Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med å bygge min egen router

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært igjennom endel routere de siste årene (Linksys WRT54G (rev2, rev4 og rev5), D-Link DGL-4500, DIR-655 (rev2, rev3 og rev4), DIR-855, Linksys WRT320N og Netgear WNDR3700) så har jeg etter hvert funnet ut at "den perfekte routeren" ikke finnes!

Det virker som det å finne en router som klarer å kombinere knakande god maskinvare (god prosessor + rikelig med RAM for rå routing ytelse!), godt trådløst kort og antenner for stabilt trådløst, med god rekkevidde og ikke minst bra ytelse, samt ha god firmware med mye funksjonalitet og muligheter ikke er å oppdrive?

Jeg har funnet noe som har virkelig imponert når det kommer til maskinvare i Netgear WNDR3700, men den har en horribelt dårlig firmware som ikke lar deg gjøre stort i det hele tatt, jeg har også vært borti routere som støtter DD-WRT som gir meg et mekka av muligheter! Men disse har stort sett ikke den mest imponerende maskinvaren osv..

Det finnes routere som klarer å score bra i to av tre av disse viktige områdene, men jeg har til gode å finne noen som når helt til topps på alle tre punkter (maskinvare + trådløst + firmware)

Så hvorfor ikke ta sakene i sine egne hender og bygge meg min egen router?

Det sier jo seg selv at det å bygge sin egen router krever litt mer enn det å bare kjøpe seg en ferdig boks, jeg får jo ingen software garanti med på kjøpet her, så om jeg ender opp med å sette sammen noe som jeg av en eller annen grunn ikke skulle klare å få til å fungere slik som jeg ønsker, så blir jo det min egen feil, jeg kan ikke klage på dårlig firmware, ustabil router osv på samme måte som jeg kan når jeg kjøper en router ettersom jeg nå kjøper enkelt komponenter som jeg selv setter sammen og skal bli brukt som en router.

Men det er en utfordring som jeg tar på strak arm!

Jeg har dog lite, om ingen Linux erfaring og de gangene jeg har forsøkte meg på litt Linux har gått heller dårlig, og Linux spiller gjerne en viktig rolle i sammenhenger som dette, for når jeg skal dedikere en maskin som router så blir det enten å kjøre en Linux distro på den, eller legge inn noe ferdig ala DD-WRT sin x86 variant som er laget nettopp for å gjøre om en vanlig maskin til en router.

Siden jeg har så god erfaring med DD-WRT som jeg har, så vil jeg nok kjøre DD-WRT på en maskin jeg bygger og på den måten få den som en router, det virker for meg som det enkleste og beste? Men skulle dette feile så blir det vell triksing med diverse Linux distroer!

Det jeg hovedsaklig trenger hjelp til er valg av maskinvare, hva blir overkill og hva blir ikke overkill?

Hva vil fungere med DD-WRT / Linux og hva vil ikke fungere osv..?

Jeg tenker først og fremst på å sette sammen en maskin som skal ta seg av NAT + DHCP + trådløst, det blir nok bruk av dedikert gigabit svitsj for kablet nettverk ettersom kompakte og gode hovedkort med flere gode gigabit LAN-porter og Linux støtte ikke akkurat florerer på markedet? Så når jeg alt har en HP ProCurve 1400-8G 8-porter gigabit svitsj, så kan jeg likså greit bruke den!

Så jeg trenger altså:

- Kabinett

- Strømforsyning

- Hovedkort

- Prosessor

- RAM

- Skjermkort

- Trådløst nettverkskort

- Kablet nettverkskort

Ettersom dette skal være en router, så er det jo greit å prøve å få ting så kompakt som mulig, derfor så jeg for meg en Mini-ITX løsning, hvor ting skal være relativt stillegående, ikke pumpe for mye varme ei heller sluke massive mengder med strøm.

Men det må understrekes at optimal ytelse prioriteres fremfor støynivå, størrelse og varmeutvikling!

Om vi sammenligner med tradisjonelle routere på markedet i dag, så kjører de kraftigste alternativene stort sett 500-650MHz processor og 64-128MB RAM.

Med andre ord så skal det jo ikke allverden til for å sette sammen noe som overgår dette?

Men jeg la merke til noe som en av administratorene på DD-WRT skrev:

in general more cpu = faster machine but this depends on many other factors eg hw acceleration of services. which most good embedded hw has and consumer stuff not! so a hw encryption in aes on a 500mhz unit can be faster as a sw encryptionon on a 2ghz machine (eg for openvpn).
det i d

Vil dette med andre ord si at en Netgear WNDR3700 med sin Atheros WiSOC maskinvare med 650MHz prosessor fort kan være vell så rask som en router jeg selv bygger med 2.4GHz+ prosessor?

Jeg har sett litt rundt og har funnet frem noen alternativer til maskinvare:

Hovedkort:

Zotac H55-ITX WiFi

Dette virker rett og slett som et perfekt hovedkort! Ikke bare har det et integrert gigabit Intel LAN NIC' date=' som da burde ha full Linux støtte, men det har også et Mini-PCIe spor som gjør utvalget av trådløse nettverkskort mye større! Det er også et eget PCI-Express spor som da lar meg sette inn et dedikert Intel NIC så jeg får en port for WAN, og en port for LAN som går videre til min HP ProCurve 1400-8G svitsj![/size']

Prosessor:

Intel Core i3-530

Dette er den svakeste og billigste LA1156 prosessoren på markedet, men burde da holde i lange baner for et dedikert router oppsett? Har jo da også integrert skjermkort, som gjør at det ikke trengs noe dedikert skjermkort på Zotac hovedkortet slik at jeg får bruk PCI-Express sporet til et LAN kort.

RAM / Minne:

Crucial Ballistix 1333MHz @ 7-7-7-20 1GB RAM, dette burde da holde i lange baner? I følge administratorene på DD-WRT så er jo mer jo bedre, men stort sett så vil alt over 128MB være overkill, men prisforskjellen på de forskjellige 1GB DDR3 minnebrikkene er så minimal, så da kan jeg likså greit gå for disse Crucial brikkene som har ganske så gode spesifikasjoner?

Hva kabinett og strømforsyning gjelder så handler det vell mer om å finne noe som passer, utvalget av Mini-ITX kabinetter er ikke så alt for stor, men jeg finner vell noe? Og dette vil jo ikke akkurat kreve allverdens av en strømforsyning så der blir det bare å finne noe stillegående og stabilt.

Hva det trådløse nettverkskortet angår så er jeg ute etter det beste jeg kan få tak i, men utifra DD-WRT forumet så ser det ut til at det må være et Atheros basert brikkesett, jeg har forøvrig en egen tråd om valget av trådløst kort her!

Når det kommer til LAN-kort så er det vell bare å finne noe Intel Gigabit NIC da disse har veldig god Linux støtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller meste har god linux støtte, eller linux har god støtte for enhetene, alt etter hvilken vei du velger å snu flisa.

eBox - platform

Denne gir deg ett drøss av muligheter. Webgrensesnitt som følger med er veldig godt og det er dette du bruker til å sette opp ruteren. Du kan selvsagt sette ruteren opp med å fysisk være på maskinen, men nærmere ruter løsning enn dette (utenom DD-WRT) skal du lete lengre etter.

Debian

Debian er en fleksibel Linux distro som du kan bruke til det fantasien din begrenser seg til. Masse god dokumentasjon om diverse ting, litt mer knotete med tanke på ruting av NAT, DHCP og

Ruting. Har ikke prøvd med trådløst på dette.

Satte opp en ruter på en gammel maskin som samler støv, og fikk satt denne opp som en ruter med Debian. Prøvde eBox og fikk denne også ganske kjapt opp å gå.

Det er litt mer arbeid med å bruke andre linux distroer ettersom de ikke leveres ferdig med web ui osv.

eBox funksjons liste:

Networking

Firewall and routing

Filtering

NAT and port redirections

VLAN 802.1Q

Support for multiple PPPoE and DHCP gateways

Multi-gateway rules, load balancing and automatic failover

Traffic shaping (with application layer support)

Graphical traffic rate monitoring

Network intrusion detection system

Dynamic DNS client

Network infraestructure

DHCP server

NTP server

DNS server

Dynamic updates via DHCP

RADIUS server

VPN support

Dynamic routes autoconfiguration

HTTP proxy

Internet cache

User authentication

Content filtering (with categorized lists)

Transparent antivirus

Intrusion Detection System

Mail Server

Virtual domains

Quotas

SIEVE support

External account retrieval

POP3 and IMAP with SSL/TLS

Spam and antivirus filtering

Greylisting, blacklisting, whitelisting

Transparent POP3 proxy filter

Catch-all account

Webmail

Web server

Virtual hosts

Certification authority

Workgroup

Centralized users and groups management

Master/slave support

Windos Active Directory Synchronization

Windows PDC

Password policies

Support for Windows 7 clients

Network resource sharing

File server

Antivirus

Recycle bin

Print server

Groupware: calendar, address book, webmail, wiki, etc.

VoIP server

Voicemail

Conference rooms

Calls through an external provider

Call transfers

Call parking

Music on hold

Queues

Logs

Jabber/XMMP server

Conference rooms

eBox User Corner for self users info updating

Reporting and monitoring

Dashboard for centralized service information

Monitor CPU, load, disk space, thermal, memory

Disk usage and RAID status

Summarized and full system reports

Event notification via mail, RSS or Jabber

Software updates

Backups (configuration and remote data backup)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Se der hva et søk på forumet kan utrette!

Har lekt med denne tanken selv nå i en stund, men har først nå satt meg ned og sett på mulighetene. Har sett på samme hovedkort som deg, og lurer på om den trådløse enheten i hovedkortet kan brukes som aksesspunkt.

Jeg vil helst kjøre en annen linux distro enn DD-WRT (for eksempel ClearOS eller eBox platform). Da slipper jeg Atheros låsingen (Atheros ser forsatt ut til å være det beste valget). Vil veldig gjerne høre mer om dine valg og erfaringer når/hvis de kommer, og ser fram til å begynne mitt eget prosjekt etter hvert.

Enheten bør kunne rute all trafikk med internett igjennom tor eller en liknende løsning (DLD, here i come). Med eBox kan du til og med ha din egen mailserver og filserver. Det var akkurat en slik enhet jeg ville bygge, en slags altmuligboks med fokus på å være trådløs ruter.

Her er for øvrig en tråd som delvis handler om dette:

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/964706.html

Vil forresten også linke til tråden din på smallnetbuilder:

http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=3101

Endret av Heis
Lenke til kommentar

Har lest på forumet til zotac at wlanet som følger med ikke kan brukes som AP. Derfor søkte jeg på ebay. Atheros mini PCIe kort er ikke dyre.

http://cgi.ebay.com/Atheros-AR5009-AR9280-AR5BXB92-Mini-pci-e-Wireless-Card-/120578578054?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c130b1686

Her er en tråd om Atheros mini PCIe kort brukt som AP i linux.

http://forum.nginx.org/read.php?31,92650,92650,quote=1

Lenke til kommentar

Skulle ikke dette HKet duge?

http://pden.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=209&category_id=95&option=com_virtuemart&Itemid=1#

Har du funnet kablet LAN-kort (PCI Express) med linux støtte som ikke koster alt for mye?

Det jeg fant var intel sitt som startet på 800kr.

ATOMPT-A-E_image2%20%5B800x600%5D.jpg

Hadde ikke sett det kortet før. Det kommer med integrert Intel Atom for rett over tusenlappen? Høres fristende ut! Men sånn som det ser ut for meg, har begge kortene som har blitt diskutert her en innebygget LAN-port? Hvis jeg bare vil ha trådløs distribusjon av nettverket, trenger jeg vel ikke enda et kort for kablet LAN? Mulig det er jeg som er dum her, men skjønner det ikke helt.

Eneste jeg ser for meg som problem var at det bare er en antenne på den, men det fikser man vel en "pen" homebrew løsning på uansett.

Kul sak jeg fant når jeg leste litt rundt på ebay:

http://cgi.ebay.com/MP2W-Mini-PCIe-PCI-e-adapter-WiFi-11n-2-4-5-8G-3-ANT-/180516650942?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a07a17fbe

Sammen med denne?:

http://cgi.ebay.com/Apple-Atheros-AR5BXB72-5418-Wifi-Mini-Pcie-802-11n-300M-/260602972622?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cad25c9ce

Endret av Heis
Lenke til kommentar

Hei,

Vurdert og bygge meg selv en router, den maskinen jeg har kommet fra til er denne:

Pris Ca 2500

Edit, glemte en ting, denne med smoothwall/m0n0wall

tror jeg er sheriff

Finner dere noe bedre så hyl ut :dribble:

clipboardimagep.jpg

Specs:

BIS-6580 is a fanless lowpower EPIC embedded computer, based on Intel 945GSE+ICH7M chipset with onboard Atom N270 CPU.

Specification:

System

Motherboard

EMB-4852

Video Display Interface

1x VGA(DB15)

Chip

Intel 945GSE integrated GMA950

Memory

Dynamic share 224 MB system memory as Video memory

Storage SSD

In-build 1x CF card slot, support Type II CompactFlash

HDD

In-build 1x 2.5" HDD tray

System I/0 Keyboard& Mouse

1xPS/2 for keyboard and mouse

COM

1x RS-232,1xRS232/422/485

USB

2xUSB2.0

Audio

----

Parallel

----

Antenna

2xANT

Chipset

Intel 945GSE+ ICH7M

System memory

1x200-Pin SODIMM, support DDR400/533MHz up to 2GB

Ethernet

1000Mbps, 4x RJ45

Expansion

1x PC104+

System Controlling

Power On/Off

LED Indicator

--

Power Requirement

DC +12V/5A

Cooling System

"ICE FAN" fanless cooling system

OS support

Windows XP/Vista/ Linux etc.

Mechanical & Environment

Operating Temperature

-32∼140(0∼60)

Storage Temperature

-40∼176(-40∼80)

Relative Humidity

5%∼95%, 40, no condensing

Vibration

0.5g rms/5~500Hz/random operation

EMC

CE/FCC Class B

Dimensions

9.64"×6.14"×2.15", 244.8mm×156mm×54.5 mm (W×D×H)

Carton Size

13.78"×10.83"×6.1", 350mm×275mm×155 mm (W×D×H)

Net Weight

3.0±0.5Kg

Gross Weight

4.5±0.5 Kg

Construction

ICEFAN enclosure, whole Aluminum alloy structure

Surface Treat

Desktop and Wall Mounting

Mounting

Black

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Ser grei ut den, men den har ikke noen trådløs funksjonalitet så vidt jeg kan se? Den har to antenner, men ut ifra spesifikasjonene skjønner jeg ikke hva de skal brukes til. Dessuten får du kjøpt denne ferdigbygget (det er jo halve moroa).

PC104+ har jeg prøvd å søke etter, men har ikke funnet hverken atheros eller andre moduler for denne utvidelsestypen.

Endret av Heis
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor vanskelig det er å få opp en hjemmebygget router når du først har maskinvaren på plass?

Altså hvor kronglete det blir på software / firmware siden?

Det som holder meg litt tilbake fra å smelle på med noe hjemmebygget er frykten for at det blir en smule for komplisert på software biten, at det kan bli noen kompatibilitet problemer osv..

God software er ingenting uten god hardware, men god hardware er jammen meg ikke stort uten god software heller!

Dette ser vi jo klare eksempler på når vi ser hvor mye bedre routing performance en Netgear WNDR3700 gir sammenlignet med en DIR-825 rev2, selv om maskinvaren skal være tilnærmet identisk!

Lenke til kommentar

Ser grei ut den, men den har ikke noen trådløs funksjonalitet så vidt jeg kan se? Den har to antenner, men ut ifra spesifikasjonene skjønner jeg ikke hva de skal brukes til. Dessuten får du kjøpt denne ferdigbygget (det er jo halve moroa).

PC104+ har jeg prøvd å søke etter, men har ikke funnet hverken atheros eller andre moduler for denne utvidelsestypen.

Stemmer det er ikke med wlan, ● Antenna (for wireless module)

så da regner jeg med at man bare setter inne noe :)

Lenke til kommentar

Eller hva tror dere om denne?:

Shenzhen, March 2, 2010: Today EVOC, one of the world' s leading manufacturers in IPC industry, launched NET-1815VD6N, a multi-LAN embedded single board computer based on the latest generation Intel® AtomTM processor. The Intel® AtomTM processor D510 is based on Intel® 45nm process technology and boasts dual core, four threads, EM64T support, with main frequency: 1.66GHz; FSB: 667MHz; L1 cache: 2×24KB+2×32KB; L2 cache: 2×512KB.

NET-1815VD6N provides two onboard memory DIMM slots, supports up to 4GB DDR2 667 memory, and supports the integrated Intel® GMA 3150 graphics engine. For video output, this product only provides VGA port, which is enough to satisfy network applications that do not require exceptional video performance.

NET-1815VD6N provides 6 x onboard Gigabit LAN port, 3 x SATA interface, 1 x DOM interface and 1 x CF card slot, to meet system storage requirements from different customers. In addition, there are onboard 2 x COM port (COM1 is RJ45 type; COM2 is pin header type), 1 x LPT, 4 x USB port (two are standard ports; the other two are pin type). The theoretical power consumption for the whole board is 96W, while the typical power consumption in test operation is only 18W. The product can stably operate in a temperature range of 0℃~+60℃.

NET-1815VD6N is a low-power product targeting low-to-medium end network applications. It can be widely used in network firewall, gateway, network value-added services, low-end network servers and some other fields. The product supports Microsoft Win7/ XP/ XPe/ Vista and Linux operating platform.

20100302010259897.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...