Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor høyt kan en person hoppe på månen?

Anbefalte innlegg

Har en oppgave som går ut på å finne ut hvor høyt en høydehopper kan hoppe på månen hvis han hopper 2,40meter på jorden. Månens gravitasjonskraft er ca 1/6 av den på jorden står det, og da antok jeg at jeg kunne gangen 2,40meter med 6 og ende opp med 14,4 meter. Men dette er visst feil.

Noen som har innspill til hvordan en regner ut dette?

Endret av Umbrello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din teori stemmer hvis hopperen står rett opp og ned, hopper rett opp i luften, og har strak og loddrett kropp på toppen av hoppet. Men en høydehopper som hopper 2,40 meter flytter ikke tyngdepunktet sitt 2,40 meter. Han starter med tyngdepunktet minst en meter over bakken, og med riktig teknikk kan han faktisk passere lista med tyngdepunktet lavere enn 2,40, uten å rive.

Endret av H80
Lenke til kommentar

14,4 må være riktig. Aner ikke hvor du har 7,4 i fra :hmm:

14,4m er riktig dersom høydehopperen består av en punktmasse med tyngdepunkt ved h=0 ...

Så lenge man ikke vet hvordan høydehopperen ser ut (tyngdepunkt, treghetsmoment) eller hvordan han hopper (avstand fra lista, horisontal hastighet i hoppøyeblikket, osv.) blir det bare gjetninger. Dersom fysikkboka ikke oppgir disse, så blir det gjettverk.

Lenke til kommentar

Oppgaven skrevet av:

En svært god høydehopper hopper 2,40 m her på jorda. Hvor høyt hopper han da på månen, der gravitasjonen er 1/6 av gravitasjonen på jorda?

(Tips: Ta utgangspunkt i hvor høyt han hever tyngdepunktet her på jorda. Sett tyngdepunktshøyden lik 1,0m)

:blush:... Her fremgår det jo at jeg ikke kan tenke 2,40 m * 6, men det gikk meg litt hus forbi akkurat det der.

Men hvis tyngdepunktshøyden er 1m. Blir ikke da regnestykket som dere sier 1,40*6 = 8,4m? Eller blir det

(avstand fra toppen på hoppet ned til tyngdepunktet) * 6 - (tyngdepunktshøyden) = 7,4m ?

Endret av Umbrello
Lenke til kommentar

Nå ble jeg jo enda mer forvirra: Fasiten sier 7,4m, men du påstår altså at fasit er 9,4 meter?

Se på denne: http://www.nrk.no/programmer/radio/are_og_odin/2055103.html

8. Høydehopp

Om en høydehopper høydehopper 1,8 m på jorden, hvor langt kan høydehopperen da høydehoppe på månen?

Svar: 5 meter.

Ut i fra dette svaret å bedømme heller jeg mer om at det er:

Høyde over tyngdepunkt ganger 6

(1,8m-1m)*6 = 4,8 = 5 (regner med at de har rundet av, og antatt at tyngdepunktet ligger på 1 meter)

Lenke til kommentar

Nå ble jeg jo enda mer forvirra: Fasiten sier 7,4m, men du påstår altså at fasit er 9,4 meter?

Se på denne: http://www.nrk.no/programmer/radio/are_og_odin/2055103.html

8. Høydehopp

Om en høydehopper høydehopper 1,8 m på jorden, hvor langt kan høydehopperen da høydehoppe på månen?

Svar: 5 meter.

Ut i fra dette svaret å bedømme heller jeg mer om at det er:

Høyde over tyngdepunkt ganger 6

(1,8m-1m)*6 = 4,8 = 5 (regner med at de har rundet av, og antatt at tyngdepunktet ligger på 1 meter)

Problemet med slike oppgaver er at de sjelden er komplett beskrevet og dermed må man gjette seg til hvordan oppgavemakeren tenkte. Noen ganger inneholder oppgavene også feil, noe som ikke gjør det enklere ... Jeg mistenker enkelte oppgavemakere for å "stjele" andres eksempler, men for å ikke gjøre det altfor åpenlyst, så endrer de litt på noen av detaljene. Og noen ganger glipper det. (Bevegelsesligningene som gjelder for en kloss som sklir friksjonsløst nedover et skråplan er ikke de samme som for en kule som ruller nedover et skråplan, for eksempel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...