lakarka Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hei, har nylig solgt bil, en vw passat 98mod 1.9. Kjøper kjøpte bilen usett å bilen ble sendt med hurtigruta. Jeg opplyste kjøper om de feil å mangler som jeg VISSTE om, både muntlig og i form av kjøpekontrakt. I kjøpekontrakten ble det krysset av for at: Bilen selges som den står. Nå viser det seg at bunnpanna må byttes, vindusvisker bak og venstre sidespeil må byttes. Dette var noe jeg ikke var klar over. Kjøper vil nå at jeg tilbakebetaler 10000,- for reparasjoner, hvis ikke hever han kjøpet.. Bilen ble solgt for ca. 1 uke siden nå. Det jeg lurer på er om han faktisk kan kreve dette? Jeg ble jo spurt om det var noe feil osv som jeg visste om, å da opplyste jeg om dette.. Håper noen kan hjelpe meg her! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Sidespeil og vindusvisker burde du ha visst om, så det kan han kreve deg for. Dersom det som var galt med bunnpanna ikkje hadde merkbar innverknad på bilens køyreegenskapar er ikkje det noko du kan krevast for. "Som den står" gjelder både feil/manglar som du veit om og som du burde ha visst om. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Men kjøper har vel en undersøkelsesplikt som han neppe har oppfylt i og med han kjøpte den usett. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Be han ryke og reise, for han har kjøpt bilen usett, og som den sto. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Men vær nøye med hva du skriver til han i mailer etc. da han nok vil ta vare på alt dette og bruke det i mot deg ved en evt. rettsak, hvis det skulle gå så langt... Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Hvis du ikke har opplyst om at f.eks sidespeil er knust og at viskeren bak ikke fungerte så burde vel du ta ansvar for det. Bunnpanna er derimot en annen sak.. Hva var galt med den? Lekkasje? Isåfall burde du vel merket manglende olje? Men det er sant at selger kjøper står veldig svakt siden han ikke engang besiktet bilen før han betalte den. Endret 19. mars 2010 av aurstad Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hvis du ikke har opplyst om at f.eks sidespeil er knust og at viskeren bak ikke fungerte så burde vel du ta ansvar for det. Bunnpanna er derimot en annen sak.. Hva var galt med den? Lekkasje? Isåfall burde du vel merket manglende olje? Men det er sant at selger står veldig svakt siden han ikke engang besiktet bilen før han betalte den. Regner med at du mener "KJØPER" her og ikke "SELGER" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Uten at jeg skal uttale meg om kjøper eller selge har rett her, viser dette nok en gang at man aldri-aldri-aldri skal kjøpe en bil usett, og at man skal ha med seg noen som har peiling dersom man ikke har det selv. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Trur kjøper han heve kjøpet vis selger ikkje har opplyst om feil eller mangler ved bilen. Dvs. ting som er gale mn du ikkje har skrevet om i anonsen er grunn for heving av kjøpet. Bunnpanna kunne du uansett ikkje vite noe om. Du får vurdere hva som lønner seg mest, la han heve kjøpet eller betale han dei 10 000 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Be han ryke og reise, for han har kjøpt bilen usett, og som den sto. Denne komentaren støtter jeg fullt ut!! Lenke til kommentar
RIP Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hva er det som er galt med bunnpanna da? Antar det bare er tappepluggen som er litt dårlig og det koster langt fra 10000 å fikse, for ikke å nevne at det ikke er nødvendig - da oljen kan suges opp istedenfor å tappe den;) Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hva er galt med sidespeilet da? Er det knust? Isåfall, var det knust da du hadde bilen eller har dette skjedd under transporten? Har skaden skjedd etter du slapp fra deg bilen er det Hurtigruta sitt ansvar, ikke ditt. Vindusviskeren burde du gjerne ha visst om, men som flere andre sier; bunnpanna kan ikke den vanlige bileier ha kontroll på. Kjøper har en svak sak, du er ikke akkurat en bilforhandler som levere full garanti på det du selger heller.. Selv ville jeg først sjekket ut om noe av skadene kan ha skjedd under transporten. Vet du med deg selv at viskeren og speilet burde ha blitt skiftet bør du gi kjøper erstatning for dette, men bunnpanna må du aldri la kjøper få penger for (med mindre du har merket unormalt oljeforbruk så klart). Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Som andre sier: Vindusvisker og speil burde du visst om og opplyst om. Bunnpanne er umulig å vite noe om for deg som selger. Jeg hadde akkurat bilen på service og fikk beskjed om at det var MYE svetting fra bunnpanne (på grensen til lekkasje), uten at jeg har fyllt på en dråpe olje siste året. Køper har plikt til å undersøke bilen før han kjøpte. Når han har vært så jævli dum å kjøpe bil usett, så har han seg selv å takke. Han kan være glad for at det ikke var flere feil! Jeg foreslår at du betaler tilbake 2000-3000 kr eller noe sånt for visker og speil for å få saken ut av verden, men noe mer må du for all del ikke gi! /Erik Hei, har nylig solgt bil, en vw passat 98mod 1.9. Kjøper kjøpte bilen usett å bilen ble sendt med hurtigruta. Jeg opplyste kjøper om de feil å mangler som jeg VISSTE om, både muntlig og i form av kjøpekontrakt. I kjøpekontrakten ble det krysset av for at: Bilen selges som den står. Nå viser det seg at bunnpanna må byttes, vindusvisker bak og venstre sidespeil må byttes. Dette var noe jeg ikke var klar over. Kjøper vil nå at jeg tilbakebetaler 10000,- for reparasjoner, hvis ikke hever han kjøpet.. Bilen ble solgt for ca. 1 uke siden nå. Det jeg lurer på er om han faktisk kan kreve dette? Jeg ble jo spurt om det var noe feil osv som jeg visste om, å da opplyste jeg om dette.. Håper noen kan hjelpe meg her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå