Gå til innhold

BSD/UnixBeste filsystem for en felles-partisjon (BSD, Linux, Windows)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har tenkt til å prøve ut PC-BSD på laptopen min og lurer i den forbindelse på følgende:

Hvilket filsystem er å foretrekke hvis jeg ønsker at samtlige OS på maskinen skal kunne lese (og gjerne skrive) til partisjonen?

Tenkte meg en slags felles home-partisjon, og lurer derfor også på hvordan BSD legger opp strukturen her, er det samme som linux? (boot, var, tmp, home osv). Er det mulig å la BSD og Linux dele på en home-partisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

På FreeBSD så blir det som standard installert følgende partisjoner:

/ (root)

(swap)

/var

/tmp

/usr (/home er symlinket til /usr/home)

Hvordan det er på PC-BSD vet jeg ikke.

Filsystem: fat32 er vel det som er best supportert av alle de os du nevner. Merk: jeg ville ikke brukt den som /home i FreeBSD, jeg ville hatt den som egen partisjon (data eller noe slikt). Det ville jeg gjort av to grunner: 1) jeg er usikker på hvilken ytelse du får med fat32 i FreeBSD, 2) det er mye config-filer og sånn i $HOME som ingen andre os'er skjønner noen av.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Eller hvorfor ikke ha en dedikert maskin som filserver og dele ut nettverksressurser over Samba eller NFS?

Kan det fungere bra da? Ettersom dette var beregnet som en laptop ...

Personlig ville jeg kansje sagt ext4. Tror det finnes drivere til windows, og støtten i FreeBSD skal visst bli bedre denne sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...