Daniel Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 "GPS-sattelittene" må hyppig synkes mot en klokke på jorden for at GPS-systemet skal fungere presist. Dette er galt. De relativistiske effektene gjør at klokkene i satellittene går 38 mikrosekunder per dag raskere enn ei klokke den var synkron med på jorda. For å korrigere blir klokkene i satellittene justert slik at de, på jorda, går bittelitt tregere. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 "GPS-sattelittene" må hyppig synkes mot en klokke på jorden for at GPS-systemet skal fungere presist. Dette er galt. De relativistiske effektene gjør at klokkene i satellittene går 38 mikrosekunder per dag raskere enn ei klokke den var synkron med på jorda. For å korrigere blir klokkene i satellittene justert slik at de, på jorda, går bittelitt tregere. Oh Boy. Hva er poenget ditt? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jeg skulle bare korrigere deg, jeg. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Eksakt hvordan de løser dette teknisk skiter jeg i, så lenge det går klart fram av påstanden min at tiden går tregere nede på jordoverflaten kontra ute på en satellitt.- Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Det vil på en måte reise med to ganger hastigheten. Kan du utdype? Var noe slik jeg også tenkte: Konseptet som gjør det så ufattelig er at det vil gå i lysets hastighet uansett hvor du står. Om du står på romskipet, så vil det gå fra deg med lysets hastighet, men om du står på en planet bak romskipet vil begge forsvinne like fort. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Si at man flyr et romskip i nesten lysets hastighet, og så skrur på en lampe foran, vil da lyset ikke komme fremover? Vil det gå bakover? Vil det gå i to ganger lysets hastighet? Det vil på en måte reise med to ganger hastigheten. Nei. Lyset vil forlate romskipet i lyshastigheten, verken mer eller mindre. Og hvis noen står i "veikanten" og måler hastigheten på den passerende lysstrålen vil den fortsatt bare ha lyshastigheten, verken mer eller mindre. Det er dette underlige fenomenet som Albert Einstein forklarte matematisk i relativitetsteorien. Og senere målinger har bekreftet at han har rett. Å forklare det med ord og vendinger som de fleste forstår er egentlig umulig, men kjernen er at når et objekt (romskip eller noe annet) akselereres opp til en nærlyshastighet, så får dette objektet en enorm masse som krummer romtiden rundt objektet voldsomt (romtiden består av fire dimensjoner, de tre romdimensjonene pluss tiden som den fjerde). Når romtiden krummes kraftig så går tiden der veeeeldig sakte. De som er ombord i romskipet merker ikke dette. Resultatet er uansett at lyshastigheten i vakuum c alltid er den samme for alt og alle, uansett om lyskilden beveger seg eller ikke, eller observatøren beveger seg eller ikke. Endret 18. mars 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Eksakt hvordan de løser dette teknisk skiter jeg i, så lenge det går klart fram av påstanden min at tiden går tregere nede på jordoverflaten kontra ute på en satellitt.- Du har rett. Men Daniel har også rett. Måten de synkroniserer tiden mellom satelittene og Jordoverflaten er at de har utstyrt satelittene med klokker som går litt for sakte før oppskytingen fra bakken, såpass mye saktere at de går korrekt i forhold til klokkene på bakken når de er i banen sin, der tiden altså går litt fortere enn her nede på bakken. Hvis de ikke hadde gjort denne tilpasningen ville GPS-systemet faktisk hatt en feilvisning per døgn på ca 12 km, og da hadde jo systemet vært ubrukelig. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Eksakt hvordan de løser dette teknisk skiter jeg i, så lenge det går klart fram av påstanden min at tiden går tregere nede på jordoverflaten kontra ute på en satellitt.- Du har rett. Men Daniel har også rett. Måten de synkroniserer tiden mellom satelittene og Jordoverflaten er at de har utstyrt satelittene med klokker som går litt for sakte før oppskytingen fra bakken, såpass mye saktere at de går korrekt i forhold til klokkene på bakken når de er i banen sin, der tiden altså går litt fortere enn her nede på bakken. Hvis de ikke hadde gjort denne tilpasningen ville GPS-systemet faktisk hatt en feilvisning per døgn på ca 12 km, og da hadde jo systemet vært ubrukelig. Det høres helt fornuftig ut at klokkene har en viss forhåndsinnstillt (default) klokkerate tilpasset banen til satellitten. MEN, disse må forsatt synkroniseres med en "masterklokke" på jorden slik jeg påstod. Tenk deg en satellitt som passerer over Himalaya. Dette stor fjellmassivet har så mye masse at det vil forstyrre banen og tiden i satellitten mens den farer over... edit: og gravitasjonskrefter fra solen og månen vil sikkert også ha en viss "forstyrrende" effekt... Tar dere ikke dette som bevis for min påstand om at klokkene må korrigeres jevnlig kan denne videoen kanskje overbevise: http://www.youtube.com/watch?v=AwjSCQnx5lg Dermed stemmer det jeg sa til en viss grad. Jeg kunne selvfølgelig ha forklart dette mer presist, men da hadde jeg ikke satt meg inn i detaljene. Slik jeg forstår det justeres hastigheten på satellitt-klokkene ved behov opp eller ned med noen nanosekunder for å holde klokkene synkrone. Dette gjøres jevnlig. (muligens en gang pr døgn om jeg tyder det rett) Endret 18. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Du har rett, de må stadig kontrolleres og korrigeres av og til. Men de må altså ikke synkroniseres hele tiden, fordi de altså er forhåndsjustert til å å gå sånn noenlunde riktig i forhold til den sterkere krummete romtiden nede på bakken. Hver satelitt har dessuten sin egen forhåndsjustering, for de går i litt forskjellige høyder for å ikke kollidere med hverandre. Konklusjon: De som tenkte ut GPS-systemet har virkelig skjønt Einsteins teorier om romtiden og virkelig tatt høyde for alle tenkelige faktorer som kan gjøre systemet uålitelig og unøyaktig. Hadde de kun brukt klassisk Newton-fysikk for bregningene så ville GPS-systemet vært ubrukelig etter få minutter. GPS-systemet er derfor det beste og mest konkrete eksemplet på Einsteins teorier er korrekte, begrepet romtid er en god beskrivelse av virkeligheten. Men Newton var svært nær, da NASA reiste til og landet på månen i 1969 brukte man kun klassisk fysikk og Newtons baneligninger. Man kunne brukt Einsteins formler også, uten at treffsikkerheten ville blitt særlig mye bedre. Men når man en dag bestemmer seg for å sende mennesker til Mars (som jo er mye lengre borte enn månen), da må man bruke Einsteins romtidsformler for å være sikre på å treffe målet. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Okej. Da er vi enige og jeg tror vi har belyst saken fra de viktigste sidene i forhold til GPS og det relativistiske tidbegrepet Lenke til kommentar
N* Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Sitter nå å prøver å gå tilbake i tid. Vanskelig å komme på noen bra metoder, noen forslag? Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Sitter nå å prøver å gå tilbake i tid. Vanskelig å komme på noen bra metoder, noen forslag? Gjort noe dumt i natt, eller? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Sitter nå å prøver å gå tilbake i tid. Vanskelig å komme på noen bra metoder, noen forslag? Det er umulig. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Sitter nå å prøver å gå tilbake i tid. Vanskelig å komme på noen bra metoder, noen forslag? Gjort noe dumt i natt, eller? Hehehe. Satt bare å ventet på den kommentaren :!: Endret 21. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå