kverka Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 kan noen si meg hvordan dette skal gjøres?skal fjerne linux fra disken og har tenkt å installere win xp,hvordan kan jeg få dette til?har prøvd å formatere med oppstartsdiskett,men uten hell. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 har du kun linux??? ikke noe annet os?? for hvis du hadde hatt en eller annen form for windows kunne du ha lagt inn pm8 og formater linux disken(e) Lenke til kommentar
Geggi1 Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Ta å forandre rekkefølgen på hvilke enheter det skal bootes på først. Sett rekkefølgen slik at cd kommer først. Så er det bare å putte i cdplata med xp. Og følge tidtrøyta. geggi1 Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Det er vel bare å boot med Windows XP cd'n, også kan du "slette" harddisken der, opprette ny og formatere. Værre er det ikke. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Nei, det er ikke mulig å formatere fra DOS, for DOS kjenner kun FAT filsystem. Du kan fjerne de Linux partisjonene og opprette nye. Vanligvis gjør man slikt med fdisk, men det er en del bugs i fdisk som gjør at det ofte ikke nytter. Da bruker man Ranish. Men siden skal installere XP så bør du først prøve å fjerne disse partisjonene direkte fra installasjonsprogrammet, det er det enkleste. Lenke til kommentar
kverka Skrevet 8. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2003 jeg har prøvd å boote med win xp cd'n,men det stopper opp! Disken har kun installert linux,men jeg får ikke startet opp dette heller,prøvde med oppstartsdiskett,og få slettet det slik,og prøvde med win xp cd men alt går i dass,nytter ikke hva jeg prøver.Disken har installert linux,men muligens har det nå blitt noe feil,slik at den ikke starter opp,etter at jeg har prøvd med forskjellige ting for å få den formatert.andre gode forslag? :wink: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 Hva er det som stopper opp, hvor? Du må være litt klarere. Har du fått fjernet partisjoner? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 jeg har prøvd å boote med win xp cd'n,men det stopper opp! Okay, det skal ikke skje. Du klikker Delete - OK - Create Partition - OK - Install... Eller noe slikt.. Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 nå skal det jo være sånn at hvis du har enten en xp cd eller en linux cd så skal det gå an å slette harddisken uannsett. xp cd`en skal jo boote, ågså er det bare å slette partisjonene, du kan også putte en ME eller 98 bootdisk også starte fdisk. da skal det også gå an. hvilket os skal du ha inn istede for Linux da? Linux ruler jo, men det står jo i sigen min så. også en ting til: unnsett hvilket os du skal bruke så må du slette partisjonene først så det må kunne gå an på en eller annen måte. bruk boot cd eller diskett, enten for Windows eller Linux. Lenke til kommentar
kverka Skrevet 8. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2003 jeg har fått formatert disken nå,men da oppstod et nytt problem,nemlig disken er på 80gb,men nå viser den bare at den er på ca 43?hv skjer??JA DET ER EN SEAGATE DISK,JA,HAR OGSÅ EN MAXTOR DA Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. juni 2003 Del Skrevet 8. juni 2003 mulig at du har gjort noe feil under formateringen, hva brukte du for å formatere da? FDISK, XP cd? mener at det ikke skal være så store problemer. med fdisk så skal det jo være bare så formatere C: vente til den er ferdig å partisjonere etterpå. det du kan gjøre er å installere Windows hvilken som helst egentlig, også tar du å installerer et partisjonerings program eks: PM o.l. å prøver å resize partisjonen din å se hva som skjer da. håper dette hjelper deg litt videre. Lenke til kommentar
kverka Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 brukte fdisk oppstartsdiskett,formateringen gikk greit,men når jeg etterpå skulle installere xp,stoppet det opp før det var ferdig installert,og jeg fikk beskjed om at disken inneholdt filer som ikke var windowsformat?prøvde en gang til med installasjon av xp,og denne gangen fikk installeert,men disken viser bare ca 43 gb,delv om den er 80gb.jeg vet ikke hvordan jeg kan forandre dette i bios?prøvde det men jeg får ikke skrevet ovet som står der Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Har du Partition Magic i en eller annen versjon? Hvis ikke, kjenner du noen som har det? Hvis du gjør det: Start opp PMagic, lag Rescue Discs (to floppyer), boot maskinen din fra floppy med disk 1, putt inn disk 2 når maskinen spør etter den. Etter en stund er PM oppe og kjører. Velg den disken det er snakk om og fjern alle partisjonene på den ved hjelp av verktøyene du finner i skjermbildet. Voila! Nå er det bare å partisjonere og formattere på nytt. 8) Det er såpass enkelt å bruke PM at du skjønner lett hvordan du bruker det. Dersom du ikke har PM, så anbefaler jeg deg å kjøpe det. Prisen er i grunnen ganske fornuftig med tanke på hvilket herlig verktøy det er. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 PM er jo et fantastisk verktoey av skikkelig klasse. Men i hans bruk tror jeg han kunne klart seg med demoen, Vet ikke hvor full den er men den burde stoette rescue diskets Lenke til kommentar
kverka Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 nei jeg har ikke dette programmet,og tror ingen jeg kjenner har det heller.har prøvd en gang til nå,men det samme skjer hver gang,det gis beskjed at noen filer ikke er windows kompatible,og installasjonen blir avbrutt.er dette programmet stort?har du det selv?har du adsl?er det isåfall mulig at du semder meg det? Lenke til kommentar
jokki Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 du finner demoen til PM 8 her proev foerst og se om du faar instalert den Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 du finner demoen til PM 8 herproev foerst og se om du faar instalert den Last ned, installer på en annen maskin, lag rescue discs og følg "oppskriften" som jeg ga tidligere. Tror forøvrig du får PM for 5-600 kr på nærmeste Elkjøp el.l dersom det skulle være aktuelt å kjøpe det. Lenke til kommentar
frg Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Boot opp maskinen med mandrake cd-en, så er det bare å gå inn å slette partisjonene manuellt. Lenke til kommentar
kverka Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 har endelig fått det til nå.men så gjenstår det å sette opp raid med disse to disken,går det?eller bør(må)man ha to identiske disker får å sette opp raid?jeg har en 80gb seagate og en 80 gb maxtor,begge 7200 og 2mb cache Lenke til kommentar
kverka Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 har endelig fått det til nå.men så gjenstår det å sette opp raid med disse to disken,går det?eller bør(må)man ha to identiske disker får å sette opp raid?jeg har en 80gb seagate og en 80 gb maxtor,begge 7200 og 2mb cache Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå