Evilfish Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 http://www.dagbladet.no/2010/03/18/kultur/kunst/fotografi/drapstrusler/10903065/#comments_container det started som ett kunst proskjekt akkurat som muhammed tegningene, men nå skjeer også det samme. og hun får hat og trussel brev. burde vi også gi samme respons som vi har gitt muslimene og trykke bilder av Hitler og vise at vi har ytringsfrihet her? siden avisene har skrevet ut masse muhammed tegninger, tror jeg vi skal feire ytringsfriheten med at alle aviser trykker bilder av Adolf Hitler på førstesiden. imorgen? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Bilder av Hitler trykkes hele tiden i norsk og utenlandsk presse. Det snodige i denne saken er at det er ofrene (eller snarere deres etterlatte) som klager, ikke tilhengerne. Hva hadde skjedd om Kleivan hadde kledd ut datteren som Muhammed den gangen? Geir Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Ingen kler ut ungen sin for å etterligne en person og ideologi som resulterte i mange millioner døde mennesker og ødeleggelse av ekstreme dimensjoner. At man trykker bilder av avskummet Hitler er jo 100% fornuftig slik at folk får se hvilket avskum som presterte å sette verden i flammer. Ingen uskyldige barn skal bli påtvunget assosiasjonen med hitler og nazismen!!! At en avis trykker en tegning, ikke et ekte bilde, men en tegning av en historisk person er jo helt greit. En karikatur er en "morsom"/humoristisk framstilling, der typiske egenskaper ved en person blir fremhevet etter min definisjon. Så har det jo med folk å gjøre og. Ingen normale mennesker angriper ambasader, går i demonstrasjonstog mitt i arbeidstiden etc fordi man en avis trykker en karikatur. De er jo sprøyte gal. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Liker ikke at barn skal bli assosiert med politiske ideologier eller religiøse overbevisninger, enten det er Hitler, Stalin eller Muhammed. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Ser overhode ingenting galt i det. Hvorfor er det å kle hun ut som Hitler verre enn alle de andre personene, forresten? Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Syns ikke noe om at et barn skal kles ut på denne måten. Barnet selv er for liten til å kunne ta et valg selv på dette, og det å tvinge det til å assosieres med Hitler er ikke en positiv ting i mine øyne. Saken hadde vært en helt annen hadde det vært en person som hadde kontroll over eget liv som hadde kledd seg ut. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Nå er jo ikke kunstnerens poeng å stigmatisere barnet, men å problematisere ondskapen. Det er ikke at et barn kan være Hitler, men at Hitler en gang var et barn. Det er ellers et tankekors at det datteren selv i ettertid synes er verst er det bildet hvor hun er naken... Geir Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Problemet er at en lite begavet kunstner vies oppmerksomhet av lite begavede reportere. Kunstprosjektet hennes er latterlig infantilt, og problematikken hun tar for seg er grunn og naiv. Om hun er spekulativ eller ikke, blir opp til enhver å bedømme. Men, hun har altså nettopp gitt ut en bok (kremt, kremt...). "Jeg ville få folk til å tenke. Jeg vil at folk skal tenke; er ondskap noe man er født med eller noe som kommer av miljø eller oppdragelse? Babyen er det mest uskyldige som finnes, med alle muligheter åpne. Hitler var en liten baby en gang. Hvorfor ble han så grusom?" - dette er svakt og problematiseringen er tabloid - for ikke å si blond. Det at lite gjennomtenkte reportere, og andre som lever av å få oppmerksomhet, er så lite profesjonelle, så spekulative, og så udyktige i sitt fag, er en mye større trussel enn de konstruerte problemene som oppstår rundt ytringsfrihet i forbindelse med slike saker. Forøvrig synes jeg ikke det er overraskende at en 11-årig jente synes det er værre å bli vist naken på bilder enn i naziuniform. Endret 22. mars 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Hvorfor er det "kunst" å fremstille et barn som nazist og ikke en straffbar forbrytelse, selv om det muliges kan være en sær form for ytringsfrihet å fremstille barn som nazister. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Det er åpenbart noe galt med den "kunstneren", ja. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 nei nå har enkelte jøder slengt seg på bølgen med drapstrusler og styr for noen bilder også. folk må faen meg lære seg å ikke ta ting innpå seg så jævlig. dette er da bare bagateller! Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Alt for mye som er "kunst" i disse tider dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå