Gå til innhold

Ønsker å trene igjen, trenger hjelp til oppsett av treningsprogram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er en gutt på 15 år, som ikke har trent på ca et par år, og nå vil begynne igjenn.

Tenker på flat mage igjenn til sommeren... Er det noen som kan hjelpe meg her? Har selv ikke peiling på hva jeg skal ete og sånt...

Treningen jeg tenkte på er liksom jogging,sit-ups osv.....

Så det hadde vært fint om dere kunne sett opp et lite treningsprogram for meg.

Fordi jeg har veldig god humør idag skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan til å opnå hvilken som helst form du vil ha!

Disse punktene skal jeg gå gjennom, ikke skip noen av dem. VELDIG VIKTIG!

1) Motviasjon

2) Mentalt

3) Kosthold og hva du skal spise

4) Trening

5) Skader og bøker

1) Motivasjon:

Hvor motivert er du, fra 1-10? Jeg er iallefall 10, og det betyr at jeg gir hele livet mitt til trening, skipper aldri treninger fordi jeg ikke "føler" for det, gir ALT hvergang. Skriker, svetter og spyr. Det er ofte det som skiller en taper fra en vinner. Se også på de gode tingene med trening, fordi trening er en livsstil ikke noe på og av greie.

Dette er hva jeg har fått av trening:

1) Respekt fra kamerater, sjefen i vennegjengen.

2) Aktrektiv for motsatt kjønn, er ikke lengre den flaue gutten i klassen. Jeg er nå den alle vil ha.

3) Bedre selvtilit, jeg har ikk six pack, jeg er ikke særlig markert men jeg har jævla bra selvtilit og kan gjøre alt jeg føler for. Liten supermann i oss alle :)

4) Bedre fysisk form, gikk nå fra 2+ i gym til 5+.

5) Tilfredstillese. Jeg er nå mye bedre kjent med meg selv, jeg har kontroll over meg selv, jeg kan oppnå det meste, jeg føler meg komplett tilfredstilt.

Så nå spør jeg igjen. Du har 10 på motivasjon ikke sant? Du skal bli BEST!

2) Mentalt

Er du virkelig klar for trening? Trening skal være gøy men også tungt. Jeg kan så si at hjernen spiller inn så mye som %80 av treningsprogrammet, prøv dette. La oss si at maksløftet ditt i en øvelse er 100kg, dette klarer du 1gang og dette har du klart før. Nå, stil deg opp og si "fy faen dette blir tungt", "dette klarer jeg bare ikke", "faen heller, orker jeg".. Prøv nå å løft, du kommer GARANTERT å ikke klare det. Så prøv igjen og si "haha dette er jo piss lett", "forbanna dritt vekt, skal banke deg!", "tror du at du er tung? dette klarer jeg med lillefingeren", nå gå bort til vekten og prøv igjen. Du kommer GARANTERT til å klare det.

Andre tingen jeg vil snakke om er hvordan du føler deg på treningen. Det kommer til å komme mange dager der du bare ikke orker å trene, du er klar for trening men når du plutselig kommer inn i treningssenterert så deffer alt ned. Du føler en liten jævel inni deg som sier "sofa og brus er mye bedre enn trening". For å forstå hvorfor du tenker slik må vi se litt på hvordan hjernen og kroppen sammerbeider. Du må forstå at tung trening er stressene for kroppen, den må bygge seg opp igjen og dette er en ganske lang process for kroppen. Vi er i overlevelsemodus og vi skal unngå stress og ubehag. Så hvergang du møter en vegg som sier "ohh.. dette orker jeg ikke" så vet du at kroppen bare vil få deg raskest ut fra treningssenteret for å slippe ubehag.

3) Kosthold

Gratulerer for å ha fulgt med så lang. Nå skal vi ta for oss det viktigste av treningen, kostholdet. Jeg mener at kosthold har så og si %70 virkning på hvor mye muskler du vil bygge og hvor stærk du blir av trening. Kosthold er en ganske svært område og du vil aldri bli utlært.

Det finnes mange forskjellige kostholdfilosofier som lavkarbo, høykarbo, lavfett, lavkalori osv. Det jeg vil at du skal gjøre nå er at du skal samle til deg all fakta som du kan om disse filosofiene, fordi jeg kan ikke si hva som funker for deg fordi alle er forskjellig.

