Gå til innhold

[Løst] slett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var også vekterlærling i Sjøforsvaret. Første året som vaktsoldat, og andre året som blanding av vaktkommandør og noe administrativt arbeid.

Jeg valgte å fortsette i privat vaktselskap etter endt læretid. Det å søke befalsskole etter endt læretid er selvfølgelig et godt alternativ dersom du ønsker å gjøre karriere i Forsvaret. Hvis ikke ville jeg tatt UB eller gått andre veier, men det er mange veier å gå. Det finnes mange offentlige sikkerhetsselskaper du kan søke, f.eks slottet, Departementenes servicesenter, samt arrestforvarer i politiet.

Hvis du søker befalsskole eller kurs innen det har gått et år etter endt læretid tror jeg faktisk du beholder lærlinglønna du hadde andre året ditt. Slik var det for tre år siden når jeg tjenestegjorde i Forsvaret. Så mens de andre får "lønn" som vernepliktige soldater, kan du kose deg med en betydelig større sum hver måned. :)

Kan jeg spørre hvor du tjenestegjør som lærling?

Bare spør om du har noen spørsmål angående veier å gå etter endt læretid.

Men for å ha det klart;

Det virker som du tror det er mulig å søke seg inn hvor du vil etter endt førstegangstjeneste. I utgangspunktet går dette, men ikke som lærling. Da er du bundet av en kontrakt som sier at du skal jobbe som lærling (LK), og du må altså jobbe ut denne kontrakten før du kan søke befalsskole.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Hei!, Takker for Svar !

Jeg er vekterlærling på Trondenes, utenfor Harstad. Nå er jeg fullstendig klar over at jeg må fullføre begge årene før jeg kan søke meg over på noe annet, jeg beklager om jeg ikkke formulerte meg klart nok i det første inlegget.

Jeg kan godt tenke meg å jobbe noen år i forsvaret, men jeg er usikker på om jeg ønsker å bli der "for evig", men om man trives, så hvorfor ikke ?`,

Jeg sitter og ser på hva jeg kan søke videre når jeg er ferdig med LK, det jeg tror er relevant da vill være enten UB vakt og sikring, eller BF Vakt og sikring

, Hvor var du lærling ?

Lenke til kommentar

Da får du hilse til Lt. Hyllestad :)

Tror den kommentaren sier det meste om hvor jeg var lærling?

Det du må tenke på når du skal søke befalsskole eller befalskurs er om du ønsker en karriere i Forsvaret. Hvis du søker befalskurs vil du være ferdig utdannet sersjant etter et år, men å få fast jobb som sersjant etter endt kurs vil være vanskelig for mange. Da må du konkurrere med de andre kurselevene om videre engasjement som sersjant. Siden befalsskole er 2-årig utdannelse er året som serjant allerede i boks når du har kommet inn. Så etter endt befalsskole vil du kunne søke videre som fenrik eller løytnant (avhengig av hvilken stilling det er), eller gå krigsskole, dersom du har studiekompetanse.

Et alternativ til vakt og sikring kan være militærpoliti som befalsutdanning, men det krever førerkort og studiekompetanse som inntakskrav.

Men som jeg sa i første tråd; mulighetene etter endt læretid er mange. Du trenger ikke å jobbe som vanlig vekter, men kan søke jobb i både private og offentlige vaktselskaper. Politiet har også stillinger som egner seg, f.eks arrestforvarer og grensekontrollør.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Thomas: Du vil sannsynligvis søke på stilling som sersjant etter endt pliktår. Tidligere ble man automatisk fenrik etter ett år som sersjant, det blir man ikke lengre, og de færreste får opprykk etter ett år.

Hvordan fungerer dette med opprykk nå? Bestemmes dette av stillingen man søker etter året som sersjant?

Lenke til kommentar

Takker for svar !,

Hehe, Trivdes du godt på Trondenes ?., Jeg ser du skriver at du ble VK på ditt andre år ?, når ble du korp/ULM da ?, Jeg er nå 8 mnd ut i FGT, og jeg har vært VK siden Nyttår.

Mine vaktkommandør kolleger har allerede blitt beskikket, noe som er feiende flott !, men av en eller annen grunn har ikke jeg blitt det,til tross for at jeg innehar samme stilling, litt rart, men som sagt er det vel en grunn til at jeg ikke har blitt det. jeg hørte noe snakk om at jeg som vekterlærling ikke har mulighet til å bli beskikket før på andre året, noe jeg reagerer litt på da flere av mine lærlingkolleger har blitt beskikket,

det er vel egentlig litt OT da denne posten i hovedsak dreier seg om hva slags utdanning det er relevant og ta etter endt lærling tid, som sagt har jeg tenkt på BS vakt og sikring i Luftforsvaret.

Vet du om man må ha studiekompetanse for å søke seg inn på BS ?, jeg har bare gått yrkesfag, og har desverre ikke studiekompetanse,

Igjen, takker så mye for svar !

Herr Brun, Takker for at du påpeker det ;), blir fort litt surr med forkortelser, det har blitt utbedret

Endret av Brynildsen
Lenke til kommentar

Seks måneder ut i tjenesten ble jeg forfremmet til ULM, mens den andre lærlingen ble forfremmet i starten av andre året som lærling. Var egentlig aldri VK, bare i perioder. Hele mitt andre år tjenestegjorde jeg i administrasjonen til troppen sammen med en annen lærling.

Jeg trivdes ganske godt, men trives bedre i det sivile.

Alle befalskurs krever kun 10-årig grunnskole. Befalsskole for MP er den eneste befalsskolen jeg vet om som stiller krav til generell studiekompetanse.

Edit: Tror det er begrenset hvor mange i troppen som samtidig kan være ULM. Uansett har lærlingdistinksjon, og den vil være med på å skille deg ut fra de andre menige.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Igjen, Takk for svar !. Jeg får vel bare fortsette og stå på!,

Jeg trodde man måtte ha studiekompetanse for å søke Befalsskole, takk for informasjonen !, jeg driver på med førerkort klasse B nå.

Det er vel lurt på snakke litt med befal for å få litt råd om videre valg av utdanning i forsvaret.

OT: Thomas, er det lenge siden du fikk fagbrev ?, og hvilke fordeler har dette gitt deg i vekteryrket ?, jobber du fortsatt som vekter ?, og er det noe tips og tricks du kunne tenke deg og dele med en kollega :) ?

Lenke til kommentar

Etter militæret tok jeg fagbrev i salgsfaget, og når jeg var ferdig med det gikk jeg tilbake til vekter, og har jobbet som dette i snart et år. Fordelene med fagbrevet er blant annet at man har veldig lett for å få seg jobb. Man får også litt mer i lønn. Den største fordelen er vel at man stiller mye sterkere på stillinger som krever litt mer enn bare vanlig vekter. Det finnes mange offentlige sikkerhetsavdelinger som er veldig kresne på hvem de ansatter, og da kommer fagbrevet godt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...