Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hindre avflassende lakk?

Anbefalte innlegg

Lakken har begynt å flasse av like under bakruta nå. Har blitt verre over vinteren så tenkte at det burde gjøres noe med det ganske snart.

Hjelper vel også lite av spylevæsken forsiktig siger nedi der hver eneste gang jeg spyler bakruta.

Uansett. Er det noen som har noen tips om hva jeg evt kan gjøre for å stoppe dette, og kanskje få det fint igjen? Har ikke lyst til å lakkere hele bakluka som noen foreslo. Finnes vel en enklere måte å få stoppet utviklingen på. Trenger ikke å se helt perfekt ut, bare så det ikke blir verre. Sparkel, spray eller noe?

20100302002.th.jpg

20100302001b.th.jpg

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du kanskje være litt mer spesifikk? :p

Pusse forsiktig akkurat der lakken er borte, så fylle igjen med ?etellerannet? og lakkere over med en eller annen spray? eller...

Basert på svaret ditt er det bare en løsning; lever inn til lakkering. Dette er ikke noe du gjør selv uten kunnskap om lakk- og karosseriarbeide. Ikke mye penger å spare på å gjøre det selv uansett, da du må gå til innkjøp av både slipemidler, rustkjemikalier, 2-komponent sparkel, syregrunning, baselakk (blandet etter din fargekode) og klarlakk.

Ta en runde til noen små verksteder som driver med karosseriarbeid, og be om pris. Det trenger overhodet ikke bli dyrt..

Lenke til kommentar

Ser ut som om rusten er under bakruta de også, vist det stemmer må du ut med ruta også lakke vist du skal få rusten bort for godt. Du kan bruke noe som heter "løfteteip" for å få litt lakk under pakningen, men du greier ikke å få slipt rent å pent nedi der uten å ta ut ruta.

Så vist du drar til ett lakkverksted å han som gir deg en pris på dette sier at du ikke trenger å ta ut ruta og at rusten aaaldri blir å komme tilbake igjen etter at han er ferdig med jobben, få ett skriv på hvor lang garanti han tørr å gi på akkurat dette.

Gir det maks to år før rusten er fremme igjen vist dette lakkes uten at ruta blir tatt ut!

Men så er det at da begynner det å bli dyrt å få gjort jobben, blir fort at du må ha ny ruta pga pakningen skjæres sund når de tar den ut. Så må du regne om du syns bilen er verdt den påkostningen eller ikke.

Lenke til kommentar

Bilen skal selges til sommern. Tanken min var hovedsaklig å få stoppet utviklingen ettersom det bare blir verre. Fikk denne her av en fyr, noen kommentarer?

Fiks som holder en stund.

1. Masker rundt området.

2. Puss med passe grovt sandpapir.

3. Tørk vekk pussestøv med. f.eks white spirit.

4. Smør på et godt lag owatrol olje (rust penetrerende til 1000 og omdanner rust til "metal", skal tørke i 12-24timer).

5. Puss ned evt. ugjevnheter som blir med pensling av owatrololje med fint sandpapir.

6. Bruk kvalitets lakk på sprayboks som en får laget ut i fra bilens fargekode. og spray på 2 fine strøk.

7. Spray på 2komp klarlakk 2-3 strøk, også på sprayboks. Gjerne 3 strøk, så kan en slipe med veldig fint sandpapir etterpå for å få en smooth finish.

8. La lakken kose seg en ukes tid, slik den får satt seg ordentlig, så kan en polere osv...

Lenke til kommentar

Det er jo en måte å gjøre det på, men blir jo ikke å vare evig.. Skal bilen selges til sommeren blir det vel uansett ikke ditt problem :)

Egoistisk å tenke sånn, men.. Kjøpte en bil nå for noen måneder sia, og med en gang begynte et område å ruste noe helt for jæ***. Bare på et par-tre uker var det gjennomrusta, så dette måtte skjæres av og sveises på ny del. Nå ser jeg at det et annet sted har begynt å ruste som f også.. Ikke morsomt dette, tidligere eier har tydligvis bare skjult dette med noe greier over, så det ikke var så synlig..

Lenke til kommentar

Er vel ikke den snilleste måten å tenke på nei, men dessverre veldig vanlig. Ting skal bare jukses til sånn at det holder til bilen blir solgt. Mange kunder som er innom jobben og vil ha ting bare akkurat slik at de holder.

Lenke til kommentar

Hadde ikke tenkt til å fikse det så det "bare holder til jeg selger". Men har heller ikke lyst til å bruke mange tusen for å lakkere hele bakluka når jeg skal selge den om noen få mnd.

Hvor mye ville det kostet sånn ca å få noen profesjonelle til å fikse den lille delen (ikke lakkere hele luka)? Litt usikker på hvor jeg skal stikke innom og spørre, men hadde vært greit å vite om det blir 100 eller 1000 kr (for å overdrive litt).

Lenke til kommentar

Men de opererer med starttid, verkstedene.. Og timesprisen er på ca 1000 kr. Du må nok ut med 2000+ selvom det er så lite. Selve lakken for dem er dyr, kanskje 800 kr på ditt. Så bruker de kanskje en halvtime på jobben, og plusser på for det materielle de bruker under jobben.

Det blir fort dyrt!

Lenke til kommentar

Problemet er at det går ikke å bare lakke den lille flekken, ikke vist du skal ha det fint. Du kan høre med verksted sånn som Micropaint eller andre som driver med spotrepair, men etter min mening blir ikke de reparasjonene like bra som vist du lakker hele luka. Det ser kanskje fint ut til å begynne med, men etter en stund begynner du å se hvor det er blitt flekket ut. Er jo litt etter øye som ser også, men mitt øye liker det iallefall ikke.

Lakke hele luka vil jeg tippe at kommer på rundt 3000, litt etter hvor mye tid de regner på å fjerne rusten.

Grunnen til at det koster å få lakkert enda det er bare småting er at for det første så går det en god del lakk, lakk er veldig dyrt! Og om du skal lakke bare en speilkåpe eller en hel bil så blir det driftskostnader på lakkboksen, en lakkering + tørketiden bruker ca 50 liter diesel. Og når du skal ha fjernet rust må du først legge grunning før du kan lakkere, det blir enda en runde i boksen.

Vil også anbefale deg å høre rundt om det ikke er noen som vet av personer som kan gjøre dette på kveldstid. Kjenner du noen som har over snitte interesse for bil? Kan jo godt hende at de kjenner en som kan ta det uten moms, vist bor du i nærheten av harstad send meg en PM så skal vi se om ikke rusten kan bli fjernet :)

Lenke til kommentar

Bor heller litt i andre enden av landet :p men takk for tilbudet.

Er ikke utrolig viktig at det ikke synes at det er gjort noe. Det viktigste er egentlig at det ikke blir verre.

Skal sjekke med noen folk her og se om det er noen lokale som kanskje kan hjelpe litt.

Den oppskriften jeg skrev litt tidligere her. Er et noe jeg kan fikse selv kanskje, hvis det er siste utvei? Hvor får jeg evt tak i den lakken jeg skal ha og hvor dyrt blir det sånn ca for de to strøkene jeg skal ha på den flekken? (samme spørsmål for klarlakken)

Lenke til kommentar

Akkurat hvor du skal få tak i spraybokser med lakk kan jeg ikke svare på, men sjekk på gulesider om du ikke har noen lakkforhandlere eller lakkleverandører i ditt nærområde. Pass bare på at du ikke kjøper bokser som er ferdig blandet og de finner farge etter en tabell, boksen burde bli blandet etter koden på din bil og legg litt penger i ett av de store lakkmerkene. Ikke kjøp bokser fra Quick, CarSystems eller lignende, det er ofte lettere med dyre produkter vist du skal få det fint.

Husk at du må ha ganske mange ting, så blir fort litt dyrt.

Finner du noen som selger standoxprodukter kan jeg gi deg en smørbrødliste med produktnavn du burde handle, men si til personen bak kassen hva du skal gjøre så burde de kunne gi deg akkurat det du trenger. Sprayboks blir ikke strøkent, men du kan sikkert få det slik at du blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...