Så hva er sunt og hva er ikke sunt?

Sunt er forskjellig, hvorfor er grønnsaker sunt og ikke boller? Det jeg iallefall kan si er at SUKKER uansett er usunt. Sukker er helt verdiløst for kroppen, kalles ofte for tomme kalorier og gir som mye som ingen næring.

Egg, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, grovtbrød er det det du skal forholde deg til. Jeg vet nå ikke hva målet ditt er, om du skal ned eller opp i vekt.

Bulk/deff

Disse to ordene vil du høre ofte i treningssamenheng, men jeg vil ikke at du skal tenke på bulk og deff men livsstil. Du kan begynne å tenke på det når du har kommet i en litt mer seriøs trening, når du skal bli klar til sommerform eller konkurannse.

Bulk betyr kalorioverskudd, dette tremges for bygge muskler.

Deff betyr kaloriunderskudd, dette for å gå ned i fettprosent.

Trenger ikke å si mer.

Husk at kosthold og enæring er et VELDIG stort kapittel og bare anbefaler deg å lese alt du kommer omver!

4) Trening

Stærk eller muskler, thats the question.

Trening kan bli delt opp i mange forskjellige deler, noen trener for å bli stærke og andre for muskler.

5x5 for styrke

3x10 for muskler

Whaat?

STOPP! la oss se hvordan muskler fungerer.

En muskel kan kun bli

1) Bli større

2) Bli mindre

3) Være samme størrelse

Muskler er delt inn i muskelfibre, vev, vann og glukose (karbohydrat). Så hvordan bygger man muskler, er det ikke bare 3x10? Altså, dette er hvordan en muskel funger. For å bli sterkere og større må du ødelegge den (stresse den), dette skjer når du trener. Etter første trening så vil musklene begynne å rebygge seg opp igjen, målet er å bli større og sterkere til å takle treningen. Så, som du kanskje har skjønt så må man hele tiden øke repsantallet eller vekten for å ødelege musklene så de kan bygge seg opp sterkere og større for hver trening.

Forskning viser at 3x10 er bedre enn 5x5, det har med muskelhypotesi (feil stavelse?) å gjøre, hva er best for å kjøre ut muskelen. Du må også huske på at muskler har karbohydrat lagre (energi) og dette kan du tømme hver trening, disse bygges også større opp etter tid. Og dette klarer du kun med et høyreps program (3x10).

Men jeg anbefaler deg uansett som nybegynner å satse på et 5x5 program, du vil øke bra med muskler og styrke. Du kjenner vel til arnold scwrzenegger? I kroppsbygger tiden sin så trente han med høy reps, ofte imot 50 sett og 10-50 reps, men slik startet han ikke å trene. Han måtte bygge opp grunnstyrke. Viste du at han klarte å benkpresse 200kg, knebøye 200kg og markløfte rundt 300kg? Det er slik kan bygget opp kroppen, bodysplits kom mye seinere.

Hvilken øvelser?

Du skal kun velge flerleddsøvelser når du er en nybegynner, dette er øvelser som;

Knebøy

Benkpress

Markløft

Dips

Milltær press

...

Trening er også et tema du må lese mye om, fordi alle mener forskjellig. Se hva som funker best for kroppen din :)

5) Skader og bøker

Når du skader deg, strekker en sene, muskelskade whatever så ta deg FRI! Du kan risikere å gjøre ting mye værre, du vil ta ta benkpress om 2 uker enn heller 6 månder?

Trening og kosthold er noe du må lese deg opp til, så bøker er en god ting. Jeg er kun 14 år og trening er livet mitt, det er hva som symboliserer meg. Jeg er veldig opptatt av trening kosthold og helse og psykologi. Bøker jeg anbefaler;

The truth about building muscle av Sean Nalewanyj

Anabolic solution for bodybuilders av Mauro Dipasquale

Bodybuilding Inner Game av Sean Nalewanyj

The Education of a Bodybuilder av Arnold Schwarzenegger

Burn The Fat Feed The Muscle av Tom Venuto

... og mange flere jeg ikke kommer på farten.

Lykke til!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Pijus, det er greit at du kan mykje om trening og kosthold, men ein del av måtane du skal forklare ting på blir altfor vanskelige for en nybegynner.

I en av dei andre trådane ville et slikt innlegg vere mykje beire. Har du lest gjennom tråden?

Viss ikkje: Han seier sjøl han ikkje har tilgang til vekter, og vil hovedsakelig basere øvelsane sine på kroppsøvelser.

Sånn som eg har skjønt er han ikkje typen som vil markløfte 200kg, men heller greie 15 chin-ups og vere sånn passe veltrent. Har du tenkt å bli treningsveileder eller liknande, må du og greie å sjå etter behov, folk er ulike.

Til trådstarter:

Eg anbefaler virkelig at du prøver det treningsstudioet dokke har en gang, og ser korleis det er. Kanskje du tar feil, og blir hekta av markløft, knebøy og benkpress?

Du får på ingen måte stygge eller store muskler av det.

Viss du virkelig har bestemt deg for å satse på kroppsøvelser, gjer det ingenting. Du vil oppnå både styrke og koordinasjon, det er veldig god trening.

Til program, så har eg ikkje noke peiling på kva du bør gå for, men det fins sikkert folk her inne som veit kva som funker. Til inspirasjon iallfall :

Lenke til kommentar

[/quote Pijus]

Muskler er delt inn i muskelfibre, vev, vann og glukose (karbohydrat). Så hvordan bygger man muskler, er det ikke bare 3x10? Altså, dette er hvordan en muskel funger. For å bli sterkere og større må du ødelegge den (stresse den), dette skjer når du trener. Etter første trening så vil musklene begynne å rebygge seg opp igjen, målet er å bli større og sterkere til å takle treningen. Så, som du kanskje har skjønt så må man hele tiden øke repsantallet eller vekten for å ødelege musklene så de kan bygge seg opp sterkere og større for hver trening.

Forskning viser at 3x10 er bedre enn 5x5, det har med muskelhypotesi (feil stavelse?) å gjøre, hva er best for å kjøre ut muskelen. Du må også huske på at muskler har karbohydrat lagre (energi) og dette kan du tømme hver trening, disse bygges også større opp etter tid. Og dette klarer du kun med et høyreps program (3x10).

Men jeg anbefaler deg uansett som nybegynner å satse på et 5x5 program, du vil øke bra med muskler og styrke. Du kjenner vel til arnold scwrzenegger? I kroppsbygger tiden sin så trente han med høy reps, ofte imot 50 sett og 10-50 reps, men slik startet han ikke å trene. Han måtte bygge opp grunnstyrke. Viste du at han klarte å benkpresse 200kg, knebøye 200kg og markløfte rundt 300kg? Det er slik kan bygget opp kroppen, bodysplits kom mye seinere.

Her er det en god del feil, men jeg ser at du er bare 14 år.

Schwarzenegger var dopa til grenseland og videre, så det er ingenting å trakte etter. Ett under at hjertet hans fortsatt holder en jevn rytme. At både du og TS vil komme i form og ta vare på kroppen er suverent, men vær obs på å ikke havne i det som fort kan bli sykelig treningsavhengighet og kroppsdysmorfi. Det siste er gutta svar på jenters anoreksi; jenter blir sykelig opptatt av vekt, mens gutta lar muskeldefinisjon og muskelstørrelse, samt treningsmengde bli en så stor del av livet at det styrer alt. Noen ganger sees en kombinasjon, og begge tilstander kan sees hos begge kjønn. Kommer du til ett punkt hvor du forsaker venner, familie, hytteturer, ferier o.l så er det varsellamper, og dette kan være alvorlig, spesilet i ung alder.

Lagrede karbohydrater kalles glykogen, og finnes hovedsaklig i lever og i muskulatur. For å opprettholde disse lagrene så må en viss mengde karbohydrat inntaes, da fett og protein ikke kan lagres som glykogen.

Muskler deles hovedsaklig opp i fibertyper, og mennesker har tre av disse: type I (lav glykemiske, aerobiske), type IIa (raske, anaerobiske, hurtigkontrakterende), og type IIx (litt mer utholdende enn IIa, men fremdeles hovedsaklig anaerobisk). Fordi vi alle er født med forskjellige genetiske utgangspunkt, så har vi også ulike forutsetninger for å bli gode i ulike idretter. Noen er mer bygd for langrenn, mens andre passer rett inn i bryteringen eller viser talent for triatlon. Så TS, finn noe som du synes er kurant å holde på med, og som du tror at kroppen din kan trives med. Allsidighet er gull verdt, og husk at du ikke blir i god fysisk form av å trene kun vekter. Du blir sterk, men ikke utholdende. Har selv testet såkalte muskelbunter på tredemølle/sykkel, og deres kondisjon var ikke langt fra det man forventer å finne hos mennesker som er helt utrente. Denne artikkelen belyser dette mer utdypende: Hypertension. 1999;33:1385-1391 © 1999 American Heart Association, Inc.

His du ikke har trent før i det hele tatt (regner med at du har gym på skolen fortsatt), så begynn med tre treningsdager i uka, evt annenhver dag, slik at du får minst en hviledag mellom øktene. Husk at du fortsatt er i vekst, og at hormoner går bananas i noen år fremover. Å legge på tung styrketrening uten variasjon er dermed lite gunstig, og darstisk øker faren for skader og overbelastning. Prøv å legg inn en passe blanding av utholdenhet, stabilitetstrening og styrketrening. Styre4ktrening uten stabilitetstrening er også en oppskrift på framtidige ryggproblemer, noe enhver aktiv mann som har opplevd prolaps kan vitne om. Flere norske toppidrettsutøvere innen friidrett, utfor og langrenn har oppelvd nettopp dette. Store muskler sier null om hvor sterk kjermenuskulaturen er, men sterk kjernemuskulatur kan i seg selv avgjøre hvor sterk du totalt kan bli. Få gjerne hjelp v gymlærer, eller spør om hjelp på treningssenter. De fleste sentra har klausuler mot barn/ungdom under 16 år, slik at disse aldersgruppene beskyttes mot overtrening og feilbelsting, samt feil bruk av kroppen når den er i vekst. De vil stort sett tilby ekstra oppfølging og begrenset bruk av timer/apparater, men kvalifisert personell der kan hjelpe deg og sette opp program som er tilpasset deg.

Og ja trening skal være gøy, selv om det alltid er økter du føler går dass, eller dager hvor alt føles feil. Pijus råder deg til å ignorerer dette totalt, og heller ta fri når skaden først har skjedd, noe som er helt feil holdning. Finn balansen mellom å lytte til kroppen, og gi den helt fri innimellom, og det å trene når en er trøtt, sliten og føles eg daff.

Motivasjonen bør ikke være det å bli sjef i vennegjengen (?), eller å bygge opp selvtillit til det arrogante. Men nyt at du er frisk, og ikke trenger hjelp av to personer og en heis forå komme deg opp i en stol. Bygg opp utholdenhet og styrke på kroppens premisser, og utnytt gymtimene for det de er verdt. Noe av de t mest sexy er når gutta har ryggrad nok til å klare seg ute i villmarka eller dra på topptur, samtidig som det er litt muskler der og at de har kondis nok til å holde ut en runde med terrengsykling. Ikke begrens deg til bare treningssenteret, men bruk det utendørs masse.

Lykke til :)

Endret av Norrøna
Lenke til kommentar
Og ja trening skal være gøy, selv om det alltid er økter du føler går dass, eller dager hvor alt føles feil. Pijus råder deg til å ignorerer dette totalt, og heller ta fri når skaden først har skjedd, noe som er helt feil holdning. Finn balansen mellom å lytte til kroppen, og gi den helt fri innimellom, og det å trene når en er trøtt, sliten og føles eg daff.

Hjernen vil uansett gå imot deg, tar du en dag fri, og plutselig tar du en dag til fri og før du så sitter du på sofaen og ser på tv.

Pysklogi og trening henger ganske bra sammen. Målet til kroppen er å overleve og føre slekten videre, trening er bare ekstra stress og ubehag for kroppen så derfor vil den ALLTID unngå stress og ubehag. Dette kan være perioder, noen dager. Så lenge du ikke er overtrent og får nok hvile så IKKE skip treningssdager.

Du vil da ikke at hjernen skal dominere over deg?

Schwarzenegger var dopa til grenseland og videre, så det er ingenting å trakte etter. Ett under at hjertet hans fortsatt holder en jevn rytme. At både du og TS vil komme i form og ta vare på kroppen er suverent, men vær obs på å ikke havne i det som fort kan bli sykelig treningsavhengighet og kroppsdysmorfi. Det siste er gutta svar på jenters anoreksi; jenter blir sykelig opptatt av vekt, mens gutta lar muskeldefinisjon og muskelstørrelse, samt treningsmengde bli en så stor del av livet at det styrer alt. Noen ganger sees en kombinasjon, og begge tilstander kan sees hos begge kjønn. Kommer du til ett punkt hvor du forsaker venner, familie, hytteturer, ferier o.l så er det varsellamper, og dette kan være alvorlig, spesilet i ung alder.

Litt feil om Schwarzenegger, han konkurerte mye i Europa før han dro til Amerika og der var det første gang han kom i kontakt med dop. Han begynte med det når det var lovelig. Må innrømme at Schwarzenegger er mitt idol og er et ganske fasinerende menneske, han hadde tro på seg selv og det er slik han nådde alle målene han hadde i livet. Boken The Education of a Bodybuilder av Arnold Schwarzenegger bør leses.

Du har ennå ikke listet opp hva som er feil.

Lagrede karbohydrater kalles glykogen, og finnes hovedsaklig i lever og i muskulatur. For å opprettholde disse lagrene så må en viss mengde karbohydrat inntaes, da fett og protein ikke kan lagres som glykogen.

Kroppen KAN produsere sin egen glukose når det trenges og i etterkant så produserers jo også glukagon for å hente det ut igjen.

---

Hva er best? Treningavhengieht eller spillavhengihet?

Trening er som sagt ganske mye av livet mitt, det er tilfredstillende og jeg liker den følelsen av en knallhard treningsøkt. Mye bedre å trene, bygge opp sosialstatus og sosialkrets enn å sitte hjemme å spele :whistle:

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hmm.. Kroppsøvelser har veldig mye å si hvor mye fett du bærer på.

Men kan se om jeg klarer å få til et lite opplegg, dette blir 3 dagers splitt:

Dag1:

Pull ups

' 3x8-12 reps

' 1xf% (Så mange du klarer, men ha 2 reps i reserve)

' 10 sekunder pause, også kjører 1xF så mange du klarer

Dips

Samme konsept som pull ups

Leg-work

Sitt mot en vegg, du skal være 90 grader i lårene og stå så lenge du klarer. Gjør gjerene dette flere ganger.

Planken

Med vekt.

Dag2:

Chin ups

Push ups

Leg work

...

Planken

Med vekt

Dag3:

Tung dag, det er snart helg så kjør deg helt ut. Prøv hjerne ut mange forskjellige øvelser, men husk, KJØR DEG HELT UT.

--

Dette er et simpelt konsept jeg kom i farten, ingen ide om det kommer til å funke eller ikke. Husk alltid å øke vekten, øk gjerne bare med en halv kilo i uken..

Finnes mange forskejllige andre øvelser som du kan gjøre.

Burpess med ryggsekk

Knebøy

Stå på et bein med ryggsekk

Hoppe med ryggsekk

Muscle ups

Reverse Crunch

Planken

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opplegg er allerede foreslått, men det svært vanskelig å komme med spesifikke øvelser, da TS nevner sværtlite om foretrukne idretter, antall dager, intensitet og formål. Men som nevnt, så er tre-fire økter i uka, hvor det varieres mellom utholdenhet, styrke og stabilitet, et godt utgangspunkt. Om TS vil ha mer detaljer så må vedkommende komme med innspill selv.

Schwarzenegger var flink han, men han feiga ut og juksa ved å spise steroider som godteri. Null respekt for min del.

Det blandes litt i begrepene glukose, glykogen og glukagon. Glykogen er lagrede karbohydrater, og karbohydrater kommer i andre utgaver enn ren glukose. Glukagon vil aktiveres hvis kroppen blir hypoglykemisk, ved at pankreas skiller ut hormonet, som igjen stimulerer til glykogen gjennomgår glykogenolyse, som via denne prosessen tilslutt frigjør glukosemolekyler. Men glukagon vil kun virke på glykogen lagret i lever, ikke lagre i muskulatur. Det er dette som skjer når vi sover (fastende tilstand).

Hvis noen tror at det eneste alternativet til trening er spill, så er det beymringsfullt i seg selv.

Lenke til kommentar
Schwarzenegger var flink han, men han feiga ut og juksa ved å spise steroider som godteri. Null respekt for min del.

Får å bli best i en idrett uansett om det er langrenn, kroppsbyggning, styrkeløft så må man gå til doping. Synes at du bør respektere Schwarzenegger, han har oppnåd mer i livet enn du noen gang kommer til å gjøre. Ikke bare er han kjent for å være verdens beste bygget mann, men en god skuespiller var han også. Og nå er han govenør. Han antok at hvis han bruker like mye tid og energi som han gjor for kroppsbyggning så ville han klare å bli govenør og en skuespiller, og det gjor han.

Alle, absolutt ALLE som er på toppen bruker dop.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

men en god skuespiller var han også.

Det er vel å ta i littegranne? :p Men han duger, joda.

Forøvrig er jeg ikke helt enig i treningsoppsettet du ga, Pijus. For eksempel glemmer du/overser en rekke forutsetninger som TS' mål for treningen, hans egne forutsetninger og nåværende fysiske nivå, samt noen andre ting. Du kan mye om trening, og du er flink, men det betyr ikke at alt du sier er rett. Jeg skal imidlertid la være å nevne at du er ung, for det betyr ikke at det man sier er dårlig eller feil, for du kommer med veldig mye bra.

Husk også på at tråden er myntet på å gi råd til TS, ikke å ha en diskusjon om din livsstil eller hvorvidt Schwarzenegger er den best egnede til å hamle opp med en Predator

La heller TS få svare først, så kan man heller ta det derfra :).

Lenke til kommentar

Er heilt enig med deg Goldshoten. Det ville ikkje vert dumt å skylde på at han er ung, for det er akkurat derfor han skriver som han gjer. Ting kjem med erfaring, og det er berre å akseptere. Det gjelder alt frå å forklare ting på en enkel måte, til å skjønne ka folk virkelig spør om. Det gjelder av og til å jekke seg ned et par hakk Pijus, og innsjå at sjølv om du kan mykje, så er du ingen ekspert. (Som du faktisk har sagt at du var i en anna tråd.)

Sjøl er eg 16, og føler meg på ingen måte som noken ekspert. Men eg veit eg har skjønt hovedpoenget med styrketrening og kosthold, og prøver å formidle det på en grei måte. Då får det heller vere at eg ikkje enda har skjønt fullt kva glukose er, men det vil eg iallfall ikkje prøve å forklare til en anna.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Det er vel litt å ta i, om ikke direkte feil. Endel som bruker det innen styrketrening/bodybuilding, men langt i fra alle. I andre toppidretter er prosenten mye lavere.

Lenke til kommentar

Det er vel litt å ta i, om ikke direkte feil. Endel som bruker det innen styrketrening/bodybuilding, men langt i fra alle. I andre toppidretter er prosenten mye lavere.

En slik uttalelse får meg berre til å føle endå meir at han er 14..

Lenke til kommentar

Alle, absolutt alle kroppsbyggere som konkurrere på verdenstoppen (mr.olympia) bruker dop.

Søk på mr. olympia på google, må jeg si mer?

men ja nå sklir vi ut fra topic.. TS har ikke sagt så veldig mye om seg selv for at noen skal kunne lage et program som tilpasser han.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hadde vært fint om Ts kunne komme med tilbakemeldinger.

Men nei, Scwharzenegger har jeg ikke respekt for (ei heller hans tre ansiktsuttrykk som skuespiller, men underholdende, det er filmene hans ja). Å bruke dop er juks, ergo pingle, uansett hvor teknisk flink han var. Resultater, pokaler og størrelse har lite med respekt å gjøre for min del når folk går så langt over en moralsk og juridisk grense slik at den blir en prikk i horisonten.. Hva du står for, hvilke grenser du setter for deg selv og integritet derimot, ja da snakker vi om prima vare.

Tror du Pijus bør fortelle Bjørndalen at han bruker dop, og ringe WADA sporenstreks, siden de ikke klarte å avslørte samtlige medaljevinnere i vinter-OL som juksemakere.

Det er forøvrig verdenshav mellom kroppsbygging (som er en idrett basert på utseende) og utøvende prestasjonsidretter som langrenn, rugby og 800 m hekk.

Men dette blir for OT. Over og ut for min del.

Lenke til kommentar

Alle, absolutt alle kroppsbyggere som konkurrere på verdenstoppen (mr.olympia) bruker dop.

Søk på mr. olympia på google, må jeg si mer?

men ja nå sklir vi ut fra topic.. TS har ikke sagt så veldig mye om seg selv for at noen skal kunne lage et program som tilpasser han.

Du snakka om langrenn osv og..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...