marbek Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei, jeg skal finne det høyeste og det minste tallet fra en matrise. Noen som vet hvordan man gjør dette? : ) skal også finne ut gjennomsnittet, men det er jo ganske greit å finne ut av : ) slenger med koden sålangt. Public Class Form1 Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Dim matrise(4) As String Dim sum As Integer Dim snitt As Double Dim størst As Integer Dim minst As Integer størst = 1 minst = 100 matrise(0) = ("11") matrise(1) = ("10") matrise(2) = ("23") matrise(3) = ("15") matrise(4) = ("9") sum = matrise(0) + matrise(1) + matrise(2) + matrise(3) + matrise(4) snitt = sum / 2 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Du bruker feil datatype, og snittet ditt er feil (det skal være sum / antall) sum = matrise.Sum(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) minst = Matrise.Min(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) størst = Matrise.Max(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) snitt = Matrise.Average(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) Lenke til kommentar
marbek Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Du bruker feil datatype, og snittet ditt er feil (det skal være sum / antall) sum = matrise.Sum(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) minst = Matrise.Min(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) størst = Matrise.Max(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) snitt = Matrise.Average(Function(verdi) Decimal.Parse(verdi)) ser at du ligger på et mye høyere nivå en meg : ) hehe, takk for hjelpen, skal prøve å skjønne hva som står og sette meg mer inn i det du skrev nå : ) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Hvis du bruker Integer, Decimal, Long, Short, Float eller Double istedet for String i matrisen, kan du bruke disse funksjonene uten parameter. Poenget her, er at inndataene er en string, som ikke kan summeres eller lignende uten videre. Derfor ber jeg .NET om å konvertere fra string til Decimal (som en kan summere) på hvert elemnt i listen. edit: Kanskje jeg skriver dette unødvendig komplisert for deg Public Class Form1 Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click Dim matrise(4) As Double Dim sum As Integer Dim snitt As Double Dim størst As Integer Dim minst As Integer matrise(0) = 11 matrise(1) = 10 matrise(2) = 23 matrise(3) = 15 matrise(4) = 9 sum = matrise.Sum() størst = matrise.Max() minst = matrise.Min() snitt = Matrise.Average() Ikke bruk strings til aritmetiske funksjoner: "abc" + "123" = "abc123" "123" + "456" = 579 Dette er en string: "123" Dette er et tall: 123 Å blande disse slik som du gjør skaper bare hodebry. Endret 17. mars 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå