Gå til innhold

Lett Trådløst nett, fra Kabel

Anbefalte innlegg

Halloen. laugh.gif

Vi har bredbånd hjemme, sånn Kabelbasert, med en ruter, og noen utganger der vi bare plugger i en kabel, og i PC-en. :cool:

Men eg har skaffet meg bærbar, og denne kabelen begynner å bli irriterende, derfor vurderer eg trådløst nett. :thumbdown:

Men tingen er, vil helst ha en ruter, sender eller noe eg bare plugger rett i en kabel fra ruteren, og så kan eg lett sette opp trådløst nett fra den ? :ohmy:

Forestiller meg eg slags "trådløs-ruter-only" eller noe.

Har laget en illustrasjon for å vise:

post-207573-1268947354,2045_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ville gjort var å bytte ut kabel routern din med en tråløs router. Å ha flere routere i serie er egentlig som å be om bråk da du får flere "nettverk" å holde styr på.

Kan anbefale den her : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 trenger seff ikke kjøpe den fra komplett, men der viste jeg hvor jeg fant den :) Den har vært bunnsolid i de 4-5 månedene jeg har hatt den.

Den er sopass lett å sette opp at jeg tror ikke du vil ha noe problem med det. følger med ok bruksanvisning. Den har og 4 utganger for kabler om du trenger det til andre enheter i huset.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Du kan bruke en router men da må boksen til NGT settes opp til å fungere som en bridge.

Nope, kjøp den trådløse ruteren (AP) og slå av dhcp på den. Stikk en kabel fra LAN port NGT modem/ruter til LAN port "ny ruter", da fungere den som en switch istedet samt at du får trådløst nettverk.

Default gateway på NGT modem/ruter setter du til f.eks 192.168.1.1 og "nye ruter" setter du gateway til 192.168.1.2.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Du kan bruke en router men da må boksen til NGT settes opp til å fungere som en bridge.

Nope, kjøp den trådløse ruteren (AP) og slå av dhcp på den. Stikk en kabel fra LAN port NGT modem/ruter til LAN port "ny ruter", da fungere den som en switch istedet samt at du får trådløst nettverk.

Default gateway på NGT modem/ruter setter du til f.eks 192.168.1.1 og "nye ruter" setter du gateway til 192.168.1.2.

Det er jo mange måter å løse dette på. Routermodemet må ikke settes i bridge, men det forenkler jo vesentlig, dersom man skal forwarde porter og bruker en trådløsrouter bak.

Et aksesspunkt og routermodemet skal fungere som plug and play, men det er selvsagt best å sette det opp med kryptering.

Det samme kan en trådløsrouter gjøre (P'nP), men da får man dobbel NAT.

Lenke til kommentar

Det er jo mange måter å løse dette på. Routermodemet må ikke settes i bridge, men det forenkler jo vesentlig, dersom man skal forwarde porter og bruker en trådløsrouter bak.

Et aksesspunkt og routermodemet skal fungere som plug and play, men det er selvsagt best å sette det opp med kryptering.

Det samme kan en trådløsrouter gjøre (P'nP), men da får man dobbel NAT.

Poenget mitt var å ikke sette den i brokoblet modus, da fungerer den kun som modem og mister portene en ellers kan bruke. Ja det er flere måter å gjør det på, dette var en av de. :)

Hvofor denne jeg foreslår denne metode?

1.Rutermodem Sørger for DHCP samt at alle enheter som kobles til her får sine Adresser herfra

2.Trådøls ruter fungere kun som trådløs tilgangspunkt med DHCP slått av (DHCP er det modemruteren som styrer)

3. og med trådløs kablet via lan port til modem er den kun i modemruteren evt porter må åpnes og det kun 1 NAT. I dette oppsettet blir den trådløse enhete bare en utvidelse av eksisterende oppsett.

Alternativet er å kjøpe en alt i ett greie. Men det er ikke noe gøy da :p

Ellers er jo dette en gøy måte å nettverke seg http://www.zimbio.com/member/Toly/articles/2800125/Configure+Multiple+SSIDs+One+Router

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Jeg er strengt tatt ikke så sikker på at komplisert er å betrakte som gøy for 95% av befolkningen.

Man har større valgfrihet ved å gå for en router kontra et tilgangspunkt, det er flere modeller å velge imellom.

Og som før nevnt kan nat være problematisk/kryptisk for mange.

Lenke til kommentar

Du har rett i at en får flere ethernetkontakter ved å beholde routerfunksjonen.

Fordelen ved å bruke bridge er at routermodemet blir helt transparent (Ellers kan det bli problemer med port 80 og 21 i routermodem hos NGT). Man kan også sette en kraftig router bak modem og få et ultrastabilt nett.

Min router tåler f.eks 300.000 tilkoblinger uten å knele, mens routermodem pleier å stoppe ved noen få hundre i routermodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...