Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Tenkte det var behov for en tråd hvor vi kan diskutere alt som er i forbindelsen med tiden. Tidsbegreper, vitenskapelige artikler, filosofien bak, historien bak osv... --- For å få diskusjonen i gang: Hva definerer dere som de ulike tiden på døgnet? - Klokka ...... på ....... Personlig har jeg noe slik: - Klokka åtte om morgenen. - Klokka ett på dagen. - Klokka fem på ettermiddagen. - Klokka åtte om kvelden. - Klokka to om natten. Men jeg har store problemer med å sette grenser mellom de ulike tidpunktene. I enkelte tilfeller er kl 0400 i følge min definisjon, både om natten og om morgenen. Skal jeg opp kl 0400 for å rekke noe, sier jeg noe slikt: "Var oppe klokka fire om morgenen i dag", mens hvis det er en annen situasjon kan det blir: "Var hjemme i firetiden på natta". Hvordan tolker dere de ulike begrepene? Finnes det noe fasit? Er 12:00 midt på dagen, eller har dette blitt "forandret med tiden" i forholdt til for 50 år siden? Og hva er så 50 år, er det en og en halv generasjon, eller 1 577 846 300 sekunder? Edit: MetalGod likte ikke spørsmålet mitt. Endret 17. mars 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Dette er et språkrelatert spørsmål og har ingen ting med tid i seg selv. (sikter til at tråden ikke hører til i denne forumkategorien) Jeg vil forøvrig påstå at du vil finne folk som bruker om / på motsatt av det du foreslår. Jeg sier for eksempel: Kl to på natta Endret 17. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Er da ikke noe språkrelatert. Var kun en definisjon jeg lurte på for å få tråden i gang. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Måten du bruker tidsbegreper er helt avhengig av hva du formidle og har ingen konkrete regler ut over "språkregler" så vidt meg bekjent Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Ja, men så glem hele innlegget da. Er uansett en samletråd for tidsrealterte ting. Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Tid er noe vi sannsynligvis ikke har definert riktig enda. Kanskje tid er noe vi har tilpasset til våre premisser, men noe tilsier at andre og større regler gjelder. /end philosophy Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Tid er noe vi sannsynligvis ikke har definert riktig enda. Kanskje tid er noe vi har tilpasset til våre premisser, men noe tilsier at andre og større regler gjelder. /end philosophy Hva mener du med det? "definert riktig?"Mener du hvordan tid forstås som en av dimensjonene? Godt mulig at det ligger noe gjemt for vitenskapen ja :)Forundrer meg ikke... Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 huff, hvor mye må jeg filosofere på en kveld.... jaja, men iallefall, det er rimelig sikkert at "vi" ikke har forstått særlig av kosmos så langt. Og tid er nok relativt. For oss er ett "lifespan" 75år eller så... -i et kosmisk perspektiv er dette latterlig lite. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Det sies at universet er uendelig - eller, en del teorier mener at det hverken er en start eller en slutt på det. Hvordan kan man da si at et begrep som tid eksisterer? Hvordan kan man nøyaktig måle tid? En klokke måler bare en annen klokke, et solur måler bare bevegelse. Hva er egentlig tid? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) @Qtecman Hehe Tid er relativ alt etter hvor du befinner deg og/eller hvor raskt du beveger deg/akselererer gjennom "rommet". For eksempel går klokken bittelitt fortere ute på romstasjonen ISS. "GPS-sattelittene" må hyppig synkes mot en klokke på jorden for at GPS-systemet skal fungere presist. Endret 17. mars 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hvis nokon klara å svare godt på kva tid er, får du ei krona av meg. Forresten, har ikkje Stephen Hawking skreve ei bok om tid som er ganske grei? Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hva er egentlig tid? Hmmm.... føler litt at det du spør om her er i samme kategori som det Galileo slet med i sin tid......... Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 @Qtecman Hehe Tid er relativ alt etter hvor du befinner deg og/eller hvor raskt du beveger deg/akselererer gjennom "rommet". For eksempel går klokken bittelitt fortere ute på romstasjonen ISS. "GPS-sattelittene" må hyppig synkes mot en klokke på jorden for at GPS-systemet skal fungere presist. Igjen tror jeg at vi ikke har fattet hva tid/rom egentilg dreier seg om. Har noen egentlig kommet med en "prediction" om hva vi kan vente oss de neste 2-300 år, noe lignende det DaVinci gjorde i sin tid? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Som realist vil jeg si at tiden er et mål på forandringen til posisjonen av en hending plassert i et udefinert rom. Men hva det vil si, kan jeg ikke forklare på noen bedre måte. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hva er egentlig tid? Hmmm.... føler litt at det du spør om her er i samme kategori som det Galileo slet med i sin tid......... Bare stiller noen ledende spørsmål Hvis du drar med en tilnærmning til lysets hastighet, kan du bruke få minutter av din tid på å komme et sted, men på jorden vil reisen din måles i mange mange år. Merkelig merkelig. Lyshastigheten er jo direkte relatert til tid. Og jeg må si at lyshastigheten er en av de mest spennende konseptene jeg kan tenke meg. Si at man flyr et romskip i nesten lysets hastighet, og så skrur på en lampe foran, vil da lyset ikke komme fremover? Vil det gå bakover? Vil det gå i to ganger lysets hastighet? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Det vil på en måte reise med to ganger hastigheten. Men likevel kan ikke lysfarten måles ut i fra annet en det referansesytemet det har utgangspunkt i. Er utrolig vrient å forklare. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Igjen tror jeg at vi ikke har fattet hva tid/rom egentilg dreier seg om. Har noen egentlig kommet med en "prediction" om hva vi kan vente oss de neste 2-300 år, noe lignende det DaVinci gjorde i sin tid? Enten du tror det eller ei så er jeg helt enig. Når det gjelder det å forutse hva som vil skje er dette veldig problematisk. Man kan selvfølgelig sannsynliggjøre større og mindre begivengheter, men alt i universet er hele tiden underlagt kaos som det så populært kalles. Et eksempel på kaos er været. Man kan ikke med sikkerhet stille gode langsiktige vær-prognoser for et område, mens en prognose på globalt klima vil være ganske pålitelige. Dette høres kanskje litt motstridene ut, men slik er det... Vi vet ikke nok om prosessene i universet til å forutse alt flere hundre år fram i tid, men noe av dette kan vi regne oss fram til Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Det vil på en måte reise med to ganger hastigheten. Kan du utdype? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Ja, i morgen en gang. Må lete i bøker da, orker ikke det nå. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Konseptet som gjør det så ufattelig er at det vil gå i lysets hastighet uansett hvor du står. Om du står på romskipet, så vil det gå fra deg med lysets hastighet, men om du står på en planet bak romskipet vil begge forsvinne like fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå