Gå til innhold

Steinerskolens mørke side

Anbefalte innlegg

Hele livet har jeg egentlig hatt et positivt syn på Steinerskolen. Jeg har selv gått i den offentlige skolen hele veien opp til universitetsnivå, men har flere venner og bekjente som har gått ett eller flere år på Steinerskolen. Jeg har visst hele tiden at skolen har hatt et "alternativt" syn på hvordan undervisningen skal være, men med "alternativt" har jeg aldri sett for meg noe annet enn at de bare ville legge undervisningsopplegget annerledes til rette for eleven enn det som var vanlig i den offentlige skolen. Jeg tenkte at det bare var en alternativ pedagogikk, ikke nødvendigvis et alternativt livssyn eller at det var noe religiøst involvert i det hele tatt.

Dette synet har den siste tiden dramatisk endret seg. Det begynte da jeg var en tur i Stavanger for noen uker siden. Til frokosten den ene dagen leste jeg tilfeldigvis i Stavanger Aftenblad en artikkel om nettopp Steinerskolen. Artikkelen er basert på en bok av paret Kristin A. Sandberg og Trond K.O. Kristoffersen med tittelen Det de ikke forteller oss. Steinerskolens okkulte basis.

Sandberg har vært lærer i Steinerskolen og parets fem av seks barn har gått på skolen, og de har skrevet denne boken fordi de har sett seg lei på det de mener er hemmeligholdelse og feilinformasjon fra skolen til foreldre og samfunn. Sandberg sier til Stavanger Aftenblad:

"I læreplanen og brosjyrene til steinerskolen er mye utelatt. Troen på engler og demoner, reinkarnasjon og karma er ikke nevnt med ett ord. Dette er begreper Steiner nevner på annenhver side i sine foredrag."

Kristoffersen fortsetter:

"Det okkulte grunnlaget kommer ikke fram. Når man spør hvorfor de ikke kan fortelle hele sannheten om hva de står for, blir man møtt med overbærende arroganse: «Dere ville ikke forstå det uansett.»"

Denne hemmeligholdelsen er til for at skolen skal få undervise barn av foreldre som ikke normal ville sendt barna sine til skolen hvis de visste om undervisningens basis i antroposofien, med sitt medfølgende "alternative" og spirituelle menneskesyn.

Hva tenker folket? Er dette riktig? Er det andre som har blitt litt "tatt på senga" som meg, eller har dere alltid visst at Steinerskolen involverte overnaturlige elementer som grunnlag for sin pedagogikk?

Det viser seg også at Steinerskolen og andre alternative miljøer bidrar til oppblomstring av skadelige og potensielt dødelige sykdommer, siden de gjennom sin lære er motstandere av vaksinering. Er det riktig å avstå fra vaksinering for seg selv og sine barn når det kan føre til alvorlig sykdom og død for flere mennesker?

Jeg har skrevet mer om Steinerskolen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm...jeg har ikke fått intrykket av at skolen er okkult når jeg har snakket om den med bekjente av meg som har gått der. Om det faktisk er sant så er jo det urovekkende, jeg leste om det i avisa her en dag og boka har høstet flere anmeldelser. Dagbladet sier bl.a." Kritikken er solid fundert på utallige intervjuer med kritiske foreldre og lærere, interne rapporter og skriv, Steiners originalkilder, avisdebatter"

jeg er glad du tar det opp, interessant!

forøvrig har boka en nettside http://www.detdeikkefortelleross.no/

Lenke til kommentar

Hele livet har jeg egentlig hatt et positivt syn på Steinerskolen. Jeg har selv gått i den offentlige skolen hele veien opp til universitetsnivå, men har flere venner og bekjente som har gått ett eller flere år på Steinerskolen. Jeg har visst hele tiden at skolen har hatt et "alternativt" syn på hvordan undervisningen skal være, men med "alternativt" har jeg aldri sett for meg noe annet enn at de bare ville legge undervisningsopplegget annerledes til rette for eleven enn det som var vanlig i den offentlige skolen. Jeg tenkte at det bare var en alternativ pedagogikk, ikke nødvendigvis et alternativt livssyn eller at det var noe religiøst involvert i det hele tatt.

Dette synet har den siste tiden dramatisk endret seg. Det begynte da jeg var en tur i Stavanger for noen uker siden. Til frokosten den ene dagen leste jeg tilfeldigvis i Stavanger Aftenblad en artikkel om nettopp Steinerskolen. Artikkelen er basert på en bok av paret Kristin A. Sandberg og Trond K.O. Kristoffersen med tittelen Det de ikke forteller oss. Steinerskolens okkulte basis.

Sandberg har vært lærer i Steinerskolen og parets fem av seks barn har gått på skolen, og de har skrevet denne boken fordi de har sett seg lei på det de mener er hemmeligholdelse og feilinformasjon fra skolen til foreldre og samfunn. Sandberg sier til Stavanger Aftenblad:

"I læreplanen og brosjyrene til steinerskolen er mye utelatt. Troen på engler og demoner, reinkarnasjon og karma er ikke nevnt med ett ord. Dette er begreper Steiner nevner på annenhver side i sine foredrag."

Kristoffersen fortsetter:

"Det okkulte grunnlaget kommer ikke fram. Når man spør hvorfor de ikke kan fortelle hele sannheten om hva de står for, blir man møtt med overbærende arroganse: «Dere ville ikke forstå det uansett.»"

Denne hemmeligholdelsen er til for at skolen skal få undervise barn av foreldre som ikke normal ville sendt barna sine til skolen hvis de visste om undervisningens basis i antroposofien, med sitt medfølgende "alternative" og spirituelle menneskesyn.

Hva tenker folket? Er dette riktig? Er det andre som har blitt litt "tatt på senga" som meg, eller har dere alltid visst at Steinerskolen involverte overnaturlige elementer som grunnlag for sin pedagogikk?

Det viser seg også at Steinerskolen og andre alternative miljøer bidrar til oppblomstring av skadelige og potensielt dødelige sykdommer, siden de gjennom sin lære er motstandere av vaksinering. Er det riktig å avstå fra vaksinering for seg selv og sine barn når det kan føre til alvorlig sykdom og død for flere mennesker?

Jeg har skrevet mer om Steinerskolen her.

Hvorfor ikke tro på engler, demoner og gjennfødelse ? Grunnleggende kristne begreper. Som selvfølgelig kan forstås forskjellig, av den enkelte troende.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke tro på engler, demoner og gjennfødelse ? Grunnleggende kristne begreper. Som selvfølgelig kan forstås forskjellig, av den enkelte troende.

Problemet her er ikke hva de tror på eller ikke, men at de utelater å fortelle om det. Hvis du ønsker å sende dine (fremtidige?) barn på en skole, så vil jeg tro at du ønsker å vite om skolen er f. eks religiøs (og hvilken trosretning) eller ikke, i tillegg til andre faktorer du måtte syntes er relevant å vite om en skole. Og hva hadde du gjort om skolen unnlot å fortelle om ting du syntes er viktig (ting du ikke liker)? Har du fått muligheten til å ta en informert beslutting?

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er, satt på spissen:

Tenk deg at du sender barna dine til en skole med alternativ pedagogikk.

Plutselig får du vite at barna dine læres opp til å tro på tusser og troll -- og blir lært opp til å ikke vaske kjønnsdelene sine.

(tusser og troll er her referanse til engler og demoner -- ikke til guder.)

Ingenting av dette fikk du vite på forhånd.

Ville du følt deg lurt?

Lenke til kommentar

Poenget er, satt på spissen:

Tenk deg at du sender barna dine til en skole med alternativ pedagogikk.

Plutselig får du vite at barna dine læres opp til å tro på tusser og troll -- og blir lært opp til å ikke vaske kjønnsdelene sine.

(tusser og troll er her referanse til engler og demoner -- ikke til guder.)

Ingenting av dette fikk du vite på forhånd.

Ville du følt deg lurt?

For det første, alle vet at Steinerskolen er religiøs.

http://www.steinerskolen.no/nor/pedagogikk/artikler/_livssyn/Antroposofi+-+en+«vitenskap+om+det+skjulte».9UFRfUWa.ips

For det andre, engler og demoner er værken tusser og troll eller guder.

Engler og demoner er gode og onde ånder som innfluerer alle mennesker.

Noe psykiatrien langt på vei bekrefter, personlighetsspaltning osv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Engler og demoner er gode og onde ånder som innfluerer alle mennesker.

Du tror på engler og demoner.

For deg vil en skole som lærer opp barna dine til å tro på tusser og troll være like gale some en skole som lærer barna opp til å tro på engler og demoner ville vært for meg.

Deg: Du har ingen grunn til å tro på tusser eller troll, og tror ikke på tusser eller troll.

Meg: Har ingen grunn til å tro på engler eller demoner, og tror ikke på engler eller demoner.

Poenget mitt nå er ikke å diskutere eksistensen av engler eller demoner, kun å opplyse deg om hvor graverende denne informasjonen er for dem av oss som ikke tror på engler og demoner.

En manns tro er en annen manns eventyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...