icer Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg lurer på hvor stor forsterker man må ha i bilen. Jeg har et komponentsett Morel Dotech MKII 5" der RMS Woofer=120W 4ohm og Tweeter=80W 4ohm. Dette skal bli kjørt fra en forsterkerutgang inn på et Delefilter som er satt med 150W Power handling og ut på woofer\tweeter. For at jeg skal ha en forsterker som leverer skikkelig må denne forsterkeren da levere 150W (delefilter) på hver utgang eller blir det woofer+tweeter=150W+80W=230W? (og i såfall i 4 eller 2ohm? Dette virker veldig mye, da de fleste forsterkere leverer rundt 80W\kanal Kan noen skrive et innlegg der de tar for seg hva som er viktig å se etter på en forsterker når det gjelder å få forsterkeren til å passe til høytalere? Finner ingen emner der noen tar for seg hvordan man finner en forsterker som passer til høytalerne Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg lurer på hvor stor forsterker man må ha i bilen. Jeg har et komponentsett Morel Dotech MKII 5" der RMS Woofer=120W 4ohm og Tweeter=80W 4ohm. Dette skal bli kjørt fra en forsterkerutgang inn på et Delefilter som er satt med 150W Power handling og ut på woofer\tweeter. For at jeg skal ha en forsterker som leverer skikkelig må denne forsterkeren da levere 150W (delefilter) på hver utgang eller blir det woofer+tweeter=150W+80W=230W? (og i såfall i 4 eller 2ohm? Dette virker veldig mye, da de fleste forsterkere leverer rundt 80W\kanal Kan noen skrive et innlegg der de tar for seg hva som er viktig å se etter på en forsterker når det gjelder å få forsterkeren til å passe til høytalere? Finner ingen emner der noen tar for seg hvordan man finner en forsterker som passer til høytalerne hvordan du setter opp ditt anlegg er jo litt op til deg, noen setter opp så høytalerene har høyere effekt toleranse en forsterkeren for å minske sjanse på å spille istykker høytalerene. Mens andre dimensjonerer med en forsterker som er kraftigere en høytalerene for å ikke presse forsterkeren for langt for å spille maks av høytalerene. så akkurat det er jo veldig div, personlig så overdimensjonerer jeg høytalerene litt (efekt messig) i forhold til hva jeg trenger og forsterkeren litt over høytalerene så jeg har noe å gå på. når det kommer til hva du bør se etter så ikke se på den reklamerte effekten da den stort sett er noe peakpower for alle kanaler, se på RMSpower for vær utgang. på bilforsterkere kan du ofte se på strømtrekket om de faktisk kanskje er noe tess en forsterker som sier den er på 1000W men bare har 10A sikring er bulls**t. jeg sitter igjen med at det du hviser til er et greit oppsett men delefilteret er litt for svakt i forhold til makseffekten på wooferen(regner med den skal gjennom delefilteret) som kan gjøre at du brenner den eller lignende. men det er igjen ann på om du noen gang kommer til å prøve å dytte gjennom mer watt en den er beregnet for. Lenke til kommentar
icer Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Det er som er merkelig da er at desse komponentene blir levert sammen... Får håpe de klarer det bra... Men hvor stor effekt RMS må jeg ha per kanal for dette, må jeg ha 150 eller 230, hvordan regner man ut det? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Det er som er merkelig da er at desse komponentene blir levert sammen... Får håpe de klarer det bra... Men hvor stor effekt RMS må jeg ha per kanal for dette, må jeg ha 150 eller 230, hvordan regner man ut det? jeg ville gått for 150W RMS ca på vær kanal. jeg gjør ikke noe utregning tar rett og slett bare utgangspunkt i at delefilteret ligger på 150W RMS og siden som du sier alt blir levert i et sett så bør det være tallet å gå etter. Endret 18. mars 2010 av stich_it Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Dette settet er laget for å spille sammen, og du bør ha en forsterker som leverer MINST 2x150w rms. Videre så er monteringen viktig, så bruk tid på det, og sørg for at du demper dørene skikkelig Ikke velg en billig dritt forsterker til dette, men kjøp noe som leverer det den skal. Se på sikringstørrelsen, den bør være 40a eller mere Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Neon gjør ditt og datt i forhold til forsterkere, men det man bør gjøre er å ha en forsterker som leverer mer enn peak på høyttalerne, en svak forsterker kan klippe og levere likespenning over lenger (Relativt) perioder, som brenner høyttalere raskere enn du rekker å si sikring. En god forsterker vil levere en normal lydkurve selv om effekten er høy, og høyttalerne vil evt bunne, det vil bråke, og du vil skru ned, uten at høyttalerne forhåpentligvis har tatt noen skade, de fleste høyttalere klarer noe voldsomt med effekt i korte perioder så lenge signalet er rent. Lenke til kommentar
icer Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Ok, da må jeg finne en forsterker på ihvertfall 2x150W-4ohm da, noen gode tips til forsterker? pris rundt\helst ikke over 3000. btw: hva er best; å ha komponentsett forran+sub eller komp sett forran og bak+sub? Har to komponentsett liggende skjønner dere, sub skal jeg handle litt senere Endret 18. mars 2010 av icer Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Det høres veldig overkill ut, et 5" elementet som blir matet 120 watt vil nesten garantert bunne ut og brenne opp, de spesifikasjonene er nok passe overdrevet. Så lenge man holder seg til ok forsterker-merker, og ikke spiller høyere når det begynner å låte dårlig, så burde du nok klare deg fint med 2*75 watt fra en god forsterker. For min del liker jeg Rockford Fosgate, men mange mener at dette er overpriset. Uansett klarer min Rockford Fosgate 2*50 watt å drive 4 5" og 2 tweetere helt utrolig, forsterkeren er bittebittelitt for svak for å klare å bunne dem, men det er uansett mer enn nok volum, mer enn nok til å få bilen til å vibrere godt. (fett med høyttalere som klarer ned til 35HZ ) Uansett, http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4061&katid=34&mid=m436&id=&vn=736 den har jeg, fikk den råbillig når en butikk her la ned, kjøpte den mest på impuls. Du kan jo vurdere storebroren http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4063&katid=34&mid=m436&id=&vn=736 eller http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4062&katid=34&mid=m436&id=&vn=736 Endret 18. mars 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Rockford er ikke noe å satse på lenger, da får du lite for pengene. Har du en strømsvak forsterker, så er sjangsen større for at du ødelegger elementene. Skal du ha full kontroll på elementene, så må du ha en forsterker som står i stil med høyttalerene.... Så hvis det settet er oppgitt til å tåle 150w rms, så er det det du skal ha, eller større. Så bruker du ørene når du spiller, så ødelegger du ikke noe Denne er billig og bra: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_160&products_id=1832 Evt denne: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_160&products_id=3607 Eller denne: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_160&products_id=3123 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Da er vi uenige ang rockford. På en høyst uhøytidelig sammenligning knuste den A/D/S (det sier kanskje veldig lite) og kicker (sier kanskje enda mindre). Men den virkelig spillte rundgang rundt en A/D/S oppgitt til 2*250 watt, ble overasket over at de var så utrolig dårlige. Hva er det du legger i at man får lite for pengene, hva får man lite av? Men til 1200 svenske kroner tror jeg dog du sliter med å finne noe som er bedre enn RF punch p200. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Du har rett i at det ikke er sjokk at den banker a/d/s og kicker, oppgitt watt på a/d/s er ikke seriøst så 2X250W sier ingenting. Mange merker som banker RF forsterkeren uten problemer til mindre penger, både mtp kraft og lydkvalitet. SEK har lite å si, vi betaler med NOK i Norge, ikke alle er ved svenskegrensa (og også i Sverige har de mye som banker den). Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Du har rett i at det ikke er sjokk at den banker a/d/s og kicker, oppgitt watt på a/d/s er ikke seriøst så 2X250W sier ingenting. Mange merker som banker RF forsterkeren uten problemer til mindre penger, både mtp kraft og lydkvalitet. SEK har lite å si, vi betaler med NOK i Norge, ikke alle er ved svenskegrensa (og også i Sverige har de mye som banker den). 1200 SEK = 1000 NOK, men den betydningen var ikke lett å skjønne Det er mange ord uten begrunnelser, kilder, eller alternativer der. Endret 18. mars 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
icer Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Valget mitt faller isåfall på Ground Zero GZTA 2.250 MK2 2x165W RMS, 2 kanals Titanium forst 2 x 165 WRMS @ 4 ohm . Da har jeg over det jeg trenger og uansett om den leverer 165W ved 13.6V ligger jeg fortsatt tett oppe om så batterispenning skulle falle til 11V (133W) Innvendinger? Det som er det største problemet når det gjelder valg av forsterkere er hvilke merke man skal satse på, finnes så mange aktører som selger produkter som er kjempebra så innimellom sender de ut noe møkk som er overhypet og i bunn og grunn et møkkaprodukt Edit: Si meg slik jeg regnet ut hvor mange watt som blir igjen ved de forskjellige spenningen, blir de riktige? På Ground Zero sine sider blir det oppgitt at ved 14.4V gir den 165W Blir det da riktig å ta W \ 14.4 X 11V = 165 \ 14.4 X 11 = 126W Endret 18. mars 2010 av icer Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 1200 SEK = 1000 NOK, men den betydningen var ikke lett å skjønne Det er mange ord uten begrunnelser, kilder, eller alternativer der. Nei, var nok for dum til å forstå den. Og likevel mener jeg fremdeles akkurat det samme. Rart det der. Hvorfor begrunne eller gi kilder?, alle med noen som helst erfaring innen bilstereo vet at RF har tapt seg grovt siden de ble store. Helt greit for pengene men kommer ikke i nærheten av f.eks Ground Zero, Hertz, Audison, Helix, Focal, JL Audio, Monacor osv osv som alle har forsterkere i samme prisklasse (sånn ca).. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Ground Zero er et ganske trygt valg. Men jeg ville ikke sett meg blind på watt. Kan tipse om at Dynabel har tilbud på Genesis forsterkere nå, tror det ville blitt en bra kombinasjon mtp SQ .. Lenke til kommentar
icer Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Ground Zero er et ganske trygt valg. Men jeg ville ikke sett meg blind på watt. Kan tipse om at Dynabel har tilbud på Genesis forsterkere nå, tror det ville blitt en bra kombinasjon mtp SQ .. Det er det jeg ikke vil, derfor ser jeg heller at en forsterker er oppgitt over det jeg trenger så får den fake opgitte RMSen bli trekt ifra sålenge den ikke kommer noe særlig under det jeg trenger. Jeg trenger ikke å spille ut trommehinnen min, men slik jeg har det oppsatt med min Alpine 9881RB som yter 4x50W ut til høytalerne i døren via en 0.75q ledning, så sliter det med å levere når jeg skrur litt opp, hører lett en skurring der spilleren klipper i lyden Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 1200 SEK = 1000 NOK, men den betydningen var ikke lett å skjønne Det er mange ord uten begrunnelser, kilder, eller alternativer der. Nei, var nok for dum til å forstå den. Og likevel mener jeg fremdeles akkurat det samme. Rart det der. Hvorfor begrunne eller gi kilder?, alle med noen som helst erfaring innen bilstereo vet at RF har tapt seg grovt siden de ble store. Helt greit for pengene men kommer ikke i nærheten av f.eks Ground Zero, Hertz, Audison, Helix, Focal, JL Audio, Monacor osv osv som alle har forsterkere i samme prisklasse (sånn ca).. Jeg har hørt flere RF som virkelig har vært dårlige, men jeg ble positivt overasket over den nye punch-serien, og jeg tar gjerne i mot tips om du mener at det er noe som er markant bedre enn RF punch p200 til ca 1000kr. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Ground Zero er et ganske trygt valg. Men jeg ville ikke sett meg blind på watt. Kan tipse om at Dynabel har tilbud på Genesis forsterkere nå, tror det ville blitt en bra kombinasjon mtp SQ .. Det er det jeg ikke vil, derfor ser jeg heller at en forsterker er oppgitt over det jeg trenger så får den fake opgitte RMSen bli trekt ifra sålenge den ikke kommer noe særlig under det jeg trenger. Jeg trenger ikke å spille ut trommehinnen min, men slik jeg har det oppsatt med min Alpine 9881RB som yter 4x50W ut til høytalerne i døren via en 0.75q ledning, så sliter det med å levere når jeg skrur litt opp, hører lett en skurring der spilleren klipper i lyden Den leverer LANGT fra 4x50 watt. Sannheten er nok rundt 4x20 watt rms. Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Om jeg skal anbefale en meget god forsterker som virkelig gir det den skal gi så anbefaler jeg audison over det meste annet. Koster noe mer med kommer garantert til å bli fornøyd om du skulle ende på en sånn. Spiller meget pent og forsterkeren er bygd opp av gode komponenter. Har selv hatt en LRx 5 kanals, 1 VRx 4 kanals og 1 VRx monoblokk og ved en liten periode en SRx 2 kanal (minste 2 kanaleren) Link til en Audison 5 kanal. Kan også kjøres som 3 kanaler. Da har du mer enn nok effekt til ett 6,5" kit og en god sub. Forsterker Liten Edit: Minus med audison forsterkere er at de er veldig strømkrevende. God dynamo og ett godt batteri. gjerne vedlikeholdsfrittbatteri som optima eller exide er gode alternativer. Endret 18. mars 2010 av Gsx1000r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå