TormHA Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 For ca 3 dager siden kjøpte jeg en helt ny PC i deler fra Komplett for å sette den sammen selv. I løpet av gårsdagen bygde jeg den helt opp, men når jeg prøver å starte den skjer det fint lite. Viftene starter sånn halveis og stopper igjen umiddelbart(å si at de starter er en overdrivelse egentlig) og det er mer eller mindre alt som skjer. Hittil har jeg prøvd å flytte på RAM-brikkene i alle de forskjellige slotsene, prøvd å boote med en brikke i alle slotsene, bytte brikke og gjøre tilsvarende, flytte skjermkortet til et annet PCI-e slot, demontere og montere CPU + kjøler, og tilslutt prøve å starte den utenfor kabinettet med bare minne, CPU og skjermkort. Men hittil skjer det samme hver eneste gang. Så nå begynner jeg å gå ut for ideer hva jeg kan gjøre, har stusset litt på om jeg har deler som ikke passer sammen men det eneste jeg kan finne er at minnebrikkene mine ikke er på QVL til hovedkortet, men regner med at det ikke har ekstremt mye å si? Alle delene med unntak av minnebrikkene er kjøpt helt nylig (fikk alle delene i løpet av forige uke), hvorav minnebrikkene er ca. ett år gamle. Spesifikasjoner: Hovedkort - ASUS P6T, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16 PSU - Corsair TX 950W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 6x 6+2pin PCIe, 12x SATA, 140mm Vifte Prossesor - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan Skermkort - XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort Minne - Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kabinett - Zalman GS1000 Big Tower Sort Vifter: 1x 120mm Topp, 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2 Harddisk - WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM Blueray - Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 Blu-Ray DVD-ROM, Sata Lydkort - ASUS Xonar DX/XD, 7.1 channel EAX2.0, PCI-Express 1x,"low-profile" Så ja litt hjelp ville vært strålende P.S Tok på ett jordet rør hver gang jeg skulle ta på noe / hadde bevegd på meg så tviler på at for mye statisk elekstrisitet er problemet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Har du satt på kjøleren skikkelig? Lenke til kommentar
Golwon Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Her ville jeg ha prøvd og kun koble PSU til hovedkortet, for og sjekke om det startet opp. Får så og koble i en og en ting av gangen, som CPU, RAM, Skjermkort osv, og sett hvor hen feilen kommer. Det siste du kobler i vil som regel være det med feilen. Om PSU ikke starter opp når det kun er hovedkortet som er koblet til så er feilen enten på hovedkortet eller PSU. Test da PSU på et annet hovedkort om mulig, og se om det da starter. Husk og kun sette i en og en RAM brikke når/om du kommer så langt. Kan ikke se at noen av delene ikke skal passe i lag, så det er trolig en av de som ikke fungerer. Lykke til. Lenke til kommentar
TormHA Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) @gavekort Ja jeg regner med det, men skal prøve å sette den av og på nå bare for å være sikker ville vært pinlig om det hadde vært løsningen. Endret 18. mars 2010 av TormHA Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Prøv det, høres veldig ut som det er problemet. Hvis ikke prøver du Golwon sin metode. Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Du har koblet til 8pin for CPU på hovedkortet? Hender det sitter et lokk på 4 av kontaktene som fjernes. Lenke til kommentar
TormHA Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 @ 3rd_SQD Ja jeg har både fjernet lokket og koblet i 8pinen. @ Golwon Uten minne og skjermkort får jeg samme effekt på både kjøler og PSU-fan som vanlig. Når jeg tok ut CPU og kjøler fikk jeg samme effekt på PSU-fan ("startet opp" med bare PSU koblet i hovedkort) Begynner å lure på om enten PSU eller Hovedkortet er litt fail Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hovedkort er et svakt ledd, så ta en titt på det- Lenke til kommentar
TormHA Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Kan ikke se noen åpenlyse feil ved det.. Men jeg er ingen ekspert i det hele tatt. Lenke til kommentar
TormHA Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Testet nå i dag tidlig PSUen på et annet hovedkort ( XFX nForce-790i Ultra SLI, DDR3, Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16) og det samme skjedde der. Når jeg skrudde på PSUen kom det 2 forskjellige blink fra hovedkortet (ett rødt og ett grønt)(Ikke de lysene som indikerer at hovedkortet har strøm) og vifta på PSUen døde ut etter ett par sekunder, ca det samme som skjer på det andre hovedkortet. Så det jeg får ut av dette er vel at PSUen må skiftes ut? (Sorry for dobbelpost) Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Virker slik ja, bare å RMA dat shit Lenke til kommentar
TormHA Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Virker litt rart siden både PSU-fan og CPU-fan starter opp men stopper med en eneste gang, men kjører en RMA på PSUen nå siden jeg regner med at det er delen som ikke funker. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Sjekk at alle kabler fra PSU er som de skal, om det er en kortslutning i en av dem så kan det være at når du slår på så slår sikringen inn med en gang. Lenke til kommentar
TormHA Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Ja okey skal gjøre det, vet ikke sånn helt hva jeg leter etter da men skal se hva jeg finner Når jeg prøvde den i går forresten kom det en brent lukt ut fra PSUen, så det er noe som ikke helt stemmer der. Lenke til kommentar
TormHA Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Har testa på andre pcer nå og ser ut som det definitivt er PSUen, sjekket med min gamle PC sin PSU og da funka det vet du. Men er det beste å sende retur til Komplett eller RMA til produsenten? Lenke til kommentar
RealSpZ Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Har testa på andre pcer nå og ser ut som det definitivt er PSUen, sjekket med min gamle PC sin PSU og da funka det vet du. Men er det beste å sende retur til Komplett eller RMA til produsenten? Vet iallefall at det er inkompabilitet mellom corsair 950W og P6t deluxe hovedkortet. Denne fella gikk jeg i, og jeg angret derfor kjøpet på PSUen. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Stemmer som nevnt over, TX950 hadde en inkompatibilitet gående med P6T-kort. Iflg. Corsair kom de og Asus fram til en løsning, men kanskje du fikk et av de kortene som ikke fixen var implementert i. Du kan jo angre kjøpet om det er 14 dager eller mindre siden du mottok varene. Om du er usikker på om en ny TX950 fortsatt vil fungere, bytt til f.eks en HX850. Det er fortsatt nok til det du har, med albuerom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå