Gå til innhold

Fradrag for renteutgifter

jt1

Anbefalte innlegg

Jeg har et boliglån på 2 000 000,-. Fastrente på 4,2%. Da jeg tjener svært lite per år pga. studier får jeg ikke utnyttet skattefradraget fullt ut.

2M * 4,2% = 84 000 betalt i renter per år

84 000 * 28% = 23 520 i skattefradrag per år

Mitt spørsmål er om jeg kan "spare" opp det jeg ikke klarer å utnyttet av skattefradraget (23 520) fra år til år og trekke dette av på skatten når jeg igjen går ut i full jobb? Hvor mange år gjelder dette evt. for?

Endret av jt1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kort sagt: Nei. Fradraget gjelder for det året forfalte renter er betalt. Med så stort lån har du kanskje en samboer som jobber? Du kan føre fradraget opp der (for hvert år).

Lenke til kommentar

Fant dette svaret selv på debattsidene til Finansavisen:

Leksjon 1) Hvordan beregne skatt på inntekt:

Brutto lønn (× trygdeavgift 7,8%)

+ Brutto pensjon (× trygdeavgift 3%)

= PERSONINNTEKT (× evt. toppskatt 9%-12%)

+ Alle andre skattepliktige inntekter (overskudd fra utleie, renteinntekter, utbytte, gevinst ved salg av aksjer, osv, osv..)

- Alle fradrag (minstefradrag, reise til/fra jobb, fagforeningskontigent, barnepass, gjeldsrenter, tap ved salg av aksjer, kostnader ifbm aksjehandel mv., underskudd fra utleie, fremførbart underskudd fra tidligere år, osv, osv...)

= ALMINNELIG INNTEKT

- Personfradrag kr 38 850

= Grunnlag for beregning av skatt til stat og kommune (× skattesats 28%)

Bli først fortrolig med begrepene PERSONINNTEKT og ALMINNELIG INNTEKT. Dette er de to elementene som danner grunnlaget som inntektsskattene beregnes av.

Av PERSONINNTEKT beregnes trygdeavgift (pensjon 3% og lønn 7,8%. Beregnes fra første krone).

I tillegg beregnes det toppskatt med 9% av PERSONINNTEKT på det som overstiger kr 420 000 og 12% av delen av PERSONINNTEKT som måtte overstige kr 682 500.

Av ALMINNELIG INNTEKT (=nettoinntekten som fremgår av skattelistene) beregnes inntektsskatt til stat og kommune.

Det trekkes fra et bunnfradrag (personfradrag) på kr 38 850 og resterende skattelegges med en flat skatt på 28%.

Leksjon 2) Underskudd

Først må man forstå at all verdens fradrag ikke vil klare å redusere trygdeavgift og evt. toppskatt.

Forstå deretter at fradrag KUN har effekt på ALMINNELIG INNTEKT.

Blir ALMINNELIG INNTEKT negativ kommer denne først til fradrag i evt. ektefelles evt. positive ALMINNELIGE INNTEKT. Dette skjer automatisk ifbm skatteberegningen.

Resterende negative ALMINNELIGE INNTEKT etter dette fremføres til fradrag neste år.

Dette gjøres helt konkret ved at man fører opp årets negative ALMINNELIGE INNTEKT som et helt ordinært fradrag i neste års selvangivelse i post 3.3.11.

Blir det negativ ALMINNELIG INNTEKT også dette året, så fører man dette som fradrag i neste påfølgende års selvangivelse osv, osv. Slik fortsetter kan man fortsette livet ut om tapene er store nok..

For viderekommende: Dersom ALMINNELIG INNTEKT blir lavere enn personfradraget på kr 38 850 så får man ikke utnyttet dette bunnfradraget.

Lenke til kommentar

Som du allerede ser ut til å ha funnet ut av, så kan man fremføre underskudd. Se gjerne følgende deler av skatteloven.

Fremføring av underskudd: §6-3 og §14-6

Angående renter så har man fradrag etter §6-40 og gjeldsrenter blir periodisert etter realisasjonsprinsippet. Det vil si at du får fradrag for påløpte renter (et unntak her er renter på studielån som følger kontantprinsippet som du ikke får fradrag for før de er betalt).

Det er heller ikke bare å føre over renter frem og tilbake mellom samboere på samme måte som ektefeller. Generelt kan samboere kun føre opp renter som tilhører den delen av gjelden de selv hefter for. Men meldepliktige samboere kan bli behandlet på samme måte, på noen områder, som ektefeller dersom de er meldepliktige. Se her for en veldig knapp sak og en må egentlig inn og se litt i Lignings-ABCen for å finne nøyaktige ting her.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar tokakv!

1. Slik jeg forstår det skal min negative alminnelige inntekten for 2008. ca. 20 000,- Føres i post 3.3.11. i selvangivelsen for 2009 (som jeg mottar i løpet av april 2010). Stemmer dette?

2. Hva ville skjedd om jeg glemte dette? Ville pengene da være tapt for alltid?

Endret av jt1
Lenke til kommentar

Diverse artikler på nettet tyder på at dette er fradrag man ikke kan regne med å få automatisk. Du bør nok følge med og rette opp selvangivelsen hvis det ikke er med.

Selvfølgelig. Jeg stoler ikke på andre enn meg selv når det kommer til selvangivelsen. Der må det meste sjekkes!

Er det noen som har svaret på mine to spørsmål:

1. Slik jeg forstår det skal min negative alminnelige inntekten for 2008. ca. 20 000,- Føres i post 3.3.11. i selvangivelsen for 2009 (som jeg mottar i løpet av april 2010). Stemmer dette?

2. Hva ville skjedd om jeg glemte dette? Ville pengene da være tapt for alltid?

Lenke til kommentar

Det stemmer at den negative alminnelige inntekten for 2008 skal føres i post 3.3.11 i selvangivelsen.

Har du mottatt "Selvangivelsen 2009 - Rettledning til postene"? I såfall så finner du det der også under punkt 3.3.11.

Det står både i Lignings-ABC og på skatteetaten sine nettsider at det formelt er skatteyteren som må kreve fradrag for tidligere års underskudd. Dette må i tillegg kreves fremført det første året du går med overskudd, hvis ikke så faller fradraget bort. Det er altså ingen tidsbegrensning utover det kravet nevnt i forrige setning (her har ting blitt endret, før 2005 var det 10 år).

Så dersom du glemte dette, så ville du regelrett tapt de pengene. Har ingen kjennskap til noen som har fått, eller ikke fått, fradraget selv om de var for sene, men har vel inntrykk av at skatteetaten er ganske firkantet...

Forøvrig så kan du jo ende opp med at dette fradraget gir deg ingen skattevirkning pga. personfradraget på 38 850 (klasse 1, 2008).

Eksempelvis så ender du nå opp med en alminnelig inntekt på 38 850 før fradraget for underskudd er trukket fra. Dette trekkes fra og du havner på en alminnelig inntekt på 18 850 og alminnelig inntekt 0 (personfradrag kan ikke gi underskudd). Hele det fremførbare underskuddet har da gått bort uten noen gevinst for deg.

Anbefaler også at du tar en telefon eller stikker innom ligningskontoret slik at du får ført opp korrekt sum og slikt. Ta med ligningspapirene for både 2008 og 2009. Du har jo sikkert allerede lært at å stole blindt på svar på et Internett-forum kan føre til uønskede økonomiske konsekvenser.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar

Først og fremst takk for god hjelp. Har ikke mottatt rettledningen i posten enda, men den dukker vel opp i nærmeste fremtid.

Jeg har selvfølgelig et spørsmål til på lager, hva mener du med disse setningene?

Forøvrig så kan du jo ende opp med at dette fradraget gir deg ingen skattevirkning pga. personfradraget på 38 850 (klasse 1, 2008).

Eksempelvis så ender du nå opp med en alminnelig inntekt på 38 850 før fradraget for underskudd er trukket fra. Dette trekkes fra og du havner på en alminnelig inntekt på 18 850 og alminnelig inntekt 0 (personfradrag kan ikke gi underskudd). Hele det fremførbare underskuddet har da gått bort uten noen gevinst for deg.

Blir det ikke slik? :

= ALMINNELIG INNTEKT

- Personfradrag kr 38 850

= Grunnlag for beregning av skatt til stat og kommune (× skattesats 28%)

= - 20 000

-38 850

= - 58 850 (som i realiteten blir 0)

Endret av jt1
Lenke til kommentar

Først og fremst, 38 850 er fradraget i 2008, men vi snakker jo om ligningen for 2009, og da er personfradraget på 40 800 for skatteklasse 1, min feil.

Poenget her er at underskuddet er et vanlig fradrag i alminnelig inntekt, mens personfradraget er et skattefritt beløp i inntekten ved beregning av skatt på alminnelig inntekt.

Du må altså minimum ha en alminnelig inntekt (som inkluderer underskuddet) på 40 800 for full utnyttelse av det skattefrie beløpet.

Inntekter

- Fradrag (som inkluderer fremført underskudd)

= Alminnelig inntekt

- Personfradrag

= Skattbar alminnelig inntekt (som ikke kan være lavere enn 0) som det beregnes 28% skatt av

Lenke til kommentar

Først og fremst, 38 850 er fradraget i 2008, men vi snakker jo om ligningen for 2009, og da er personfradraget på 40 800 for skatteklasse 1, min feil.

Poenget her er at underskuddet er et vanlig fradrag i alminnelig inntekt, mens personfradraget er et skattefritt beløp i inntekten ved beregning av skatt på alminnelig inntekt.

Du må altså minimum ha en alminnelig inntekt (som inkluderer underskuddet) på 40 800 for full utnyttelse av det skattefrie beløpet.

Inntekter

- Fradrag (som inkluderer fremført underskudd)

= Alminnelig inntekt

- Personfradrag

= Skattbar alminnelig inntekt (som ikke kan være lavere enn 0) som det beregnes 28% skatt av

Ok. Da er jeg med, så personfradraget er på en måte tapt hvis man har negativ alminnelig inntekt?

Lenke til kommentar

Ok. Da er jeg med, så personfradraget er på en måte tapt hvis man har negativ alminnelig inntekt?

Ja og nei. Personfradraget er ikke et fradrag slik du tenker på det, men et skattefritt beløp i nettoinntekten. Men helt klart, du "taper" jo dette om du har en inntekt som er lavere enn dette beløpet (inkludert negativt), da du kunne ha tjent mer uten å betale mer i nettoskatt (men du ville jo ha betalt mer i bruttoskatt, uansett). Det kan jo heller ikke fremføres.

Lenke til kommentar

Ja og nei. Personfradraget er ikke et fradrag slik du tenker på det, men et skattefritt beløp i nettoinntekten. Men helt klart, du "taper" jo dette om du har en inntekt som er lavere enn dette beløpet (inkludert negativt), da du kunne ha tjent mer uten å betale mer i nettoskatt (men du ville jo ha betalt mer i bruttoskatt, uansett). Det kan jo heller ikke fremføres.

Så det er slik det fungerer! Da skjønner jeg hele prosessen. Tusen takk for god hjelp! Det er virkelig noe å sette seg inn i for de det gjelder. Det er mye penger å spare på å være obs. på dette.

Lenke til kommentar

Det står både i Lignings-ABC og på skatteetaten sine nettsider at det formelt er skatteyteren som må kreve fradrag for tidligere års underskudd. Dette må i tillegg kreves fremført det første året du går med overskudd, hvis ikke så faller fradraget bort. Det er altså ingen tidsbegrensning utover det kravet nevnt i forrige setning (her har ting blitt endret, før 2005 var det 10 år).

Så dersom du glemte dette, så ville du regelrett tapt de pengene. Har ingen kjennskap til noen som har fått, eller ikke fått, fradraget selv om de var for sene, men har vel inntrykk av at skatteetaten er ganske firkantet...

Hiver meg på her, da jeg har vært så dum(?) å sette meg i nøyaktig den situasjonen du beskriver. Jeg har negativ alminnelig inntekt for årene 2003-2008, men ble ikke klar over muligheten til fremføring før nå nylig.

Det som forhåpentligvis kan redde meg er at jeg ikke har gått med overskudd innimellom disse årene, og at jeg således ikke har hatt reell mulighet til å fremføre underskuddet før for skatteåret 2009.

Jeg skal selvfølgelig prøve å få godkjent fremførbart underskudd for alle disse årene, men er veldig usikker på om jeg har noen reell mulighet til å få det til. Min umiddelbare tolkning av både skatteloven og lignings-ABC er at fremføringen må skje det første året jeg har anledning til å fremføre. Det jeg er redd for er at jeg uansett måtte ha ført opp beløpet hvert eneste år for å dra med meg underskuddet.

Tar gjerne i mot råd/tips rundt min situasjon, og kan godt opplyse om endelig utfall om det skulle være interesse for dette.

Lenke til kommentar

Har ringt to ganger i dag, ettersom den første kundebehandleren jeg snakket med ikke virket helt stødig. Den ene mente at jeg burde ha skrevet opp for hvert år som gikk, men at det var opp til saksbehandleren om jeg fikk det godkjent eller ikke. Den andre sa at det ikke var noe problem, ettersom jeg ikke hadde hatt noen år med positiv inntekt innimellom. Begge var forsåvidt enige om at jeg skulle føre opp hele beløpet med forklaring.

Skal prøve å komme meg innom ligningskontoret når jeg får papirutgaven av årets selvangivelse, men åpningstidene er ikke akkurat noe å rope hurra for.

Endret av Frag2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...