Liteg0 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg bruker Open Office Calc, men regner med Microsoft Excelt er ganske likt. Jeg holder på å lage ett spreadsheet som bruker en drop down box via Validity List, for så å hente info der fra og fra en annen plass med vlookup kommandoen. Alt funket helt fint i en periode, men så pluttselig funket bare 2 av de 3 alternativene. Det some skjer er at det tredje alternativet bare imiterer det første, selv om kommandoen er ulik. Jeg skjønner bare ikke hva som er galt. Uansett hva jeg gjør så imiterer den bare første valget, legger jeg til flere alternativer skjer det samme. Jeg har en annen drop down box i samme spreadsheeten som er lik, alternativ 1 og 2 fungerer, men alternativ 3 sier bare #N/A. Har en tredje box som har 5 alternativer, her er det samme problem som den første, siste alternativ imiterer første alternativ, legge til nye alternativ funker heller ikke. Her er et eksempel: B3: har Validity List med alternativ 1, alternativ 2 og alternativ 3. D4: heter "alternativ 1" D5: heter "alternativ 2" D6: heter "alternativ 3" E4: står nummeret "100" E5: står nummeret "150" E6: står nummeret "200" D3: =VLOOKUP(B3;D4:E6;2) Nå skal vlookup sjekke hva som står i rute B3, får så å finne navnet i D4-6 å gå ett steg til høyre å hente nummeret. Det skjer bare av å til som jeg beskrev tidligere. Bruker jeg denne kommandoen feil? eller hva kan ellers være galt? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) det ser riktig ut. En vanlig feilkilde er at en av cellene har "alternativ 3" mens en annen har "alternativ 3 " altså med mellomrom etter. Sjekk det først. Edit: Sjekk også om det er likt med mellomrom før tretallet. HTH. Beste hilsen Harald Endret 18. mars 2010 av Harald Staff Lenke til kommentar
Liteg0 Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 (endret) Nei, de var alle like, prøvde til og med copy paste nå bare for å være sikker. Jeg la til filen så du kan sjekke den ut om du gidder, konverterte den fra .ods til .xls for excel brukere. Edit: Siden la meg ikke legge ut her, så jeg la det ut en annen plass, her er linken: http://files1.guildlaunch.net/guild/library/135934/Sliter.xls Problem 1 er I class valget, dette valget endrer verdien til base stats HP i rute I10/12. Om du velger det nederste alternativet blir d bare #N/A. Problem 2 er i damage valget, dette valget endrer Magic Damage i rute S10/12 om du velger "Priest" eller "Mage", velger du "Ranged, Daggers" endres Combat Rating i rute Q10/12. Men velger du "Other" så henter den tallene for "Mage" mens den egentlig bare skal gi 0. Problem 3 er valg av armor set i rute B10 og 12. Her funker alle alternativ untantt "PvP: Ferine Anger" som bare henter tallene for "Culture: Shemite Stormwatcher", så i bunn samme greia som problem 2. Vlookup kommandoen er på side 4 kalt "Work" i rute H5 for Class, O5 og O6 for Damage, Armor set er på Summary arket rute C3:AC4. Hele arket er litt rotete akkurat nå, men det er tross alt "Work in progress" så se bort i fra det . Endret 19. mars 2010 av psychotim Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Aha. Det kan lønne seg å bruke reelle eksempler når du poster et problem. Listene dine er ikke sortert, mens eksempellista er alfabetisk. Du må be VLOOKUP om eksakt treff, som her: =VLOOKUP(B3;D4:E6;2;FALSE) Et tips også, ikke bruk SUM medmindre du faktisk skal summere et celleområde, bruk = . Altså =A1 istedetfor =SUM(A1) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Liteg0 Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Åh Endelig . Takker så meget for hjelpen. False funket ikke i Open Office, men fant ut at jeg kunne bruke null istedet. =VLOOKUP(B3;D4:E6;2;0) Er det en grund til å ikke bruke =SUM(A1) annet enn unødvending lang formel? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Er det en grund til å ikke bruke =SUM(A1) annet enn unødvending lang formel? To grunner: Du kjører en ekstra og unødvendig beregning, nemlig å summere ett enkelt tall. Viktigere er at formlene blir uleselige og ulogiske. Sånt er veldig komplisert å korrigere og vedlikeholde og feilsøke, spesielt om det skal gjøres av andre enn deg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå