mad_arab Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=591794 Fornyingsdepartementet har nå offentliggjort listen over søkerne til stillingen som ny direktør for Datatilsynet. * Anders Brenna (35), medieutvikler * Bjørn Erik Thon (46), forbrukerombud * Donald Walter Osthoff (49), administrasjonssjef * Erik Nadheim (55), direktør * Annika Susanne Sjøgren (45), logistikksjef * Christine Hafskjold (39), prosjektleder * Kjell Graver Johnsen (51), konsulent * Ola-Kristian Hoff (46), direktør * Mohammed Iqbal Gondal (22), salgskonsulent * Michael Kindermann (41), department manager * Jon Petter Lindholm (41), prosjektleder * Walter Martin Tveter (36), seniorrådgiver * Eirik Djønne (58), advokat * Ann-Magrit Austenå (48), redaktør * Elisabeth Roscher (48), førstestatsadvokat Forbrukerombud Bjørn Erik Thon virker å være en sterk kandidat til stillingen. Han mener personvern bare blir viktigere i takt med en rivende teknologisk utvikling. Georg Apenes har sittet som Datatilsynets direktør siden 1989, men går av med pensjon 9. april. Han har følgende kommentar til Computerworld. - Jeg ønsker ikke å kommentere de enkelte kandidatene, det hadde ikke vært særlig musikalsk av meg. Men jeg hadde ikke hatt noe imot om det var flere kvinnelige søkere, det tror jeg personvernet hadde vært godt tjent med. Apenes overtok etter Helge Seip som hadde vært direktør siden Datatilsynet ble etablert 1. januar 1980. Begge hadde sin bakgrunn fra politikken, og satt som stortingsrepresentanter for henholdvis Høyre og Venstre. Politikerne glimrer imidlertid med sitt fravær på søkerlisten. - Man trenger ikke være partipolitisk aktiv for å være samfunnsmessig engasjert, så det tror jeg ikke har noen betydning. Ellers ser jeg ikke så mange teknologer på listen, men det er flere jurister. Og så merker jeg meg at det ingen fra Datatilsynet som har søkt. Hvem bør overta? Ikke nødvendigvis en spesifikk person, men hva slags bakgrunn og egenskaper bør personen ha? Jeg håper at det er en person som er uavhengig, som ikke bærer preg av å være flasket opp i et spesielt parti, eller å ha representert en type industri i årevis som jurist. En person med bred og variert livserfaring, som har i tillegg kjempet for noe og som er like sta og uredd for konflikter som Apenes. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 setter pengene mine på at enten en kvinne eller fremmed kulturell person får jobben Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) setter pengene mine på at enten en kvinne eller fremmed kulturell person får jobben Så lenge de er de best kvalifiserte gjør det meg ikke noe. For min del så er jeg skreptisk til at en redaktør, department manager (innen hva forresten?) og en salgskonsulent(!) skal få jobben. Det bør absolutt være en person med erfaring innen juss og/eller informasjonsteknologi. Jeg kan se for meg at en redaktør har dette, men jeg har en generell skepsis mot journalister som har vært tilknyttet Dagbladet. En salgskonsulent på 22 har jeg overhodet ikke tiltro til. For det første har han alt for lite erfaring, for det andre så har jeg vanskeligheter med å se for meg hvordan han kan anvende sin kompetanse til noe annet en å selge oss ut. En førsteadvokat fra økokrim er jeg også skeptisk til. Ikke pga. manglende evner, men pga. fare for å gi etter på personvern i saker som kan gagne påtalemyndighetene. Men jeg går ut i fra at hun har intigritet. Jeg mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon har mye av den kompetansen en direktør i datatilsynet må ha. Han har forhåpentligvis kompetanse innen forbrukerrett, og god forståelse for juridiske dilemma. Dog har jeg ikke lest CV til noen av søkerene, og uttaler meg kun på grunnlag av nåværende tittel og alder. Endret 18. mars 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Gondal tror jeg nok kan utelukkes ganske kjapt, av åpenbare grunner Ellers tror jeg Brenna og Thon er gode kandidater, ut fra det inntrykket jeg har av dem, og jeg har også hørt gode ting om Hafskjold, som i Teknologirådet har jobbet med personvern og nye teknologier. På den andre siden har jeg hørt at Nadheim, som er direktør i kriminalforebyggende råd, ikke setter personvern så veldig høyt, og jeg er, som elmo, også skeptisk til Roscher, som er førstestatsadvokat i Økokrim. Resten kjenner jeg heller lite til. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Har Brenna tid til dette da, så aktiv han er på twitter? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Du får spørre ham, så får du sikkert svar I bloggen sin har han nå skrevet litt om søknaden: http://blogg.abrenna.com/jeg-vil-bli-datatilsynets-kerberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå