere There Will Be Blood, med gnistrende gode Daniel Day-Lewis. Så har man klassikeren The Treasure of the Sierra Madre, som jeg vel må si skuffet meg litt når jeg så den for noen år siden, men som nok faller i god smak for folk flest. Men, med denne forkjærligheten for å utforske gode filmatiseringer av et så herlig tema, lurer jeg på hvilken andre filmer der ute som du mener på overbevisende måte berører denne tematikken? På forhånd takk for gode råd, så satser jeg på å liste opp de som måtte komme i førsteinnlegg Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Første filmene jeg kommer på når jeg hører "Power and Greed" er; - Wall Street - The Godfather - Back to the Future 2 (ikke le, den dekker dette tema veldig bra!) - Citizen Kane - All the Kings Men (mulig den beste) Endret 19. mars 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Sweet Smell of Success - gjorde skikkelig inntrykk på meg. Fantastiske opptredner fra både Lancaster og Curtis. En film alle burde se. Endret 19. mars 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Network: Grådighet versus journalistisk integritet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 The last king of Scotland som forteller historien om Idi Amin er i mine øyne et godt alternativ, basert på virkeligheten selv. Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Sweet Smell of Success - gjorde skikkelig inntrykk på meg. Fantastiske opptredner fra både Lancaster og Curtis. En film alle burde se. Støtter denne. Herlige skuespillerprestasjoner av nevnte Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Ivan den grusame I og II av Sergei Eisenstein. Ran Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Enron: The Smartest Guys in the Room. Dokumentar, men likevel svært passende med hensyn til dine hovedkriterer. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 There Will Be Blood anbefales. Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg liker veldig godt Stalker. Tre menn (en av dem er veiviseren) drar på leting etter et rom som kan oppfylle ønsker. Og den går dypt inn i temaet grådighet og "meningen med livet" og egoisme og selvforståelse og bla bla bla. Jeg synes den handler om grådighet, men den handler jo om så mangt. Barry Lyndon av Stanley Kubrick kan også anbefales. Den er mørk og tung, men skildrer grådighet og et umettelig behov for alt og ingenting ganske bra, om jeg husker riktig. Ellers handler også mange mafiafilmer om grådighet, både på makt og penger. Flere av dem er veldig gode. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Litt usikker på denne, men Gone With the Wind. For Scarlett handler mesteparten av filmen om å tilegne seg rikdom og makt. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Wall Street er vel den eminente klassiker i sammenhengen grådighet. Gordon Gekko har jo "Greed is good" som sitt motto. Nå kommer jo også Wall Street 2: Money never sleeps i disse tider. Ellers vil jeg anbefale Pirates of Silicon Valley, som kanskje ser uinteressant ut med første øyekast, men er veldig relevant og tidvis morsom. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Mulig jeg drar den litt langt nå; men jeg synes Ace in the Hole, og Sweet Smell of Success også er gode filmer rundt temaet. Hovedpersonene i disse gjør hva som helst for å gjøre seg til storheter i nyhetsbransjen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Pirates of the Caribbean, litt i hvert fall. Endret 24. mars 2010 av Zarac Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Pirates of the Caribbean, litt i hvert fall. Han ba om gode filmer da? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Pirates of the Caribbean, litt i hvert fall. Han ba om gode filmer da? Den filmen er jo sinnsyk bra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå