TinaAB Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hei folkens! Jeg skal ut å fly for første gang om noen uker. Skal bestille flybilletter og reise til London helt alene. Det jeg lurer på er hvordan det hele foregår. Har som sagt ikke flydd før og aner ikke hva fremgangsmåten er etter at man annkommer flyplassen. Litt flaut at man i en alder av snart 35 år ikke har vært ute å flydd før så jeg har ikke lyst til å stå på gardemoen eller torp å se ut som en bortkommen valp som må be om hjelp til de mest banale (for reisevante) ting. Kan noen ta meg gjennom hele prosessen men innskjekking, bagasje osv? Tusen takk Lenke til kommentar
koots Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hei. De forskjellige selskapene har litt forskjellige prosedyrer angående innsjekking av bagasje og lignende. Om du ikke har bestilt billetter enda vil jeg anbefale at du flyr med British Airways eller SAS, da det er enklere med tanke på innsjekking av bagasje og lignende, da alt kan gjøres på flyplassen. Lenke til kommentar
eesp Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Det er ganske enkelt. Det første du gjør når du kommer til flyplassen er å finne ut hvor du sjekker inn. Det står ofte på skjermer rundt om kring. Så går du til skranken og sjekker inn. De som jobber der hjelper deg med det meste. Etter du har kvittet deg med bagasje går du gjennom sikkerhetskontrollen. Pass på å ikke ha noe flytende med deg dit, da det blir tatt i fra deg. Når du er kommet gjennom sikkerhetskontrollen går du til utenlands (til høyre for sikkerhetskontrollen på Gardermoen). Her finner du en skjerm som forteller deg hvilken gate flyet ditt går fra. Hvilken gate flyet går fra kommer som oftes rundt en time før flyet går. Når du kommer til London følger du strømmen til passkontrollen. Etter passkontrollen følger du skiltene til baggage claim. Når du kommer til den store hallen der man får bagasjen, finner du en skjerm der det står hvilket bånd bagasjen fra ditt fly vil komme på. Så er det bare å følge skiltene til tollen/way out. Når du er kommet gjennom tollen er det lurt å finne tog/t-bane som man kan komme seg inn til byen med. Dette er godt skiltet. Lenke til kommentar
TinaAB Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Tusen takk begge to Antar at det blir Norwegian til Gatwick da det er rimeligere men det er kanskje mulig å finne SAS billetter også til en grei pris og da havner jeg på Heathrow. Skal til Esher først og derfor vil jeg unngå Stansted som er 4 timer unna med buss på andre siden av London. Både fra Gatwick og Heathrow er det kunn ett bussbytte og en drøy time med buss. Fra Stansted er det 3-4 bytter og over 4 timer på buss. Det beste ville være å finne Torp til enten Gatwick eller Heahtrow med ett billigere selskap enn SAS men man kan vel ikke få alt som man vil Tusen takk igjen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Kom på flyplassen i tide, beregn min 1,5 time før avgang. UK er utenfor Schengen-området så du må ut gjennom passkontroll i Norge etter å ha gått gjennom sikkerhetskontroll og forbi de andre gatene. Dette kan ta litt tid så ikke begynn å gå mot gaten for sent. Hvor mye bagasje du går inn i cabinen og hvor mye du kan sjekke inn varierer fra selskap til selskap. Billigselskaper tar gjerne ekstra gebyr for innsjekket bagasje og det lønner seg å bestille på forhånd. For tung bagasje kan bli ganske dyrt. De fleste tilbyr online checkin hvor du kan bestemme sete og printe ut boardingpass. Ryanair tar gebyr på 400 NOK per vei om du ikke har printet ut dette selv. Pass på sakene dine om du bruker Gardermoen, det er lommetyver i sikkerhetssjekken og folk som tar andres bagasje fra bagasjebåndet (mens eierne roter rundt i taxfree ved ankomst). Lenke til kommentar
TinaAB Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 takk for tipsene robertaas Lenke til kommentar
koots Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Fra Torp kommer du bare til Stansted, så du må nok til Gardermoen. Du kan også fly British Airway fra Oslo til Heathrow. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Det er da ingen problemer med å fly til Stansted om man skal til London. Jeg bruker vanligvis den flyplassen. Man må uansett ta buss eller tog til sentrum. Stansted Express tar 45 minutter og koster 19 pund (28.70 t/r) mens Heathrow Express tar 15 minutter og koster 18 pund (32 t/r). Forskjellene er ellers at det vanligvis er mye dyrere å fly til Heathrow og at det er mere køer og kaos på den flyplassen. Heathrow ligger som oftest nederst på alle rangeringer fra passasjerer: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3009781.ece http://www.telegraph.co.uk/travel/738684/Heathrow-voted-worlds-least-favourite-airport.html http://www.mirror.co.uk/news/top-stories/2009/02/13/heathrow-worst-airport-for-passport-queues-and-baggage-problems-115875-21119231/ Siden kapasiteten på Heathrow er sprengt er det planer om utvidelse og det medfører av og til aksjoner og markeringer fra diverse miljøvernorganisasjoner. For de reisende er det da enda mere kaos eller fullstendig stengt flyplass. Endret 18. mars 2010 av robertaas Lenke til kommentar
koots Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Men i OP's tilfelle er Stansted den minst egnede flyplassen. Er enig i at de gamle terminalene på Heathrow er forferdelige, men om man fly BA så ender man opp på T5 som er vesentlig mye bedre. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Sorry, fikk ikke med meg hvor i området hun skulle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå