Gå til innhold

Dobbel bensinpris! Hva synes dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, for svært mange også i distriktene kunne elbil fungert som et utmerket alterntiv som bil nummer to. Med mindre begge jobber mer enn tre mil unnna hjemmet, er elbilen perfekt for å kjøre til og fra jobb, hente små barn i barnehage og kjøre de eldre på trening osv.

Greit, for noen få kan det nok fungere med en elbil. Glem nå ikke at du i disse setninger forutsetter at man har gode forhold for lading hjemme og på jobb, det er et minimumskrav for at elbilen skal fungere. Hvor mange har det per i dag? Videre er det slik med en elbil, som med de fleste andre elektriske gjenstander som går på batterier, at batteriene blir svakere etter hvert. Rekkevidden vil reduseres, og vedlikeholdskostnadene er store - en batteripakke til en gjennomsnittelig elbil ligger på rundt 25 000 kr. Klart man sparer inn de pengene ved å ikke bruke drivstoff, men man har fremdeles ikke den samme nytten av en elbil. Hva skjer den dagen man bare må ha med bilen over lengre strekninger?

 

Poenget må være at avgiftene på nybil står opp mot utslipp, og ikke motorstørrelse. Om bilen har 100 hester eller 500 hester bør ikke spille noen rolle så lenge bilen slipper ut 140g CO2 pr km. At det sannsynligvis er større risiko rundt en bil med 500 hester tar forsikringen seg av.

Det er jeg helt enig med deg i, effektavgiften er gammeldags og skulle vært avskaffet for lengst. Denne slår blant annet hardt ut for BMW, et bilmerke som har drivstoffgjerrige motorer som samtidig har god effekt. Effektavgiften gjør ikke annet enn å sette en stopper for den teknologiske utviklingen.

Lenke til kommentar

Nei, over lange strekninger duger den jo selvfølgelig ikke, nei. Derfor "som bil nummer to". Jeg er i hovedsak enig med deg i at elbilteknologien burde vært bedre. Det Norge *egentlig* burde gjort, var jo å utvikle morgendagens hydrogenbiler og den miljøvennlige teknologien til å fremstille dette hydrogenet. Tidevannskraft og bølgekraft burde være ideelt til dette. Førstnevnte får ufortjent liten oppmerksomhet fordi man bare får strøm i perioder, og ikke har mulighet til å lagre den slik at man får jevn kraftforsyning, men nettopp derfor passer det jo å til å fremstille hydrogen som nettopp kan lagres.

Lenke til kommentar

Generell kommentar: Mange har bruk for at også "bil nummer to" kan komme lenger enn til Sollihøgda fra Oslo. For øvrig er jeg enig med NgZ, slik Norge fungerer i dag burde man heller satse på å utvikle annen bilteknologi enn elbiler. Avstandene er kort og greit for store.

Lenke til kommentar

Hadde kollektivtilbudet i Norge vært bedre ville folk automatisk brukt mer av det. I alle fall for de gruppene som praktisk kan det. En rørlegger eller snekker kan jo ikke dra med seg verktøykassa og materialer på bussen akkurat.

 

For å ta T-banen i Oslo som et eksempel siden jeg bruker det daglig. For ikke lenge siden ble alle de gamle slitne vognene fra 60-tallet byttet ut med splitter nye vogner. Det gjorde at stopp og kø ble redusert. Men allikevel kjører de på urgamle spor som fortsatt fører til stopp flere ganger i uka. Hadde Oslo Sporveier satset litt mer kunne de spart samfunnet for millionbeløp i tapt arbeidstid og utbetalinger (drosje ved reisegaranti).

 

Veinettet i Norge er også et sorgens kapittel. Snart kommer Albania til å åpne en ny motorvei. Og da blir vi, et av verdens rikeste land, forbigått av Albania i antall km klasse A motorvei. Det er ikke fordi vi ikke har penger, men fordi lokalpolitikken har ført til at vi bygger milliardbroer og tunneller som 30 personer i et lokalsamfunn kan få gleden av.

 

Staten kunne fint ha hatt råd til å bygge flere togspor, kjøpe raskere tog og gi et mye bedre kollektivtilbud. Men når det offentlige fortsetter å kaste bort penger på tull som politiet.no og annet så står vi på stedet hvil. Hadde det ikke vært for oljepengene hadde A/S Norge gått konkurs for lenge siden.

 

Hvis bensin-/dieselprisen dobles kommer jeg til å kjøre til Sverige for å fylle. Selv om det ikke blir noe billigere totalt, vil jeg gjøre det av prinsipp. Da får jeg kjøpt billig mat i samme slengen.

Lenke til kommentar

Jeg bor midt i Tromsø (norges 5. største by!).

 

Jeg har 7,5 km å kjøre til jobb. Dette bruker jeg 10 minutter på en vei.

Jeg kan sette meg på en buss som går hele veien, dog en annen rute enn den jeg kjører. Dette tar 35 minutter en vei.

 

Min mor bor bor 9,5 km unna meg. Dette bruker jeg 15 minutter på en vei.

Jeg kan sette meg på en buss som går hele veien, dog en annen rute enn den jeg kjører. Dette tar 55 minutter en vei.

 

Jeg vedlikeholder ikke bilen min, fyller kun bensin på den. Dvs. at besparelsen i penger er tilnermet ingenting.

 

Hvorfor skal jeg da bruke x antall mer timer på å bruke kollektiv transport når jeg:

a: ikke sparer penger

b: ikke kan reise når JEG vil

 

 

Enda ett eksempel:

Min andre halvdel skulle egentlig ta en buss som bruker 55 min der jeg bruker 10 minutter på å kjøre. Hun skulle møte opp på aktuelt sted klokken 8. Førstebuss på søndag går klokken 12. Hvordan løse kabalen? Jo, jeg måtte stå opp å kjøre henne. Hva om jeg ikke hadde bil?

 

Det er ingen som er over 18-20 som kjører fordi det er morsomt. De (vi) kjører fordi det er nødvendig!

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Hadde kollektivtilbudet i Norge vært bedre ville folk automatisk brukt mer av det. I alle fall for de gruppene som praktisk kan det. En rørlegger eller snekker kan jo ikke dra med seg verktøykassa og materialer på bussen akkurat.

 

For å ta T-banen i Oslo som et eksempel siden jeg bruker det daglig. For ikke lenge siden ble alle de gamle slitne vognene fra 60-tallet byttet ut med splitter nye vogner. Det gjorde at stopp og kø ble redusert. Men allikevel kjører de på urgamle spor som fortsatt fører til stopp flere ganger i uka. Hadde Oslo Sporveier satset litt mer kunne de spart samfunnet for millionbeløp i tapt arbeidstid og utbetalinger (drosje ved reisegaranti).

 

Veinettet i Norge er også et sorgens kapittel. Snart kommer Albania til å åpne en ny motorvei. Og da blir vi, et av verdens rikeste land, forbigått av Albania i antall km klasse A motorvei. Det er ikke fordi vi ikke har penger, men fordi lokalpolitikken har ført til at vi bygger milliardbroer og tunneller som 30 personer i et lokalsamfunn kan få gleden av.

 

Staten kunne fint ha hatt råd til å bygge flere togspor, kjøpe raskere tog og gi et mye bedre kollektivtilbud. Men når det offentlige fortsetter å kaste bort penger på tull som politiet.no og annet så står vi på stedet hvil. Hadde det ikke vært for oljepengene hadde A/S Norge gått konkurs for lenge siden.

 

Hvis bensin-/dieselprisen dobles kommer jeg til å kjøre til Sverige for å fylle. Selv om det ikke blir noe billigere totalt, vil jeg gjøre det av prinsipp. Da får jeg kjøpt billig mat i samme slengen.

*Applauderer et meget godt innlegg*

Lenke til kommentar

Flere el-biler, større strømforbruk, enda dyrere strøm? I tillegg så øker kollektivavgifter med en fast rate ser det ut som (som igjen øker enda mer pga dyrere strøm og bensin).

Er så korttekt forslag at jeg blir kvalm over at det i det hele tatt er et seriøst forslag. At folk er så teite og tror at dersom vi sender gassen ut av Norge, så blir den heller ikke til CO2, at dersom vi kjøper strøm fra utlandet, så er den allerede produsert og slipper dermed ikke ut mer CO2. For å si det sånn, så lenge verdens totale utslipp i energiproduksjon 'produserer' CO2 (det vil si at CO2 blir tilført atmosfæren fra det som har vært lagret videre, planter, fossile brennstoffer, osv) spiller det ingen rolle hvor bra Norge ser ut på papiret.

Om Norge slipper ut x tonn CO2 per innbygger, og Tyskland slipper ut 2x per innbygger gjør ikke at vi kan peke med vår store finger på de slemme tyskeren som tok over aluminiumsproduksjonen (usikker på hvor den ble av, det er ikke poenget).

Så det virker som at staten forlanger at innbyggerne ikke skal kunne få råd til noe annet enn en pakke ris og to liter vann i uka (som ikke kan varmes opp pga elektrisitet er slemt) uten at de bruker penger på tign som ville hatt en mye større effekt, slik som oppussing av veier, bruke penger på kollektivtransport etc.

 

Holdningskampanjer fremfor økonomisk avstraffing, er da ikke så forferdelig vanskelig å skjønne det? Hvorfor skal en som trives med å kjøre bilen til og fra jobb bare høre 'åååh kollektivt er så mye bedre' fra staten, og om han prøver det, tar det 5x lenger tid, forsinkelser, trangt, uhyggelig servicepersonell (joda, finnes noen hyggelige), dyrt er det og. Nei, betaler heller litt ekstra for luksusen bilen gir, på samme måte som at du spiser noe mer enn brød og vann.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den eneste løsningen på ting her i landet er å øke prisen på det. Er jo utrolig dumt å komme med et slikt utspill for når drivstoffprisen går opp så går jo prisene på buss opp også, det er jo logisk.

 

De som bor i oslo og som har t-bane 50 m utenfor leiligheta eller har privatsjåfør hver gang de skal ut på noe burde ikke få lov til å uttale seg om noe slikt.

 

Plasser han som kom med et slikt utspill på bygda i Norge som andre har foreslått og se hvor lett det er å komme seg ut på noe uten bil.

Lenke til kommentar

med alt tulle staten driver med så blir det nok hybrid kjøretøyer som er tingen.

 

hvis man absolutt må bruke ren elektrisk bil så må

- den kunne laddes nesten like fort som det tar å fylle på drivstoff ( enten det er bensin, diesel eller hydrogen) .

ikke nødvendigvis full lading men slik at ma kommer seg hjem

- systemet må tåle alt fra 40 varme grader (når bilen står i solen ) til 50 minus grader ( det er kalt mange steder i Norge)

- man må kunne kjøre omtrent like langt for hver fule oppladning som en normal tank med annet drivstof varer

- og det må være plass til det man skal ha med seg.

 

hvor er den bilen hen ?

 

 

det finnes alt for mange spørsmål her.

men det hele koker ned til spørsmålene :

 

hvorfor kan ikke disse tiltakene ta hensyn til behovene som vi har ?

hvorfor kan de ikke ta hensyn til lommeboken til folk ?

Lenke til kommentar

ang. lading så er det faktisk laget, fungerer også raskere enn å fylle tanken.

det funker sånn at du kjører på en automat, som tar ut ditt nåværende batteri og setter inn ett nytt, full-ladet batteri.

alt dette uten at du engang trenger å forlate bilen.

 

 

jeg så det på discovery for en god stund siden . da var iden så vidt klekke ut.

det virker som man er på prototype stadiet enda.

Lenke til kommentar

Det er vel på konsept-stadiet enda, i likhet med en del rundt EL-biler.

men, det er laget fungerende stasjoner som bytter batterier på biler, den filmen jeg linket til er bare for å vse hvordan det funker.

 

i praksis:

 

noe av problemet rundt en slik løsning er jo ladetiden.

det tar vel fortsatt ~6-8 timer å lade opp ett batteri som er helt tomt, dvs at 1 stk batteri krever 1 stk lader i la oss si 2,5 timer i snitt(80% tar 2,5 timer).

om 1 stasjon har hundre kunder om dagen vil dette kreve at de har 11 ladere, om kundene kommer akkurat når de skal :)

 

det er vel ganske lite med 100 kunder om dagen, spesiellt mtp at de må byttes ut MYE oftere enn folk gjerne fyller bensin.

jeg tør ikke tenke på dette systemet i rush-trafikken i oslo engang...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...