Gå til innhold

HD videokamera - hva skal man gå for?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kikket en stund etter et OK videokamera, men blir ikke helt enig med meg selv.

Jeg kjøpte faktisk et Canon legria hf200, men leverte det tilbake da batteriet ble utladet selv om apparatet var helt avslått. Ila 2 uker uten bruk hadde batt.kapasiteten gått fra 1 time og 20 minutter til bare 7 minutter. Jeg forsøkte å få byttet dette i et nytt tilsvarende kamera, men expert ville heller sende det inn på reparasjon. Jeg kjøper imidlertid ikke et nytt kamera, der feilen utvilsomt var tilstede allerede ved kjøp, for at det skal sendes direkte på reparasjon.

Jeg fikk med andre ord ikke den beste erfaringen med dette kameraet fra start av, men nå selges det på tilbud til 4000 på elitefoto, så snuser litt på det igjen, men er skeptisk. Noen andre med dårlige erfaringer med Canons videokameraer, eller evt veldig gode erfaringer?

En annen ting som plager meg litt med disse HD kameraene, er at bildet blir veldig uskarpt og dratt når man beveger på kameraet med litt hastighet. Jeg syns det er direkte ubehagelig å se på. Jeg er temmelig ny på videokamera-fronten, så det er kanskje et dumt spm, men var de gamle kameraene også slik?

Noen forslag til andre merker jeg kan titte på i prisklassen maks 6000?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Batteriet skal ikke utlades så fort. Hvordan slo du av kameraet? Jeg vet i alle fall at på mitt Canon HF-S100 kan man sette den i ventemodus ved å klappe inn skjermen. Står kameraet i standby og starter øyeblikkelig opp igjen når man åpner skjermen. Ulempen er at den drar ørlitte strøm.

Dagens HD-kameraer er skarpe, i alle fall HF200. Hvis du får uskarpe bilder, er det fordi du bruker det i mørke omgivelser eller områder med lite kontrast? I så fall vil autofokusen slite med å finne fokus. Hvis du synes det er uskarp når du ser det på PCen kan det være fordi du ser på noe som ikke er de-interlaced.

Lenke til kommentar

En annen ting som plager meg litt med disse HD kameraene, er at bildet blir veldig uskarpt og dratt når man beveger på kameraet med litt hastighet. Jeg syns det er direkte ubehagelig å se på. Jeg er temmelig ny på videokamera-fronten, så det er kanskje et dumt spm, men var de gamle kameraene også slik?

Har du filmet i 25p-modus? Dette kan oxo bli påvirket av den optiske stabilisatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...