pettersigurdson Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg ser av diskusjon.no at det er mange dyktige folk på dette forumet og derav håper jeg dere kan være til hjelpå. Jeg er ingen tekninger, ingeniør eller person som har god kjennskap til programmering eller utvikling av webportaler. Så spm kan kanskje oppfattes som litt søkt, men jeg håper jeg uttrykker med tilfredstillende slik at spm mitt kan besvares. Jeg har blitt ansatt for å utvikle og lansere en ny tjeneste på det norske markedet. Portalen har til hensikt å samle mange leverandører på ett sted slik at forbruker kan kjøpe deres produkter/tjenester. Det kan høres ut som et standard konsept og forretningside, men det er faktisk svært begrenset med konkurrenter i dette segmentet. Min problemstilling er: Jeg har vært i kontakt med "større selskaper" som tilbyr CMS-løsninger; Idium,Webscape, Making waves som har ferdig pakker til vårt behov. De har sagt at de uten problemer kan utvikle en portal til kr 150 000,-. I tillegg har jeg møtt mindre selskaper som mener vi bør bruke dem og utvikle tjenesten gjennom en opensource løsning. Dette blir betydelig billigere. Alle selskapene sier ihvertfall at portalen som skal utvikles er middels kompleks. En betalingsløsning med Dips eller Payex kan integreres i alle disse systemene. De ulike selskapene argumenterer for sine egne produkter og jeg har for lite kjennskap til utvikling av webportaler/programmering til å vite om de er objektive og fordeler/ulemper med de forskjellige løsningene. Uten at dere gir for tekniske svar setter jeg pris på kommentarer om jeg bør velge en opensource eller en "ferdigpakke" gjennom en større selskap. Det er sikkert vanskelig å gi gode anbefalinger når dere vet så lite om tjenesten, men jeg håper dere kan prøve. Jeg ber om at spesifikke kommentarer om enkelte selskaper holdes utenfor denne diskusjonen. Gleder meg til å se tilbakemeldingene! Petter (alias) Lenke til kommentar