Gå til innhold

Ingeniør Bachelor / Master på UIS eller NTNU


Sisyphus

Anbefalte innlegg

Noen her som har fullført elektroingeniør (Signal og bildebehandling - bachelor) på UIS og eventuelt en Master i Informasjonsteknologi? Det jeg lurer på er hvordan oppbygningen og kvaliteten på utstyr, lærere og studievalg på UIS er i forhold til en 5 årig sivilingeniør studium, da helst Kommunikasjonsteknologi eller lignene.

 

Vet at de ikke har det samme studieprogrammet, men har noen en veldig dårlig infrastruktur på utdanningen, utdatert utstyr osv? Har hørt mye rart om UiS, og om deres programmeringsfag o.l. Og er det slikt av hvis man tar et 5 årig sivilingeniør studium på NTNU så kan man ikke få bachelor i noe etter 3 år, i motsetning til UiS som har en 3+2 ordning?

 

Og siste spørsmål, hvis jeg hadde tatt 1 år på UiS og funnet ut at dette var helt tullete, ville jeg da kunne begynne på 2 året på NTNU (hvis det var plass/jeg kom inn) og ta opp eventuelle fag som mangler utenom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og er det slikt av hvis man tar et 5 årig sivilingeniør studium på NTNU så kan man ikke få bachelor i noe etter 3 år, i motsetning til UiS som har en 3+2 ordning?

Riktig, man har ingenting etter tre år ved NTNU.

Og siste spørsmål, hvis jeg hadde tatt 1 år på UiS og funnet ut at dette var helt tullete, ville jeg da kunne begynne på 2 året på NTNU (hvis det var plass/jeg kom inn) og ta opp eventuelle fag som mangler utenom?

Jeg tviler sterkt på at fagene du hadde hatt på UiS var tilstrekkelig dekkende. Tror du like greit måtte tatt alt "på nytt", utenom exphil.

Lenke til kommentar

bare? :p

du får en master of technology og tittelen siv.ing, det er det samme...

nå skal det sies at du muligens må ta noen ekstra fag de siste 2 åra, typisk matte, dersom du går for en slik 3+2. med mindre man tar siv.ing mattefaga i bachelorn.

 

sikkert en del som har forandra seg siden jeg gikk, så det beste er å ta kontakt selv

Lenke til kommentar

bare? :p

du får en master of technology og tittelen siv.ing, det er det samme...

nå skal det sies at du muligens må ta noen ekstra fag de siste 2 åra, typisk matte, dersom du går for en slik 3+2. med mindre man tar siv.ing mattefaga i bachelorn.

 

sikkert en del som har forandra seg siden jeg gikk, så det beste er å ta kontakt selv

Nei, det er ikke det samme.

Lenke til kommentar

joda, sivilingeniørutdanningen gir nå en master og technology og retten til sivilingeniørtittel.

sivilingeniørgraden (merk: ikke tittelen) blir ikke utdelt lengre

 

på det engelske vitnemålet vil det derimot stå master of science og ikke technology.

På vitnemålet kan du velge om det skal stå bare master i teknologi, eller om du vil ha master i teknologi/sivilingeniør. Det kan du ikke om du ta to-årig eller et av de engelskspråklige programmene, bare om du tar det femårige.

Lenke til kommentar

Her ved UMB, har en venn av meg fått beskjed at hvis han tar bachelor først, og så søker seg inn på masteren vil han ikke få sivilingeniørgraden.

 

Slik jeg forstår det, eller slik wikipedia har sagt det til meg er at, i 2002 kom kvalitetsreformen som sa at sivilingeiørgraden skulle gå bort(pga, siv.ing betyr mye forskjellig i de forskjellige landa i verden). Dette likte ikke NTNU så de ga lang faen i det og sier at, nei de som studerer 5årig teknologi får graden "master i teknologi/sivilingeniør". Graden "sivilingeniør"(altså kun ordet sivilingeniør), finnes dermed ikke lenger.

 

Så svaret er altså for å få graden master i teknologi/sivilingeniør. Så må du ta et 5årig masterprogram. For å kunne ta tittelen sivilingeniør er det et fett om du tar bachelor + master, eller om du tar master med en gang.

 

Jeg har forresten ikke funnet noen kilde(altså lovpålagt) som sier hva som skal til for at du kan ta tittelen sivilingeniør. Så jeg tar i utgangspunkt at Wikipedia forteller sannheten, om at alt som trengs er en grad tilsvarende master(i teknologi).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...