Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Crazy mattesykke!?!

Anbefalte innlegg

Jeg har tre mattestykker som jeg ikke skjønner en ting av (ligninger), er det noen på denne planeten som får til slike oppgaver? Så overbevis meg! :D

(De stedene der det står `2, betyr det i annen, potenstall. Og der det er skråstrek(/) er det brøk. hvis dere skjønner hva jeg mener!)

oppgave 1: løs ligningen: x(x+2)(x-2)+ x`2(4-x)-(x-2)`2 = 23

oppgave 2: a) løs ligningen: 1,5 + 2x/3 - x+2/2 = x/6 - x`2/8 + 1/2

b) sett på prøve på ligningen

oppgave 3: 3x/4 - x-5/2 + 3,5 = x + 5x+2/12

blir utrolig glad for svar! :)

Videoannonse
Annonse

På oppgave 1 er det bare å gange ut parentesene, flytte litt rundt på ting og trekke sammen. Kan du reglene for hvordan man ganger tall inn i parenteser? Man må gange det inn i alle leddene i parentesen. Den parentesene som er opphøyd i annen kan det være greit å bruke andre kvadratsetning på. Det første leddet kan du bruke konjugatsetningen på for å forenkle utregningen.

I oppgave 2 og 3 må du først få vekk brøkene. Det gjør du ved å gange alle ledd i ligningen med fellesnevneren til brøkene. Deretter regner du det ut på vanlig måte. Det at svaret skal settes på prøve vil si at du setter svaret inn i den originale ligningen og sjekker om du får det samme svaret på høyre og venstre side. I så fall er svaret korrekt.

Prøv nå å regne de ut, og hvis du ikke får det til kan du vise oss hva du gjør, så kan vi eventuelt forklare hva du har gjort feil.

1) (x^2+2x)+(4x^2-x^3)-(x^2-4x+4)=23

Det bør hjelpe deg eit stykke vidare, tenk over kvifor det blir slik så kanskje du lærer noko.

Tror det skal være (x^3+2x)+(4x^2-x^3)-(x^2-4x+4)=23

Man regner ledd for ledd i slike likninger og da vil jo x(x+2)(x-2)=x*x-2x+2x-4

Du har rett i at eg regna feil, eg fikk ikkje med meg den andre parantesen.

Men, du har også regna feil ;).

Det skal vere: (x^3-4x)+(4x^2-x^3)-(x^2-4x+4)=23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...