Spartan Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg har akkurat kjøpt en slik pc fra Multicom: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10500940;c:100582;fl:0 Problemet er at min 2,5" ekstern WB disk ikke fungerer på USB portene foran fordi disse ikke klarer å levere nok strøm. Alle andre pc'er jeg har brukt den eksterne disken klarer dette! I følge Multicom er dette helt normalt og jeg kan ikke forvente at min nye pc fra Multicom skal klare dette. Er dere enige i at det er greit å levere slik kvalitet på nye pc'er ? Lenke til kommentar
brgr Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei Først, gratulerer med ny PC. Ville trodd att enhver USB port skal kunne levere nok strøm til enheter som plugges til. Battery Charging Specification 1.1: Released in March 2007 (Updated 15 Apr 2009). Adds support for dedicated chargers (power supplies with USB connectors), host chargers (USB hosts that can act as chargers) and the No Dead Battery provision which allows devices to temporarily draw 100 mA current after they have been attached. If a USB device is connected to dedicated charger, maximum current drawn by the device may be as high as 1.8A. (Note that this document is not distributed with USB 2.0 specification package only USB 3.0 and USB On-The-Go.) Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 det er altså ikke nødvendigvis riktig ifølge Multicom: Hei USB i front av kabinettet vil nok kunne ha problemer med enheter som trekker mye strøm. Normalt sett er det ikke noe å gjøre med dette. Mvh. Morten Homdal Teknisk avdeling Multicom Norge AS Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 USB portene i fronten på en pc er forbundet mot hovetkortet med en kabel. Du vil dermed få et spenningstap slik at enheter som trekker strøm vil kunne få for lite til å fungere. Dette vil gå helt greit på USB sticks og lignende, men i ditt tilfelle klarer ikke porten å levere nok strøm. Dette er ikke Multicom sin feil, eller rettere sagt det er ikke en feil i det hele tatt men en begrensning styrt av fysiske lover. Du må nok i dette tilfellet koble deg til USB portene på bakside av maskina. Lenke til kommentar
brgr Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Alle USB porter får strøm gjennom hovedkortet på en PC, med mindre du begynner med sære løsninger som gir deg mulighet til å koble eksternstrøm til i tillegg. Det er Hovedkortet her som ikke klarer å levere strøm nok, noe som kan skyldes for svak PSU eller annet krims krams. Døgnvill: Det er ikke noe spenningstap å nevne med denne kabelen. Det er ikke snakk om kilometer kabel dette vettu. Det er snakk om en 30-40 cm lang kabel som går fra HK til front på kabinett. Har selv hatt koblet til diverse strøm trekkende enheter i fronten på PCen uten att dette har gått dårligere. Disse får den samme strømmen som alle interne USB enheter som faktisk overraskende nok får strøm gjennom hovedkortet de også! :o Kabelen utgjør ikke SÅ stor forskjell som du skal ha det til att det ikke går å trekke en USB harddisk i fronten. Bare noe til ettertanke. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Jo kabelen har faktisk så mye å si. De aller felste disker som kun får strøm fra USB kabelen har kortere kabel enn de som får strøm utenom. Hva tror du det kommer av? Har vært borte i dette selv flere ganger. Spesielt hvis man har ett stort kabinett slik at det er en lang USB kabel innvendig og så en USB disk uten egen strømforsyning blir det problemer. Har ikke noe med at strømforsyning er for liten. USB portene på hovedkortet gir rett å slett ut for lite strøm til denne "tilsammen" lange USB kabelen til å få liv i en disk, noe som går igjen over alle merker. Jo større disker, desto mer strøm trenger de, å mao større er sjangsen for at du må koble den til på baksiden istedet. Da slipper man den innvendige kabelen ( som ofte kan være opp til 1 m lang ) å problemet er borte. Endret 17. mars 2010 av JimRamse Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg vil nå si det slik. Hvis den eksterne HD'en funker når den blir koblet på baksida av maskinen så leverer Hovedkortet nok strøm og det er dermed ikke noe som er feil. Dette har vel ikke trådstarter sagt noe om og jeg venter spent på en oppdatering om dette. Ja som du sier brgr så er det ikke det ikke snakk om et stort spenningstap når du tar ut USB i front via en kabel inernt i maskina, men det er et lite tap uansett. Og hvis den eksterne HD'en trekker mye strøm så er det små marginer det er snakk om som vil kunne gjøre seg gjeldende i et slikt tilfelle. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Grunnen til att du ikke kan trekke strøm ifra usb portene i fronten av kabinettet ditt er pga. den virker som en hub. (deler opp en usp port til flere porter). Om man gjør dette trenger man ekstra strøm ifra en ekstern kilde for att det skal fungere. Det er pga. begrensninger i usb standarden. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Jeg vil nå si det slik. Hvis den eksterne HD'en funker når den blir koblet på baksida av maskinen så leverer Hovedkortet nok strøm og det er dermed ikke noe som er feil. Dette har vel ikke trådstarter sagt noe om og jeg venter spent på en oppdatering om dette. Heisann. USB disken fungerer utmerket hvis jeg kobler den til baksiden ja. Hovedproblemet ved å gjøre det slik er at hk kun har to USB porter på baksiden og de trenger jeg å bruke til noe annet. Jeg kan derfor i praksis bare glemme å bruke WB disken til backup. Endret 17. mars 2010 av Spartan Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Er helt normalt dette. Løsningen er denne kabelen Den blir levert med mange 2,5" HDDer men WD har valg å levere med kun enkel usb plugg som self. gir det problemet du har... Mulig dealextreme har denne.. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) god ide jeg har to slike liggende. Edit: Hjalp ikke Endret 17. mars 2010 av Spartan Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Mine erfaringer er også at usb porter i front av et kabinett ikke alltid klarer å levere nok strøm til mer strømkrevende enheter. Disker trenger også en hvis startspenning for å klare å starte som er høyere en når den er i drift. Man kan jo bare bruke en ekstern usb hub med eget powersupply så er problemet løst. Lenke til kommentar
brgr Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 La meg da få spørre deg om hvilket tåpelig kort du har fått tak i som bare leverer med _2_ USB kontaker i bakkant. Ja, hvis vi snakker 1 meter lange kabel surret opp mellom HK og USB i front, da er jeg med på att spenningstapet vil være mer markant en en 30-40 cm kabel som de aller fleste har. Om ikke kortere. Det er en grunn til att de har USB kontaktene på HK nærmest mulig front og ikke helt oppe med NB, CPU og RAM. For å slippe å ha så lange kabler, og har du ett høyt tårn, jaja. Da har du sannsynligvis ikke noe behov for å koble til noen ekstra harddisker for å få mer lagringsplass. Og jo, det kan være for svak strømforsyning som leverer akkuratt på nippet nok strøm til de nødvendige komponentene, men som ikke gir en stabil nok spenning eller nok strøm til USB kontakter. Det er PSU'en som leverer strøm til kontaktene. Til Spartan: Har du prøvd å koble harddisken bak og koble den enheten som opptok den USB-kontaken bak frem? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 La meg da få spørre deg om hvilket tåpelig kort du har fått tak i som bare leverer med _2_ USB kontaker i bakkant. Til Spartan: Har du prøvd å koble harddisken bak og koble den enheten som opptok den USB-kontaken bak frem? Multicom leverte pc'en med dette hk: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10583851 Og jeg gjentar gjerne igjen at jeg har prøvd de bakre USB portene og de fungerer utmerket med min WB disk. Jeg har til og med brukt en USB skjøtekabel for å teste disse portene. Det er KUN USB portene foran som tuller og kun med WB disken. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 La meg da få spørre deg om hvilket tåpelig kort du har fått tak i som bare leverer med _2_ USB kontaker i bakkant. Til Spartan: Har du prøvd å koble harddisken bak og koble den enheten som opptok den USB-kontaken bak frem? Multicom leverte pc'en med dette hk: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10583851 Og jeg gjentar gjerne igjen at jeg har prøvd de bakre USB portene og de fungerer utmerket med min WB disk. Jeg har til og med brukt en USB skjøtekabel for å teste disse portene. Det er KUN USB portene foran som tuller og kun med WB disken. Dette kan ha sammenheng med low speed/high speed kabling. Low speed krever atskillig kortere kabel pga av spenningsfallet på GDN kabelen blir for stort. Hvis kabelen som går fra connector på hovedkort til usb portene i front ikke er skjermet og med snodde par så er det en low speed kabel, er den hel men metalskjerming og snodde par så er det en high speed kabel. Portene i bakkant er ikke kablet til til host kontrolleren så der har du ikke noe spenningsfall. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 La meg da få spørre deg om hvilket tåpelig kort du har fått tak i som bare leverer med _2_ USB kontaker i bakkant. Ja, hvis vi snakker 1 meter lange kabel surret opp mellom HK og USB i front, da er jeg med på att spenningstapet vil være mer markant en en 30-40 cm kabel som de aller fleste har. Om ikke kortere. Det er en grunn til att de har USB kontaktene på HK nærmest mulig front og ikke helt oppe med NB, CPU og RAM. For å slippe å ha så lange kabler, og har du ett høyt tårn, jaja. Da har du sannsynligvis ikke noe behov for å koble til noen ekstra harddisker for å få mer lagringsplass. Og jo, det kan være for svak strømforsyning som leverer akkuratt på nippet nok strøm til de nødvendige komponentene, men som ikke gir en stabil nok spenning eller nok strøm til USB kontakter. Det er PSU'en som leverer strøm til kontaktene. Til Spartan: Har du prøvd å koble harddisken bak og koble den enheten som opptok den USB-kontaken bak frem? Kan garantere deg brgr at dette har ingenting med psu'en å gjøre. Da ville det vært flere komponenter i pc'en som hadde fått problemer. De som lager hovedkort følger en satt standard for hva slags spenning USB kontaktene skal kunne levere. Så lenge de leverer nok ut i fra kontktene som er på baksida av kabinettet så er det ingen feil med psu som du så iherdig prøver å få fram. Lenke til kommentar
brgr Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hvordan kan du si dette ikke har noe med PSUen å gjøre? Det er PSUen som gir HK 5volt til USB strøm! Det er de røde ledningene til 20/24-pins kobliengen. Det er en grunn til att PCer har strømforsyning, slik att hovedkortet slipper å måtte omforme strøm osv. Ja, hovedkortet begrenser strømmen som går ut hver kontakt, men ingen omforming det er det PSUen som tar seg av. Men trådstarter: Koble WD disken bak, og koble de kontaktene du hadde bak, frem. Slik att du bytter om plasseringen på de. Eller koble ut alt usb bak, og koble wd disken foran. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 USB portene gir ut en spenning på 5V. Dette har du rett i brgr. Men det er et kretsløp involvert i i USB, man kan ikke bare koble 5V direkte fra PSU'en og ut gjennom USB porten. Da vil man svi av printbaner på hovedkortet hvis det går for mye strøm. USB 2.0 standarden spesifiserer maks 1,5A strøm og thats it. På hovedkortet sitter det en krets som begrenser hvor mye strøm man kan dra ut av USB porten, dette fordi det er en internasjonal standard som spesifiserer dette og jeg gjentar meg selv nå. PSU'en har ikke noe med dette å gjøre. Lenke til kommentar
brgr Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Det har jeg aldri påstått heller, det jeg sier. Er att PSUen, er den som leverer strømmen. ... Ja, hovedkortet begrenser strømmen som går ut hver kontakt, men ingen omforming det er det PSUen som tar seg av. ... Som jeg sier her. Hovedkortet begrenser strøm, som du sier til maks 1.5A strøm. Men spenningen og alt dette andre kommer ifra PSUen. Og hvis det er en for svak psu som har for liten kapasitet til å kunne dra strøm nok til ALLE usb enhetene samtidig. Vi snakker begge forbi hverandre her skjønner jeg =) Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Mulig du snakker forbi som du sier. Hvis du leser litt over i tråden så skrev jeg at hadde det vært feil med PSU'en så ville andre komponenter ha feilet i maskina. Det er mye som bruker 5V skjønner du. Beviset på dette er jo at som trådstarter sier så virker den eksterne harddisken når han plugger den inn på baksida. Som har vært skrevet gjentatte ganger også i denne tråden så er det kabellengden til fronten eller muligens at fronten er en hub som er årsaken til at det ikke fungerer. Mange andre i denne tråden har også sagt at de har hatt samme problem ved å koble en USB powered hd til fronten av sine maskiner. Er det så vanskelig for deg å akseptere at det er dette som utgjør problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå