Gå til innhold

Hvordan installere Fireforx 3.6 i Ubuntu 9.04

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjempedumt spørsmål: jeg tenkte jeg skulle innstallere Firefox 3.6 på mine laptop med Ubuntu 9.04 fordi Mozilla slutter å støtte 3.0 fra slutten av mars.

Men, jeg finner ikke Firefox 3.6 i Synaptic pakkebehandleren. Jeg finner Firefox 3.5. Kan jeg bruke den? Lastet likevel ned 3.6 fra mozilla sin hjemmeside. Men hva gjør jeg videre?

Hva skal jeg gjøre? Er redd for å gjøre noe galt som gjør at jeg blir stående fast for eksempel med tanke på nettbank og slikt.

Ser litt tips om dette og hint rundt omkring på nettet og tror jeg har skjønt det, men spør likevel her siden svarene her flere ganger har hjulpet meg :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan pakke ut innholdet i pakka du lasta ned fra mozilla til hjemme mappa di, å kjøre programmet derifra. det som blir dumt er at den vil starte gammel FX når du opner en link i lynmeldings-programmet/e-post, med mindre du har den nye kjørende. om ca 30-40 dager kommer nok 10.04LTS versjon av ubuntu. du kan oppgradere maskinen da. med mindre det er hardware begrensinger som holder deg på 9.04

Lenke til kommentar

Om du holder maskinen oppdatert med pakkebehandleren vil du automatisk få siste versjon av Firefox.

En enkel måte å gjøre dette på er via terminalen.

1) Åpne terminalen og skriv:

2) sudo apt-get update

3) sudo apt-get upgrade

4) Trykk "y" og enter

Du vil da få installert alle oppdateringer som er tilgjengelige, om du må oppdatere kernelen (pakkene som heter bla linux-headers) skriver du apt-get dist-upgrade istedenfor bare apt-get upgrade.

Lenke til kommentar

Noble, det gjelder vel ikke mellom forskjellige versjoner av et program.

bare følg pkt 1-4 i denne guiden, så er du ferdig. Du må riktignok leve med kodenavn på Firefox, da.

Men hvorfor oppgraderer du ikke bare til 9.10 eller 10.04 (når den tid kommer)? Følg instruksjonen, så er du oppe og går på null komma svisj. Du må riktignok over på 10.04 for å få Firefox 3.6, 9.10 leveres med 3.5 som standard.

Lenke til kommentar

Om du holder maskinen oppdatert med pakkebehandleren vil du automatisk få siste versjon av Firefox.

En enkel måte å gjøre dette på er via terminalen.

1) Åpne terminalen og skriv:

2) sudo apt-get update

3) sudo apt-get upgrade

4) Trykk "y" og enter

Du vil da få installert alle oppdateringer som er tilgjengelige, om du må oppdatere kernelen (pakkene som heter bla linux-headers) skriver du apt-get dist-upgrade istedenfor bare apt-get upgrade.

wrong. ikke i ubuntu min venn. der holder de seg til versjonen den ubuntuen ble slippi med.

Lenke til kommentar

wrong. ikke i ubuntu min venn. der holder de seg til versjonen den ubuntuen ble slippi med.

The more I know :D

Lenke til kommentar

er egentlig veldig rart de ikke lar folk enkelere oppgradere eldre programvare. men det har vell med suport å gjøre. ikke vet jeg. man kan jo aldtids kjøre en update av hele ubuntu å få en ny programvare pakke.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Takker for råd og vink.

Grunnen til at jeg ikke har byttet til 9.10, var at jeg hadde masse trøbbel når jeg installerte 9.04 første gang. HP Compaq-laptopen har ATI kort (x1250 eller noe sånt) og det var masse tull med å få det til å funke. Når det funker bra nå, gidder jeg ikke begynne samme styret igjen. jeg er en skikkelig newbie og kan altfor lite om dette, så jeg installerer ikke 9.10 før jeg vet den funker med skjermkortet.

Bruke Chrome for det meste, men kommer av en eller annen grunn ikke inn på DnB Nor sin nettbank. Derfor må jeg bruke Firefox i ny og ne.

Lenke til kommentar

Takk igjen for lærerike svar.

Jeg installerte 3.5 (Shiretoko) fra pakkebehandleren og den funker som den skal. Blir vel til at jeg holder meg her en stundt til. Når jeg googler om trøbbel med ATI-kort (x1250) og ubuntu 9.10, så er det tydeligvis ikke borte ennå. Det var så mye styr forrige gang, og siden jeg er en newbie med ubuntu, orker jeg ikke det styret igjen. 9.04 har (inntil videre) det jeg trenger til kontorarbeid, musikkavspilling og surfing.

Lenke til kommentar

Det som skjedde helt konkret var at etter at Ubuntu-logoen var ferdiglastet, kom det bare opp et bilde som flimret og besto av fargen i Ubuntu-skrivebordet med en masse svart i. etter om og men (i hvert fall for en nykommer som meg), fikk jeg avinstallert xorg-driveren og brukte den originale. Sikkert en lett jobb for en som kan linux, men jeg har bare en pc og er nybegynner. så orker ikke for mye fikling.

Lenke til kommentar

Dette var i mai i fjor, så er litt i tåka med tanke på alle navn og betegnelser. Jeg husker at jeg under en oppdatering fikk inn en driver som het het noe med xorg. Jeg husker ikke om det var xcn13c-y-format/9x eller 90b.12 sudo.doc1-kaarabi/%4 eller noen andre av de mer eller mindre kryptiske ordene fra gnu/linux stammespråket. Jeg oppdaget fort at skjermbildet hoppet og danset litt, noe som gjorde at jeg tok omstart på maskina. Når den skulle starte opp skjedde det jeg skildret i posten over. Jeg husker jeg måtte inn på nettet i terminalvinduet og hente og fikse og trikke og banne og sverge og skremme kjæresten og slikt før jeg til slutt kom i havn - uten noe tull som flimring i høyre hjørne og sånn.

Sorry alle upresishetene, men er en "hverdagsbruker" med uhyre lav geekfaktor som er lite inne i terminalverden. Når sommerferien kommer skal jeg legge inn og sette opp masse rart som gjør at jeg må lære både det ene og det andre stammespråket fra Linuxverdenen.da skal du få en mer nøyaktig beskrivelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...