Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp: sette opp trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Skal sette opp et trådløst nettverk hjemme mellom en PC med Windows 98 og en med XP, skal dele internettoppkobling og en scanner. Maskinene er i hver sin etasje så det er ønskelig med trådløst nettverk.

Jeg har vanlig ADSL fra Chello (ikke pluss).

Trenger hjelp med hvordan jeg skal sette opp dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen mer konkrete spørsmål:

Trenger jeg en router i det heletatt? På spørsmålene på Nettverksguiden svarte jeg nei på alle om man skulle velge P2P eller router basert løsning.

Hvis jeg trenger en router er dette et bra valg?

http:// http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...D=16&s=pl[/url]

og trenger jeg å skifte ut nettverkskortene hvis jeg skal ha det trådløst? har helt standard nettverkskort (10/100)

Lenke til kommentar

ligg unna 3com utstyr i hvertfall... jeg kjøpte billig netverksutstyr for et års tid siden og det har bare vært problemer...

ellers er det vel ikke noe spess å huske på.... kan kanskje være lurt å ha alt utstyr fra samme produsent...??..

Smal

Lenke til kommentar

Det du trenger er 1 trådløs router(Accesspoint) + 1stk trådløst nettverkskort for hver pc som skal kobles til. Om routeren har innebygget switch/hub så har du og mulighet til å kable maskiner rett på, og da trenger du i såfall 1 kabelstump pr pc.

Lenke til kommentar
Skal sette opp et trådløst nettverk hjemme mellom en PC med Windows 98 og en med XP, skal dele internettoppkobling og en scanner. Maskinene er i hver sin etasje så det er ønskelig med trådløst nettverk.

Jeg har vanlig ADSL fra Chello (ikke pluss).

Trenger hjelp med hvordan jeg skal sette opp dette.

Heisann.. :D Vis du skal ha trådløst nettverk er D-link det billigste og det ALLE med litt peil i hue vil anbefalle for hjemmebrukere. De kjører 22Mbs teknologi og er super enkle å sette opp. Vis du skal ha 2 maskiner som deler 1 internett tilkobling så har D-link et eget access point for dette. Husker ikke hva den kalles, sjekk www.d-link.no , den har iallefall en innebygd ADSL router. Alle brukermanualer og info er på norsk og d-link support nummret er 800 og gratis. Der kan det være lang vente tid, men er jo gratis da. Så D-link er helt klart det beste altern.

Lenke til kommentar

3Com utstyret er veldig bra for 802.11b nettverk, men nå har jo 802.11g kommet som gir over 20 Mbit i throughput (802.11b gir 5, og 22 Mbit til D-Link gir 6,6 og 4X oppgraderingen til D-Link gir ca mellom 8 og 10 Mbit).

Dette utstyret er litt dyrere, men gir betydlig bedre hastighet og er bakoverkompatibelt med 802.11b utstyr. Se forøvrig tester på barbara.no om 802.11g utstyr (Linksys, D-Link og SMC er testet)

Lenke til kommentar

Da går det greit med 3Com basen vil jeg tro, men det blir ikke så veldig fremtidsrettet. Med 802.11b utstyr er det også greit å benytte seg av andre leverandører på klientkort siden.

Hvis du skal ha PCI kortet i en maskin med Windows XP kan du egentlig kjøpe hva du vil.

Hvis det er med et eldre operativsystem bør du velge et kort som har et greit klientprogram. Orinoco, 3Com, Intel og Cicso har gode klientprogrammer.

Og hvis du bestemmer deg for 802.11b er det greiere å bruke USB enn PCI. 3Com har da et billig USB kort som koster litt under 500 kr.

802.11g er ikke spesielt mye dyrere enn 802.11b utstyr, derfor vil jeg anbefalle deg å kjøpe det. F.eks. en Linksys WRT-54G eller en SMC 2804WBR hvis du skal handle hos komplett er gode basestasjoner. med 802.11g anbefales det at du kjøper klientkort fra den samme produsenten. Linksys kan kjøpes for en god pris hos www.mpx.no

Lenke til kommentar

PCI kortet kommer antageligvis til å være i XP maskinen, men uansett så er det jo 3Com, som du selv sa hadde et greit klientprogram.

Hva er forskjellene på USB og PCI? fordeler og ulemper?

Hva er forskjellene på 802.11g og 802.11b fordeler og ulemper?

Fant dette på Barbara.no om 802.11g, fortsatt er jeg ikke helt sikker

Den aller nyeste trådløse standarden er en mellomting av både 802.11b og 802.11a. Hastigheten til 802.11a er satt sammen med frekvensbåndet til 802.11b slik at rekkevidden blir bedre. G-standarden er også bakoverkompatibel med b-nettverkene. Det er også flere produkter som implementerer alle disse standardene.

IEEE har ikke ratifisert standarden enda, men gruppen som har jobben med å lage standarden har sendt inn den foreløpige standarden for ratifisering. Ifølge organisasjonen Wi-Fi vil standarden være klar i løpet av juli.

Det merkelige med 802.11g er at det har vært produkter i salg siden januar/februar. Vi har testet flere slike produkter, og må se oss meget fornøyde selv om det ikke har vært en ferdig standard.

Den største negative siden med 802.11g er at hastigheten for 802.11g klientene faller mye når det kobles på 802.11b klienter. Dette er for at den nye standarden skal være bakoverkompatibel. De fleste aksesspunktene og basestasjonene har mulighet for å kun godta 802.11g klienter for å oppnå best mulig hastighet. Vi mener også at g-standarden vil ta over for b-utstyr for hjemmemarkedet, da det gir høyere hastighet, lave priser samt like god rekkevidde som den eldre b-standarden.

Lenke til kommentar

Standarden har akkuratt blitt ratifisert av IEEE i slutten av forrige uke. Alle produsentene sier at de produktene som allerede er på markedet vil være fullt kompatible med den ferdige standarden.

Fordelen med usb over pci for 802.11b er at det er mye enklere å plassere den for å få best mulig mottak. Og siden 802.11b maks gir 5,5Mbit/s vil den likevel kunne overføre på maks hastighet over USB. Dette er ikke mulig med 802.11g som har en maks hastighet på ca 24 Mbit/s, noe som overgår de 12 Mbit/s som mer maks med usb 1 standarden.

Nå er det jeg som har skrevet den guiden :)

Fordeler med 802.11g er at det er betydlig raskere og er bakoverkompatibelt med 802.11b utstyr. En annen fordel er at utstyret er nyere og det vil kunne oppdateres med f.eks. WPA støtte (som er en ny og sikrere variant av WEP krypteringen).

Jeg ville personlig valgt 802.11g framover 802.11b i dag, selv om det blir et par hundre kroner dyrere.

Lenke til kommentar

Du kan fint beholde det vanlige nettverkskortet du har i maskinen, og ja de produktene er i samme serie, og benytter seg av det samme brikkesettet.

WRT-54g har som de aller fleste andre basestasjoner en fire porters switch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...