Gå til innhold

BSD/UnixFreeNAS, Raid0/5, legge til hdd

Anbefalte innlegg

I FreeNAS, kan man legge til flere harddisker i sitt raid etter at man har opprettet et?

Siden jeg nå kun har 2disker, og kan tenke meg flere i fremtiden. Kan jeg da legge til disse til den eksisterende eller må jeg formatere og sette opp en helt ny en da?

Skal nå bruke raid0 siden jeg kun har 2disker. men senere antagelig raid5. Går det/går det ikke på en eller begge?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke tenkt til å gjøre om fra raid0 til raid5..

Har satt opp mine 2 disker i raid0, men når jeg kjøper nye; kan jeg da sette de inn i raiden? altså at det blir et raid0 på 3disker istedenfor 2.. men dette går vel ikke, rent teknisk så burde det ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar

ehhhh.. Jeg vet hva de forskjellige raid nivåene er.

Raid 0 kan bestå av flere enn 2disker; det er at man bruker alle som en stor en og får boost i skrive og lese hastiget(dog ikke alltid).

Raid 1 derimot er på 2disker; cloned.

men uansett.. bare glem spørsmålet :p

Problemstillingen er "løst"

Lenke til kommentar

Man kan vel benytte så mange disker man vil både i raid1 og raid0..

Husk bare på at raid0 ikke tilbyr noen økning i sikkerheten, og at en økning i antall disker i raid0 vil føre til reduksjon i sikkerheten.

Er ikke kjent med Unix, men i Mdadm (i Linux) kan man opprette et raid5 med to disker, også bare sette den siste som defekt, i prinsippet et raid0. Du kan da øke raidet senere ved å sette inn flere disker. Må selvfølgelig da sette inn 2 nye disker for å få en økning i kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...