Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girkasse gåen, bør jeg vrake bila ? (91 modell)

Anbefalte innlegg

Jeg eier en Mitsubizhi Colt 91 modell, som har gått 150.000

Har eid den i snart 8 år og vært storfornøyd, har ikke brydd meg spesielt mye om å ta vare på den, men den har greid seg veldig bra. Litt rust her og der men kun overfladisk eller på plasser som ikke har innvirkning på ytelsen.

Jeg betalte 25.000 for bilen når jeg kjøpte den.

Her i sommer måtte jeg skifte bremserør og eksosanlegg i henhold til EU kontrollen, dette kostet ca 12.000 til sammen

Nå på nyåret røk plutselig girkassa, og merkeverkstedet her i trondheim mente at det er ingenting jeg får gjort med girkassa, den må enten skiftes ut eller jeg må vrake bila.

Det å skifte girkasse koster visst fort 15.000 eller mer

Bør jeg vrake bila ? Er litt surt å ha brukt en del penger på den ikke ett år siden engang, men det å punge ut ytterligere 15.000 virker surt det og, spesielt på en såpass gammel bil

Bør jeg vrake bila ? Er ikke mange dagene til årsavgifta skal betales, så jeg må ta en beslutning kjapt, slik at jeg slipper å betale om jeg vraker den.

Er det noen andre alternativer til å kjøpe ny girkasse eller vrake bila ? Nå for tiden står bila parkert nedi gata, har ikke kjørt den på nesten 2 mnd. Jeg har 2. gir men får ikke skiftet gir eller satt den i revers, så jeg får kjørt den til vrakestedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke å skru pr definisjon, men jeg er ganske teknisk interessert og fingernem

Tror det blir mer et spørsmål om utstyr o.l. som trengs for å gjøre jobben

Må vel ha en bukk av noe slag for å få heiset opp bila

Lenke til kommentar

Ved vraking, pass på at den blir vraket, og ikke bare avskiltet, innen 20. mars. Ellers blir det halv årsavgift...

Personlig så ville jeg vært skeptisk til å bruke mye penger på en så gammel bil. Før noe sånt ville jeg ihvertfall tatt en grundig sjekk av bilen. Dersom flere ting snart ryker er det dårlig økonomi i å fikse den.

Lenke til kommentar

Merkeverkstedet sa de skulle ha 15-20k for å bytte kassa, høres ganske ekstremt ut men de vil vel sette inn en helt ny girkasse ? det er vel neppe nødvendig

Hva slags bedrifter ringer jeg til for å forhøre meg om de har girkasser ?

Lenke til kommentar

Ta en titt på finn.no eller ring på forskjellige bilopphuggerier.

Skal se om jeg finner et mitsubishi forum et sted her, ofte at deler blir solgt der.

Å bytte girkasse er gjort på som regel 3 timer.

Edit : Ta en titt på kjøp\salg delen på forumet : http://forum.mitsubishi-klubben.no

Dem har sikkert også en teknisk avdeling så du kan få tips der.

Endret av Login
Lenke til kommentar

Jo, jeg skifter gjerne kassa framfor å vrake bila, "alt" annet på bila fungerer jo helt fint, fikk ingen anmerkninger på EU kontroll bortsett fra noen bremserør

Aldri hatt ett eneste problem med den heller, den starter til og med i 35 minusgrader etter å ha stått i 3 mnd.

Den starter helt fint etter at lysene har stått på i over et døgn

Den sitter utrolig godt på veien

Ja tror jeg satset på å beholde den :O

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre

Jeg trenger

-Girkasse (ikke nødvendigvis kjempelett å skaffe, har tilnærmet aldri sett en 91 colt på veiene, eller er girkasser ganske universale greier og jeg kan kjøpe "hvasomhelst"?

-Et verksted av noe slag hvor den kan byttes (det må jo være en stor bukk av noe slag å heise opp bila på etc)

-Noen som kan å bytte slikt, hadde gjerne lært meg det selv men tror det tar litt for lang tid til at jeg får gjort det mens jeg eventuelt leier en slik bukk

Lenke til kommentar

Her kan du se etter deler:

http://www.nbfbildeler.no/templates/Parts.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3400&Model_Id=3407&PartGroup_Id=17

Som du ser ser det dårlig ut med girkasser, men du kan jo eventuelt se etter en delebil eller noe.

ELLERS ser det ut som at det er litt mer utvalg her:

http://www.bildelsbasen.se/

Dette er riktignok i Sverige, men du ser de ligger ganske lavt i pris. Du får sikkert en sånn kasse til Norge og montert av et verksted for 5000 til sammen kan jeg tenke meg.

Endret av axelh
Lenke til kommentar

som det er nevnt om skoler som gjør det gratis med at du betaler for deler synes da jeg høres ut som en fantastisk ide og mulighet til å få fikset det.

hviss du får mulighet til det og finner en girkasse til en ok pris så kan du fort ha bil enda lengre. fordet om bilen er litt gammel og girkassen er gåen så synes ikke jeg personlig at du skal vrake den. www.finndeler.no kan du sjekke om noen har. veldig bra side.

hviss du ikke er interesert i å få fikset det kan du selge bilen som repobjekt eller delebil. hel eller i deler. men den var jo gådd så lite så jeg synes det er verdt å fikse den. heller bruk 5000 kr på en girkasse og få gjort jobben. som regel så blir prisen mye mindre når man kjøper deler selv og får verksted til å bytte. må heller ikke være merkeverksted som gjør det. er bare tull. så lenge det er et godkjent verksted så går det jo bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...