Gå til innhold

skal kjøpe laptop, men har ikke så peiling :(


Anbefalte innlegg

Har ikke for stor peiling til å finne ut helt selv hva det lure valget er. Så håper noen kan hjelpe meg her!

 

Er egentlig bare ute etter den beste av den beste i prisklassen fra 7000-9000kr. Kommer til å bruke pc'en til enkel videoredigering, surfing, mye film titting og evt litt gaming,

 

Det jeg ser mest på er RASK pc, grei plass og RASK pc :p

 

harddisk plass bryr jeg meg ikke for mye om for har ekstern harddisk :) og skjerm størrelse er ikke så veldig viktig for meg heller, liker lett og liten for å ta med rundt omkring, men 13-15 helst men 16-17 kan gå greit vis det er en utrolig bra pc!

 

sett litt på denne; http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10584381%3bc%3a100561%3bfl%3a0 men at jeg kanskje oppgraderer til Intel Core i7 620M?

 

setter pris på alle innlegg og håper dere kan hjelpe meg å finne en grei pc til mitt bruk :]

Endret av 6ypoli10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke for stor peiling til å finne ut helt selv hva det lure valget er. Så håper noen kan hjelpe meg her!

 

Er egentlig bare ute etter den beste av den beste i prisklassen fra 7000-9000kr. Kommer til å bruke pc'en til enkel videoredigering, surfing, mye film titting og evt litt gaming,

 

Det jeg ser mest på er RASK pc, grei plass og RASK pc :p

 

harddisk plass bryr jeg meg ikke for mye om for har ekstern harddisk :) og skjerm størrelse er ikke så veldig viktig for meg heller, liker lett og liten for å ta med rundt omkring, men 13-15 helst men 16-17 kan gå greit vis det er en utrolig bra pc!

 

sett litt på denne; http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10584381%3bc%3a100561%3bfl%3a0 men at jeg kanskje oppgraderer til Intel Core i7 620M?

 

setter pris på alle innlegg og håper dere kan hjelpe meg å finne en grei pc til mitt bruk :]

Compal'en til Multicom er en bra maskin det, slett ikke noe dårlig valg.

Men det vil være smartere og heller bruke penga på å gå for HD skjermen istedenfor en marginalt bedre cpu siden du skal bruke maskinen mest til film.

Lenke til kommentar

Når du sier SSD mener du "INTEL X25-M 80GB SSD SATA 2.5 MLC"? har ikke for stor greie på pc :p hva vil denne gjøre? Trudde ikke harddisk hadde så mye å si men mere ram+prossesor når det kom til rask pc.

 

Full hd er ikke så dum idé da kanskje, men er ikke de fleste filene man laster ned ikke hd så blir dette mye vits da?

 

Vet dere noe om garanti vis jeg bestiller fra multicom?

 

Tusen takk for svarene! Ble litt bekymret denne ramlet ned til side 2 og glemt!

Endret av 6ypoli10
Lenke til kommentar

En SSD er enkelt forklart en ny type harddisk, uten bevegelige deler, og mye raskere en en vanlig harddisk. SSD kommer til å utkonkurrere vanlig snurre-hardisk fullstendig om ikke alt for lenge. Å bytte fra vanlig harddisk til SSD merkes i de fleste tilfeller mye mer på farten og responsen i en maskin, enn å f.eks. bytte til en litt bedre prosessor.

Lenke til kommentar

Når du sier SSD mener du "INTEL X25-M 80GB SSD SATA 2.5" MLC"? har ikke for stor greie på pc :p hva vil denne gjøre? Trudde ikke harddisk hadde så mye å si men mere ram+prossesor når det kom til rask pc.

 

Full hd er ikke så dum idé da kanskje, men er ikke de fleste filene man laster ned ikke hd så blir dette mye vits da?

 

Vet dere noe om garanti vis jeg bestiller fra multicom?

 

Tusen takk for svarene! Ble litt bekymret denne ramlet ned til side 2 og glemt!

Det er helt riktig at å bytte til en SSD vil gi en betydelig ytelsesøkning og at det nok er er en smartere oppgradering enn å bytte til den cpuen du nevnte i første post, men den disken er da ment å brukes til os og programmer.(Ja det er den disken du fant.)

Hvis du ikke ser hd film så trenger du selvfølgelig ikke en full hd skjerm.

Det finnes ganske mange modeller med tilsvarende spec som denne Compalen, Dell Studio 17, Asus X77JA, Acer,HP og Packard Bell har også noen alternativer.

Lenke til kommentar

ja har sett mye på Asus X77JA men skjermen blir litt for stor for meg rett og slett, trives best med 13-15. Dell og HP er jeg ikke så veldig begeistret for egentlig. Men Acer og Packard Bell ser veldig spennende ut. Har sett en del på denne

 

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ENTJ75JO724NC/packard-bell-easynote-tj75-724

 

Tror dere jeg kan få mer for pengene her?

Lenke til kommentar

ok, har bestemt meg for: Multicom Compal NBLB2

 

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10584381%3bc%3a100561%3bfl%3a0

 

med "INTEL X25-M 80GB SSD SATA 2.5" MLC" og er fristet til å oppgradere til Intel Core i7 620M men får se på det...

 

Eneste jeg lurer på er om det følger med eller mulig å kjøpe med noe garanti på PC´en? har vært uhyre uheldig med mine tidligere :thumbdown:

Endret av 6ypoli10
Lenke til kommentar

ja har sett mye på Asus X77JA men skjermen blir litt for stor for meg rett og slett, trives best med 13-15. Dell og HP er jeg ikke så veldig begeistret for egentlig. Men Acer og Packard Bell ser veldig spennende ut. Har sett en del på denne

 

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ENTJ75JO724NC/packard-bell-easynote-tj75-724

 

Tror dere jeg kan få mer for pengene her?

 

X77JA er uansett bare å glemme, med mindre du vil vente 30 dager +/- på å få den.. Komplett kunne love ganske nøyaktig ingenting angående levering :dontgetit:

 

Selv er jeg et par tastetrykk og litt irrasjonell nøling unna å bestille denne 17-tommeren, men du liker det smått, så.. ;) Den har i det minste ganske hvasse specs for prisen!

 

Angående SSD-disker, så tror jeg andre postere har rett i at det kommer til å ta over, men foreløpig syns jeg personlig det blir litt i dyreste laget, i forhold til kapasitet.

Lenke til kommentar

Det er 2 års garanti.

 

Men etter norsk forbrukerkjøpslov har har du 5 års reklamasjonsrett dersom du kjøper varen som privatperson.

 

Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

 

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

 

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

 

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

Lenke til kommentar

Packard Bell Easynote LJ75-JO-562N ser ut som en veldig flott pc ja, men blir litt i det store laget for meg ja :/ enig med deg at prisen var ganske høy, men er villig til å betale den vis det gir meg en raskere pc'e.

 

uff ser nå at multicom maskinen jeg går for har fått mye negativt snakk i div tester så litt nervøs for akuratt det, blir bare mer og mer usikker i det jeg skal til å bestille! :ermm: Må si jeg forventer en ganske bra pc'e når jeg kommer opp i 10.000 her. Så får håpe at testene var for de som vil ha en pure spillemaskin og ikke for hos som spiller mest på deltid :yes:

 

Blaa: jeg mener jeg har lest det du sier her tidligere og har ingen tvil om at det er slik reglene er. men enten har jeg vært uhyre uheldig tidligere eller så er de fleste selgere/bedrifter eller hvem som har ansvaret for garantien, veldig sleipe og prøver å komme unna med dette. Da min forgje pc'e ble levert med en del feil (lyden fungerte ikke, skjermen ble svart til tider osv) brukte leftdal mer tid på å prøve å finne unnskyldninger til at dette var min feil enn å reparere, gi meg ny eller penger tilbake. Jeg kjøpte en 2 års garanti til ekstra 2000kr da jeg kjøpte pc'en og pc'en min var på verkstedet i 7 mnd det første året jeg hadde det. Var et kaos fra å ringe leftdal og bli fortalt å ringe verkstedet der jeg fikk høre at jeg måtte ringe leftdal! Så håper på multicom er litt bedre på kundeservice og ikke like sleipe vis det blir denne pc'en jeg går får.

 

men er dette en bedre pc'e tro?

 

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10577604%3bc:100560%3bfl:0%3br:pg

 

på tester jeg leser om Multicom Compal NBLB2

viser de link til denne pc'en med sitat "multicom iblant levere en perle"

 

Setter utrolig pris på svarene deres i og med at pc'en er et viktig valg for meg for sitter som regel på den.. tja, alt for lenge :w00t:

Endret av 6ypoli10
Lenke til kommentar

Hei igjen. Forstår at det kan være vanskelig å velge. Av og til er det best å bare hoppe ut i det :) Den maskinen du lenket til nå sist, er en helt annen klasse enn de du har nevnt før - nå er vi virkelig oppe i klassen for "ordentlige" spillbærbare. Men er det det du vil ha? Og spesiellt med tanke på at du er sketisk til 17-tommere. Og det har du god grunn til, dersom bærbarhet i praksis er viktig for deg. For det er praktiske forskjeller på en 15-tommer og en 17-tommer - sistnevente er og blir mer uhåndterbar. Som jeg har nevnt tidligere - NBLB2 sitt grafikkort sliter med å dra noen spill, hvis man har skjermen med høyest oppløsning, og kjører spillene i denne oppløsningen. Det er først og frems dette kritikken går på. Blandt 15-tommere i klassen "allrounder", er dette en av de bedre valgene, det er jeg overbevist om.

Lenke til kommentar

Så ikke at denne var 17 tommers så ja, blir nok litt for stort :] vil ha en "ordentlig" bærebar ja, altså.. en som kan dra de fleste programmer uten at ting henger seg opp eller noe lignende, og såklart kjøre flere programmer samtidig.

 

Deilig å høre du sier at det er en av bedre valgene for ble i tvil etter å lest noen tester om denne pc'en. Føler meg tryggere på valget da.

 

Så lenge det er bare spill grafikkortet vil slite mest med, tror jeg ikke det kommer til å bli et for stort problem for meg. Kommer til å leke med den enkleste typen video/photoredigering, avspilling av filmer og Elasto Mania! nei, blir muligens litt WoW men er om jeg ikke for kjørt dette på fulle innstilinger gjør det meg ikke så mye.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har valgt å sette inn en SSD, og det er et par punkter du bør tenke igjennom da. Jeg vet at jeg anbefalte en SSD, og det står jeg for, selv om prisen pr. Gb er høy. SSD er fremtiden, og det som mest kan løfte en pc opp i ytelse. Men, den har "kun" 80Gb lagringsplass. Detter er vanigvis nok til å ha OS, programmer og slikt på, men kanskje ikke nok dersom du lagrer mange filmer, videoer, musikk og andre relativt plasskrevende filer. Det du kan gjøre da, er å skaffe en ekstern, vanlig snurredisk. Disse er nå ganske billige. Legg alt av ting som i utgangspunket bare skal lagres, og ikke brukes til daglig, på den. Intel sine SSD'er er forøvrig regnet av mange som de beste på pris/ytelse, så der er du trygg.

 

Jeg har selv en på 160Gb, og der er det plass til allt jeg har av programmer, spill osv. med god margin, men jeg likevel har filmer, musikk, backups og annet til lagring, enten på den andre HD'en min, eller den eksterne HD'en.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja så dette med 80gb en del senere etter du nevnte SSD, ble litt skremt men tror egentlig det vil være nok for meg. Liker å holde pc'en min ren og minst mulig på og som du sa, heller overføre filmer etc til ekstern hardisk. Men hva mener du med OS programmer, alt jeg kan komme på jeg har hørt dette er forbindelse med Mac? Er utrolig uoppdatert på pc, min siste var for 3 år siden ^^

Lenke til kommentar

Merker det begynner å kile i magen :tease: kan nesten ikke huske at jeg har hatt en fungerende pc for meg selv, har alltid vært enten det ene eller det andre, så dette blir bra! :D et aller siste spørsmål før jeg bestiller pc'en...

 

Har hørt av venner som driver med pc'er at når de bygger så vil fungerer ikke den type ram med dent type prossesor osv, kan hende jeg har tatt dette helt ut av sammenheng eller noe men VIS jeg velger og også gå for en i7 Quad Core. går det fint når jeg også velger SSD? mulig et sykt spørsmål men 10.000kr er ikke noe jeg bruker daglig!

 

og vil det være noe poeng å 4GB DDR3 (1x4GB) 1333MHz SO-DIMM?

 

Dette blir siste jeg lurer på så skal du få fred! (^-^) og takk igjen for hjelpen! gjør det mye mer lettere for meg å føle meg trygg på valget jeg tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...