Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

mareritt

Gjest jente19

Anbefalte innlegg

Gjest jente19

Hei!

Jeg har søkt litt på nettet ogsånt, men har ikke funnet så mye info om det, derfor spør jeg her fordi dette er noe av det værste jeg har opplevd og fordi jeg er redd for å sovne om kveldene.

Den første drømmen hadde jeg for tre dager siden da jeg drømte at min døde mormor strøk hånden over meg flere ganger, det høres kanskje ikke så ekkelt ut, men jeg våknet av det og turte ikke engang å snu meg for å se om hun satt der. dag to hadde jeg en lignende drøm, men natt til idag hadde jeg den aller værste opplevelsen.

Jeg hadde våknet av samboeren min som snakket i søvne og snudde meg vekk for å prøve og sovne igjen. Etter en liten stund kjenner jeg en hånd begynne å stryke gjennom håret mitt, første tenker jeg det er samboeren min, men kommer på at det ikke kan være det. Jeg begynner å føle en panikk og vil rope navnet til samboeren min, men får ikke fram et ord. Kroppen min rister helt ukontrolert, jeg får "hetetokter" (jeg var virkelig livredd, men kjente hele tiden håden som strøk gjennom håret mitt) jeg klarer å forme leppene og få fram noen helt ubetydelige ord. Plutselig slipper alt og jeg klarer å rope ut navnet.

Jeg har aldri vært spesielt overtroisk, men den siste drømmen var helt forferdelig. Jeg har blitt redd for å være alene, spesielt sove alene. Har noen opplevd lignende? har jeg blitt helt syk i hodet, eller er det bare ett mareritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Om du føler frykt for marerittet rett før du sovner er det nok lett å havne i en ond spiral. Det er stort sett de følelsene man har når man sovner som reflekteres i drømmene. Jeg har opplevd noe av det samme selv, forferdelige drømmer som gjentas og gjentas, og til slutt endte det med at jeg lå oppe omtrent hele natten. Opplevde til og med en krystallklar og ganske grusom hallusinasjon midt på lyse dagen i denne perioden. Det høres ut som en klisjé, men løsningen var rett og slett å prøve å tenke på noe fint før jeg sovnet, og for all del ikke være redd for at jeg kunne få mareritt igjen. Nøytraliser frykten for mareritt før du sovner. Det er selvfølgelig enklere sagt enn gjort, og jeg har verken noen psykologi- eller medisin-utdannelse som underbygger påstandene mine, men jeg er rimelig sikker på at det var dette som hjalp nettopp meg i samme situasjon. :)

Lenke til kommentar
Gjest jente19

Hei!

Om du føler frykt for marerittet rett før du sovner er det nok lett å havne i en ond spiral. Det er stort sett de følelsene man har når man sovner som reflekteres i drømmene. Jeg har opplevd noe av det samme selv, forferdelige drømmer som gjentas og gjentas, og til slutt endte det med at jeg lå oppe omtrent hele natten. Opplevde til og med en krystallklar og ganske grusom hallusinasjon midt på lyse dagen i denne perioden. Det høres ut som en klisjé, men løsningen var rett og slett å prøve å tenke på noe fint før jeg sovnet, og for all del ikke være redd for at jeg kunne få mareritt igjen. Nøytraliser frykten for mareritt før du sovner. Det er selvfølgelig enklere sagt enn gjort, og jeg har verken noen psykologi- eller medisin-utdannelse som underbygger påstandene mine, men jeg er rimelig sikker på at det var dette som hjalp nettopp meg i samme situasjon. :)

Takk for svar! det er et godt tips som jeg i hvertfall skal forsøke å gjøre:) jeg har hatt fæle mareritt før, men disse er så ekte. Jeg ligger i sengen og jeg kjenner noen ta på meg, det er helt forferdelig.... alt skjer der og da, jeg drømmer ikke mareritt som skjer om dagen/natten, men akkurat der og da. Jeg tenker alltid litt overnaturlig når jeg våkner, men sånn som nå har jeg lagt det fra meg. Dette skjer jo i søvne/halveis i søvne så det må jo være ett mareritt...

Lenke til kommentar
Gjest brann mann sam

Denne drømmen med din mormor var etter det du skriver, naturligvis, ubehagelig, og når du får slike drømmer igjen, så tenker du også på denne tidligere drømmen? Kan også hende at grunnen for at du får slike drømmer er at føler frykk for dem og tenker en del tanker om dem?

Man vet jo aldri hva som er mellom himmel og jord, men tror kanskje at du ikke skal gjøre drømmene dine til en kobling med din mormor ihvertfall annet enn at hun er i dem når hun er i dem. Frykt oppstår vel av tanker man tenker om situasjonen. Og det er som kjent høyst sannsynlig forskjell på drøm og virkelighet.

Av og til kan det hjelpe å rett og slett bare møte frykten. Hvis du får følelsen av at noen som stryker deg(som sannsynligvis ikke er grunnen)prøv å ta den hånden eller ta på den plassen du strykes, eller rett og slett snu deg, kanskje slå på lyset, for å se om det er noe der slik frykten din kanskje får deg til å tro pga den første drømmen din, når du oppdager at det hele bare var innbillning så frykter du kanskje det ikke lenger etterpå heller. Dessuten er det kanskje også lurt og snakke med noen om det, kanskje din samboer?

Sorry hvis innlegget mitt var litt usammenhengende eller noe, fikk ikke skrevet det skikkelig av enkelte grunner:p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...