Pentax84 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Hei! Jeg er relativ fersk når det gjelder speilrefleks. Men har kjøpt meg et Pentax K200D. Jeg har en normalzoom 18-55mm. Trenger litt råd om hva/hvilke objektiver jeg skal kjøpe. Jeg skal ta bilder inne(venner+famile osv ...), konserter (mye fargelys i bakgrunn), og noen ganger landskap+dyreliv (på avstand) Hva trenger jeg til dette? Har vel forstått at man ikke bør kjøpe et objektiv som kan gjøre alt dette da de ofte ikke er like gode som "enkelt-objektiver". Endret 18. mars 2010 av Pentax84 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 suppler med ett lyssterkt fastobjektiv i området 28-35mm, så er du langt. Og så kan du ha det mye artig med en god ekstern blits. 18-55 duger bra til landskap, men om du ønsker å komme tett innpå dyrelivet fra langt unna er brennvidden litt kort. Om du ikke har all verdens krav til at avstands-objektivet ditt skal ha veldig god lysstyrke (stor blender) finnes det vel en del 70-300mm-zoomer til overkommelig pris fra flere produsenter. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Hei Mitt tips er å bruke det utstyret du har så merker du etterhvert hva du savner Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Ventle kom med gode halvkonkrete råd. Her er litt mer konkretisering av det han sa: En av disse lyssterke objektivene til innebruk og konserter: Sigma 30mm F1.4 EX DC for Pentax (synsvinkelen passer bedre til innebruk enn konserter) Pentax smc P-FA 50mm F1.4 (synsvinkelen passer bedre til konserter enn innebruk) En av disse teleobjektivene: Pentax smc DA 50-200mm F4-5.6 ED Pentax smc DA 50-200mm F4-5.6 ED WR (samme som over men regntett, akkurat som K200D) Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 LD Macro for Pentax (flere alternativer) Lenke til kommentar
telealf Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Støtter fluefiskern. Dersom du ikke vet hvorfor du trenger et nytt "verktøy" så har du ikke bruk for det . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå