Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med nettverkskortet etter hver reboot

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et litt vel rart problem her med min windows 7.

Etter at jeg måtte installere windows på nytt pga. RC var i ferd med og slutte så har jeg fått et aldri så lite problem med mitt nettverkskort ved hver reboot.

Av en eller annen grunn så vil ikke nettverkskortet få IP til å komme seg på nettet med ved oppstart.

Den får IP til mitt lokale nettverk helt uten problemer, men forbi mitt lokale nett fungerer da altså ikke.

Foreløpig så har jeg funnet ut at jeg kan fikse feilen ved og deaktivere nettverkskortet for og så aktivere det igjen og vips så er jeg på nett, men det er litt vel plagsomt å måtte gjøre dette hver eneste gang jeg skrur på PC'en.

Er det noen som vet hva feilen kan være?

Systemet jeg kjører er:

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

PowerColor HD4850 512MB GDDR3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har et litt vel rart problem her med min windows 7.

Etter at jeg måtte installere windows på nytt pga. RC var i ferd med og slutte så har jeg fått et aldri så lite problem med mitt nettverkskort ved hver reboot.

Av en eller annen grunn så vil ikke nettverkskortet få IP til å komme seg på nettet med ved oppstart.

Den får IP til mitt lokale nettverk helt uten problemer, men forbi mitt lokale nett fungerer da altså ikke.

Foreløpig så har jeg funnet ut at jeg kan fikse feilen ved og deaktivere nettverkskortet for og så aktivere det igjen og vips så er jeg på nett, men det er litt vel plagsomt å måtte gjøre dette hver eneste gang jeg skrur på PC'en.

Er det noen som vet hva feilen kan være?

Systemet jeg kjører er:

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

PowerColor HD4850 512MB GDDR3

Har aldri opplevd dette før, men skal gjøre et forsøk.

Jeg ville forsøkt å oppdatere driveren til nettverkskortet med det nyeste tilgjengelige fra produsent.

Du finne disse på denne nettsiden..

Velg "Motherboard" under Product, deretter LGA1336. Deretter ditt hovedkort.

Velg operativsystem i boksen som kommer opp. Etter det kan du laste ned driveren ved å trykke på LAN i lista som kommer opp.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva som er årsaken til problemet ditt, men jeg skal prvøe å gi deg noen hint.

Det jeg tipper skjer er at du ikke får WINS serveren fra routern og at du da antagelig ikke trenger å deaktivere nettverks kortet men kjøre CMD med ipconfig /release og ipconfig /renew

Men uansett for å slippe dette tenker jeg at det kan ligge en instilling i routern din som at du kanskje har satt den opp til å gi deg en fast ip adresse og som kanskje har "klikka" ved restart (Skal egentlig ikke skje noe siden routern bruker mac adr. på nettverkskortet for å gi ut faste ip adresser)

Annen ting jeg tenker på er vel at du har installert alle de nyeste driverene dine siden du har installert windows på nytt. Du kan jo også oppdatere BIOS når du først er igang, hvis du da ikke allerede har gjort det.

Så raskt oppsummert :

- Sjekk instillinger på router

- Sjekk instillinger på nettverkskort

- Oppdater drivere til nettverkskort

- Oppdater BIOS

- Oppdater firmware til router ?

Vet som sagt ikke om noe av det jeg nevnte kan hjelpe deg, men så har jeg aldri hatt noe lignende problem før.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket og resatt instillingene til routeren min, oppdatert driverne til nettverkskortet og sjekket BIOS versjon (den var oppdatert).

Problemet så ut til og ha løst seg (utseende messig i hvert fall). Etter reboot'en så så i hvert fall nettverks ikonet på taskbar'en ut til å ha fått tilgang til internett, men når jeg så prøvde og åpne firefox så lastet ingen sider jeg prøvde og gå inn på.

Eneste jeg kom inn på var til min router.

Prøvde også å bruke kommando linje (cmd.exe) til og pinge f.eks. google.com, noe som gjør at jeg kan få sett om DNS servern fungerer (noe den gjorde). Men signalet stopper opp og jeg får host unreachable. Den stoppet opp ved min egen PC's IP. Noe jeg syns var rart med tanke på at DNS serveren fungerte helt fint og fant IP adressen til google.com uten problemer.

Jeg har kanskje på følelsen at det er min router som er problemet her. Jeg sitter med en SpeedTouch 546 fra NextGenTel, og jeg har hatt litt trøbbel med den tidligere.

Takker så mye for hjelpen så langt, nå må jeg undersøke enda dypere på routerns instillinger og se om jeg kan få gjort noe der.

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis det er problemer med routern din så kan du jo prøve å koble pc'en rett til modemet for å se om det hjelper.

Kan også prøve å kjøre "tracert" i cmd (tracert www.google.com f.eks.)

Kan også virke som om det er noe med brannmuren din. På min egen pc så fikk jeg problemer med at "alt" ble stoppet av Nvidia sitt inbuilt firewall i chipset driveren.

Hva slags adr. får du på DNS'en ? På vanlige hjemmenettverk så skal det være lik gatewayen så vidt jeg husker.

https://www.sysedata.no/hjelp/dns så kan du finne DNS'en som du skal få inn på routern fra NextGenTel.

DNS :

Nextgentel 217.13.4.21 217.13.7.136

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...