Umbrello Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Har en oppgave som går ut på å finne ut hvor høyt en høydehopper kan hoppe på månen hvis han hopper 2,40meter på jorden. Månens gravitasjonskraft er ca 1/6 av den på jorden står det, og da antok jeg at jeg kunne gangen 2,40meter med 6 og ende opp med 14,4 meter. Men dette er visst feil. Noen som har innspill til hvordan en regner ut dette? Endret 17. mars 2010 av Umbrello Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Din teori stemmer hvis hopperen står rett opp og ned, hopper rett opp i luften, og har strak og loddrett kropp på toppen av hoppet. Men en høydehopper som hopper 2,40 meter flytter ikke tyngdepunktet sitt 2,40 meter. Han starter med tyngdepunktet minst en meter over bakken, og med riktig teknikk kan han faktisk passere lista med tyngdepunktet lavere enn 2,40, uten å rive. Endret 17. mars 2010 av H80 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Så en høydehopper med tyngdepunktet 1m over bakken, løfter sitt eget tyngdepunkt 1,4m på jorda. På månen ville han da løfte sitt eget tyngdepunkt ca. 6 x 1,4m = 8,4m, som skulle holde til å komme over en list på 9,4m ... Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Hei og takk for kjappe svar Fasiten til fysikkboka sa 7,4m, hvordan har den kommet fram til det tro? 7,4/6 er jo 1,23333.... Men uansett, forstår mer logikken av dette nå, takk skal dere ha! Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 14,4 må være riktig. Aner ikke hvor du har 7,4 i fra Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 14,4 må være riktig. Aner ikke hvor du har 7,4 i fra 14,4m er riktig dersom høydehopperen består av en punktmasse med tyngdepunkt ved h=0 ... Så lenge man ikke vet hvordan høydehopperen ser ut (tyngdepunkt, treghetsmoment) eller hvordan han hopper (avstand fra lista, horisontal hastighet i hoppøyeblikket, osv.) blir det bare gjetninger. Dersom fysikkboka ikke oppgir disse, så blir det gjettverk. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Tyngdepunktet h=0 kan du jo velge uansett. Så da er oppgaven feiltolket. Kan du skrive oppgaven ordrett av? Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Oppgaven skrevet av: En svært god høydehopper hopper 2,40 m her på jorda. Hvor høyt hopper han da på månen, der gravitasjonen er 1/6 av gravitasjonen på jorda? (Tips: Ta utgangspunkt i hvor høyt han hever tyngdepunktet her på jorda. Sett tyngdepunktshøyden lik 1,0m) ... Her fremgår det jo at jeg ikke kan tenke 2,40 m * 6, men det gikk meg litt hus forbi akkurat det der. Men hvis tyngdepunktshøyden er 1m. Blir ikke da regnestykket som dere sier 1,40*6 = 8,4m? Eller blir det (avstand fra toppen på hoppet ned til tyngdepunktet) * 6 - (tyngdepunktshøyden) = 7,4m ? Endret 17. mars 2010 av Umbrello Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hva er egentlig oppgaven? ORDRETT Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Trodde jeg tydeliggjorde det ved å putte det inni quote-tags. Men uansett, oppgaven ligger altså ordrett sitert inni quoten min. Endret 17. mars 2010 av Umbrello Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Nå ja. Den var ikke det før jeg skrev innlegget mitt Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Skal bli: 6*jordhøyden - 5 Altså = 9,4 m Lenke til kommentar
Umbrello Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Nå ble jeg jo enda mer forvirra: Fasiten sier 7,4m, men du påstår altså at fasit er 9,4 meter? Se på denne: http://www.nrk.no/programmer/radio/are_og_odin/2055103.html 8. Høydehopp Om en høydehopper høydehopper 1,8 m på jorden, hvor langt kan høydehopperen da høydehoppe på månen? Svar: 5 meter. Ut i fra dette svaret å bedømme heller jeg mer om at det er: Høyde over tyngdepunkt ganger 6 (1,8m-1m)*6 = 4,8 = 5 (regner med at de har rundet av, og antatt at tyngdepunktet ligger på 1 meter) Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Ja, det kan gi mening. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Nå ble jeg jo enda mer forvirra: Fasiten sier 7,4m, men du påstår altså at fasit er 9,4 meter? Se på denne: http://www.nrk.no/programmer/radio/are_og_odin/2055103.html 8. Høydehopp Om en høydehopper høydehopper 1,8 m på jorden, hvor langt kan høydehopperen da høydehoppe på månen? Svar: 5 meter. Ut i fra dette svaret å bedømme heller jeg mer om at det er: Høyde over tyngdepunkt ganger 6 (1,8m-1m)*6 = 4,8 = 5 (regner med at de har rundet av, og antatt at tyngdepunktet ligger på 1 meter) Problemet med slike oppgaver er at de sjelden er komplett beskrevet og dermed må man gjette seg til hvordan oppgavemakeren tenkte. Noen ganger inneholder oppgavene også feil, noe som ikke gjør det enklere ... Jeg mistenker enkelte oppgavemakere for å "stjele" andres eksempler, men for å ikke gjøre det altfor åpenlyst, så endrer de litt på noen av detaljene. Og noen ganger glipper det. (Bevegelsesligningene som gjelder for en kloss som sklir friksjonsløst nedover et skråplan er ikke de samme som for en kule som ruller nedover et skråplan, for eksempel.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå