Dicorn Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei, jeg er en gutt på 17 år (27.01.93) Det ble altså funnet ut at jeg hadde ADHD for ca tre måneder siden, så etter det har jeg brukt piller, noe som egentlig ikke er så ille i grunn, for jeg tar jo omega 3 fettsyre tabletter hver dag uansett... Men, så til spørsmålet mitt, hvordan har det seg at jeg fikk det, går det på hvordan jeg er, spise, aktiviteten min eller noe sånn, eller er det bare noe jeg ble født med som har utviklet seg?? Nå som jeg først vet at jeg har det så vil jeg gjerne vite litt om hvordan jeg fikk det, har jo egentlig ikke vært noe urolig, vel, kanskje i perioder, men er jo ganske rolig ofte også o_'O Så, det hadde vært fint med svar fra noen erfarne eller kunnskapsrike folk her Lenke til kommentar
Dicorn Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg skal forresten på jobb nå, så jeg får ikke noen mulighet for og svare før halv ti hvert fall... : / Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei Det er ikke enighet om hvordan ADHD oppstår, men de fleste mener at det nok er ulike årsaker for ulike pasienter. Noen har nok medfødt feilfunksjon i hjernen, mens andre får disse plagene av psykologiske belastninger. I de fleste tilfellene er det nok en kombinasjon av arv og miljø. Mvh Dag Lenke til kommentar
Dicorn Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Ingen på pappa sin side av familien har ADHD eller noe, men søstra til mamma (altså tanta mi) har to sønner, begge dem to har ADHD, tror du det da kan ligge i arv? Miljø, arv & psykologiske belastning, hmm... jaja :/ Bare til og si ifra om noen finner ut mere da Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hei igjen Vi må nok innse at vi ikke vet hvorfor noen får ADHD. Hvordan arvegangen eventuelt er vet ingen i dag. En arver det neppe direkte fra sine foreldre. Hva som er en psykologisk belastning vil variere etter hva den enkelte tåler. Dessverre er ikke vitenskapen kommet lengre. Mvh Dag Lenke til kommentar
Dicorn Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Men igjen, det er da altså ikke noe du kan spise eller drikke som kan forårsake dette ? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Ikke noe du spiser eller drikker etter det vi vet i dag, nei. Det kan være medfødt, i form av en mulig feilfungering i hjernen, kanskje oppstått under svangerskapet, eller det kan være psykiske påkjenninger. Men som regel er det en kombinasjon av dette. Mvh Dag Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Du kan slett ikke få ADHD av psykiske påkjenninger. Det er medfødt. Man kan selvfølgelig få hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker av psykiske påkjenninger, med dette har ingenting med ADHD å gjøre. Den eneste kjente m.t.p. "risiko" for ADHD er at det er en stor genetisk komponent. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Vel, vel. ADHD er enn så lenge en sekk av ulike plager, der hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker er de tydeligste. Bak hyperaktivitet og nedsatt konsentrasjon ligger det ofte persolige problem og psykiske belastninger, som sorg, mistrivsel, overgrep, skolevansker osv, da barn som regel viser at de ikke har det bra med slike symptom. Det er oftest en stor utfordring å skille hva som skyldes nevrologiske feil i hjernen og hva som skyldes mer psyksike årsaker, og oftere enn før skilles det ikke mellom psykiske og organiske åsaker når diagosen settes. Jeg er fullt klar over at dette er omsdikutert, og at noen i fagmiljø og blant foreldre ønsker mange å tone ned de psykologiske årsakene. Likevel, tror jeg du skal lete lenge for å finne noen barn og unge som kun kan vise til hjernedysfunksjon som årsak. Selv om det går å anta og postulere en genetisk komponent som en hypotese, har ingen kunnet påvise genet. Da tror jeg mer på forhold under svangerskapet som kan ha påvirket fosteret uheldig, og gjort det mer sårbar for psykiske påkjenninger. Dag edit: skriveleif Endret 20. mars 2010 av dag1234 Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg tror vi ganske enkelt er uenig om hva ADHD skal omfavne, dette blir mer et spørsmål om klassifisering enn uenighet om fakta. Hvis man leser diagnosekriteriene ser man at alle personer med hyperaktivitet og konsentrasjonsproblemer kan bli omfattet av diagnosen. Men det jeg mener er "ekte"/medfødt/riktig diagnostisert ADHD har endel andre karakterisike usynlige symptomer som ligner på de usynlige symptomene som også finnes hos personer med Asperger syndrom. Hvis du leser på ADHD-forum vil du finne at mange har de samme "merkelige" plager/tenkemåter/sanseforstyrrelser, som de har trodd de var alene om eller at det ikke hadde noe med ADHD å gjøre fordi de ikke nevnt i informasjon om ADHD. Hvis du ser f.eks. her: http://hannekristine.wordpress.com/2008/03/25/260308-adhd-og-autismeforstyrrelser/ Et eksempel er å stå ved et gangoverfelt og det er mange biler. ADHD barnet vil kanskje ikke merke lyset fra bilen, fordi en lyd blokkerte for den andre sansen.Det har ikke bare med oppmerksomhet å gjøre, det er en fundamental forskjell i prosesseringen av sanseintrykk. Altså noe annet enn om en vanlig person skulle være ukonsentrert. Jeg har ikke ADHD, men jeg kan nesten ikke smake noe hvis kjøkkenvifta er på, på grunn av at lyden blokkerer smaken. Dette er noe man kunne ha funnet hos en person med ADHD, men som ikke finnes hos personer som kun har problemer med konsentrasjon og hyperaktivitet. Dessverre kan slike symptomer ikke observeres, og følgelig finnes de ikke innen diagnosesystemet. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Hei Nå tror jeg ikke jeg helt forstår deg. TS spurte om hva ADHD kommer av. Det kan vel ikke være tvil om at dette er svært omdiskutert i fagmiljøene, og at det ikke er allmenn enighet om at ADHD er medfødt, slik at andre årsaker kan utelukkes. Det er imidlertid enighet om hvilke symptom som skal være tilstede for å stille diagnosen,men ikke om hva symptomene kommer av. Det er vanligvis ikke noe diagostisk overlapp mellom Aspergers og ADHD. Aspergers har pleid å bli regnet som å høre til autismetilstandene. Det går selvsagt an å ha begge diagnoser, men ikke sånn at den ene følger av den andre. Men kanskje jeg misforstår deg her, og at det ikke er dette du vil frem til. Min private mening er at langt for mange barn får ADHD-diagnose og settes på sterke medisiner. Disse medisinene vet en i dag for lite om langtidsvirkningene av, og jeg frykter at det vil vise seg om en del år at disse medikaementene har skadelige bivirkninger. Jeg tror også at den store forskrivingspraksisen av disse medikamentene, dekker over symptomer på at mange barn lever underr forhold som ikke er gode nok for dem, og at mdisinene sånn sett legitimerer disse vanskelige oppvekstvilkårene. Dag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Min private mening er at langt for mange barn får ADHD-diagnose og settes på sterke medisiner. Disse medisinene vet en i dag for lite om langtidsvirkningene av, og jeg frykter at det vil vise seg om en del år at disse medikaementene har skadelige bivirkninger. Jeg tror også at den store forskrivingspraksisen av disse medikamentene, dekker over symptomer på at mange barn lever underr forhold som ikke er gode nok for dem, og at mdisinene sånn sett legitimerer disse vanskelige oppvekstvilkårene. Det tror jeg også. Lenke til kommentar
stud27 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 ADHD er medfødt. Men ikke ta vaksina di. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) spør du egentlig om dette fordi at du vil ha en ADHD diagnose slik at du kan få masse piller? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1218899 edit: noen som kjenner denne gutten som kan ta seg en prat med han eller hans foresatte? Endret 7. april 2010 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå