pettersigurdson Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg ser av diskusjon.no at det er mange dyktige folk på dette forumet og derav håper jeg dere kan være til hjelpå. Jeg er ingen tekninger, ingeniør eller person som har god kjennskap til programmering eller utvikling av webportaler. Så spm kan kanskje oppfattes som litt søkt, men jeg håper jeg uttrykker med tilfredstillende slik at spm mitt kan besvares. Jeg har blitt ansatt for å utvikle og lansere en ny tjeneste på det norske markedet. Portalen har til hensikt å samle mange leverandører på ett sted slik at forbruker kan kjøpe deres produkter/tjenester. Det kan høres ut som et standard konsept og forretningside, men det er faktisk svært begrenset med konkurrenter i dette segmentet. Min problemstilling er: Jeg har vært i kontakt med "større selskaper" som tilbyr CMS-løsninger; Idium,Webscape, Making waves som har ferdig pakker til vårt behov. De har sagt at de uten problemer kan utvikle en portal til kr 150 000,-. I tillegg har jeg møtt mindre selskaper som mener vi bør bruke dem og utvikle tjenesten gjennom en opensource løsning. Dette blir betydelig billigere. Alle selskapene sier ihvertfall at portalen som skal utvikles er middels kompleks. En betalingsløsning med Dips eller Payex kan integreres i alle disse systemene. De ulike selskapene argumenterer for sine egne produkter og jeg har for lite kjennskap til utvikling av webportaler/programmering til å vite om de er objektive og fordeler/ulemper med de forskjellige løsningene. Uten at dere gir for tekniske svar setter jeg pris på kommentarer om jeg bør velge en opensource eller en "ferdigpakke" gjennom en større selskap. Det er sikkert vanskelig å gi gode anbefalinger når dere vet så lite om tjenesten, men jeg håper dere kan prøve. Jeg ber om at spesifikke kommentarer om enkelte selskaper holdes utenfor denne diskusjonen. Gleder meg til å se tilbakemeldingene! Petter (alias) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Uten at dere gir for tekniske svar setter jeg pris på kommentarer om jeg bør velge en opensource eller en "ferdigpakke" gjennom en større selskap. Det er sikkert vanskelig å gi gode anbefalinger når dere vet så lite om tjenesten, men jeg håper dere kan prøve. Jeg ber om at spesifikke kommentarer om enkelte selskaper holdes utenfor denne diskusjonen. Spørsmålet lar seg veldig lett svare på. Hva tror du blir billigst av disse? Open Source) Gjenbruke noe noen andre allerede har laget, og gjøre noen små tilpasninger. På portalløsninger er det gjerne noen hundre tusen til noen millioner forskjellige brukere med forskjellige behov, så løsningen er stort sett laget for å kunne tilpasses. Ferdigpakke) Lage alt fra bunn av, basert løst på noe de har utviklet fra før (de må huske å ta betalt for den jobben de har gjort fra før). Har noen titalls til noen tusen forskjellige kunder, og systemene er stort sett aldri laget fleksible nok til å håndtere alle kundene på samme system, så hver enkelt kunde må spesialtilpasses. Driftsmessig har du: Open Source) (sikkerhets)oppdateringer til produktet kommer jevnlig på grunn av stor brukermasse. I hovedsak noen få konsulenttimer på å oppgradere til ny versjon Ferdigpakke) oppdateringer selges som egne produkter, som du *må* kjøpe. Nøyaktig din installasjon passer ikke 100% med hvordan andre kunder har gjort jobben, og leverandøren må utvikle en ny spesialtilpasning på eksisterende kode. Har strekt det ut på spissen, men poenget mitt er i hvertfall: dess større produktet er, dess større fleksibilitet og mindre utgifter gir systemet, og stort sett det meste som er av open source CMSer er gode systemer med millioner av brukere, noe de færreste norske systemer er. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Enig med laaknor.. Et populært open source produkt utvikles 24/7 av tusenvis av utviklere over hele verden, mens et proprietært system utvikles kanskje av 10 personer. Generelt sett så er det ikke noe stort problem. Tingene du må spørre om å se etter er: 1. Funskjonalitet. Hva er mulig og ikke mulig med de forskjellige systeme? Kan alt skreddersyes til dine krav? 2. Hvor sikkert er systemet? Har det en historie som har mange sikkerhetshull, etc? 3. Hvor gammelt er systemet? Eldre systemer som utvikles til dag i dag er gjerne mere utfylte enn systemer som er nye. 4. Søk på google på de forskjellige systemene og firmaene, se etter negative og positive anmeldelser. 5. Spør folk som har peiling om hva som er best. Du har gjort det her men du burde egentlig anskaffe en konsulent som kan se på detaljene og hjelpe deg ta en avgjørelse. En som er aktivt involvert i prosjektet. 6. Budsjett.. Hvor mye koster det, og hvor mye koster oppdateringer, vedlikehold, hvis du bestiller et selvlaget system av et firma, hvor mye vil de ha for oppdateringer, vedligkehold, support, etc? Generelt sett er Open Source oppdateringer gratis, og ny funskjonalitet legges til produktet ganske ofte. Open Source er aktivt mens et firma med selvutviklet system gjerne har mindre oppdateringer og mindre funksjonalitet som legges til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå