Gå til innhold

Min drømmelaptop, finnes den?

4 stemmer

1. 1. Er det flere enn meg som savner en slik type pc?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bruker maskinen utelukkende til database og tyngre utvikling. Jeg trenger en maskin hvor jeg slipper å vente så mye som jeg gjør idag så den må være kraftig, men samtidig ha brukbar batteritid. Minst 2 timer med BRUKStid. Ser for meg følgende:

* 17-18" WUXGA skjerm med 1920x1080 eller 1920x1200 oppløsning. Har Dell Inspiron 9400 nå med 17" 1920x1200 og er ganske fornøyd med den, men kunne tenkt meg litt større skrift på laptop skjermen ved bruk sammen med ekstern skjerm.

* SSD OS disk

* Ekstra 7200 RPM disk til data og diverse, gjerne intern i laptop, men ekstern som nødløsning.

* Gjerne uten optisk drev, vil heller ha ekstra harddisk internt i laptop. Vil heller ha ekstern dvd spiller for de ytterst få gangene jeg trenger dette.

* E-SATA (hvis det ikke er plass til ekstra harddisk og jeg må bruke en ekstern disk), evt. kan jeg bruke USB 3.0 ekstern disk.

* Intel i5 med integrert grafikk. Vil helst ha ATI grafikk da jeg er veldig fornøyd med driverne deres, er litt skeptisk til Intel's drivere, men fordelen med å ikke ha et ekstra grafikkort i pcen er nok stor.

* Bør støtte 2 eksterne skjermer hvis mulig.

* Minst 6GB RAM

* HDMI

* 9 cellers eller bedre batteri.

* Bluetooth

Problemet er at så godt som alle pc'er som er såpass kraftige også har et kraftig grafikkort, noe jeg er helt uinteressert i å betale for, samt at det går utover batteritiden.

Hvis noen vet om en slik PC, skrik ut!

Endret av trygvelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har min drømme pc..

Jeg trenger en som kan spille spill.. Da spilling er mine behov. Og trenger ikke batteri tid, da jeg bruker den kun koblet i strøm, og den er stor , pga vil ha storskjerm.

Med andre ord, jeg har en slepbar ikke en bærbar. Men er fortsatt mobil om jeg vil. Enklere å dra med seg en stor tung ting, enn 3 store ting ( skjerm, kabinett og bagg med tastatur mus kabler etc ).

Specs i signatur :)

Lenke til kommentar

Har min drømme pc..

Jeg trenger en som kan spille spill.. Da spilling er mine behov. Og trenger ikke batteri tid, da jeg bruker den kun koblet i strøm, og den er stor , pga vil ha storskjerm.

Det er det som er så synd, alle de store kraftige maskinene retter seg mot spillere, men hva med oss som vil ha en stor skjerm, men ikke er interessert i spill og heller vil ha batterilevetid. Utrolig irriterende at det ikke går an å ta vekk det dedikerte skjermkortet på i5 modellene og heller bruke den integrerte GPU'en på CPU'en.

Skjønner heller ikke hvorfor alle tviholder på optisk drev, ærlig talt, hvor ofte bruker man dette? For min egen del stort sett bare for å installere OS, alt annet lastes ned eller mountes som image.

Endret av trygvelo
Lenke til kommentar

Hei. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å finne en maskin som passer deg. En såpass stor og kraftig maskin som du vil ha, men uten dedikert grafikkort? Vanskelig. Det er vel faktisk slik at det overveldende flertallet av de som kjøper en så stor bærbar, også vil ha et noenlunde bra fraspark i grafikken. Hvis du absolutt ikke vil ha et dedikert grafikkort, er du vel henvist til å nøye deg med små netbook'er. Som du selv er inne på - det nærmeste du kommer er vel å finne et brukbart oppsett på en av Multicom's bærbare. Eller evt. kjøp en liten maskin + ekstern skjerm.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kan skjønne at det er vanskelig å finne en maskin som passer deg. En såpass stor og kraftig maskin som du vil ha, men uten dedikert grafikkort? Vanskelig. Det er vel faktisk slik at det overveldende flertallet av de som kjøper en så stor bærbar, også vil ha et noenlunde bra fraspark i grafikken. Hvis du absolutt ikke vil ha et dedikert grafikkort, er du vel henvist til å nøye deg med små netbook'er. Som du selv er inne på - det nærmeste du kommer er vel å finne et brukbart oppsett på en av Multicom's bærbare. Eller evt. kjøp en liten maskin + ekstern skjerm.

Ja, det virker som kraftig maskin = gamer. Skulle da tro at det finnes flere som jobber med maskinen sin og som faktisk er ute etter god ytelse. 3D ytelsen spiller i de fleste situasjoner ingen rolle selv om det kanskje er mange som er av den oppfatning.

Den maskinen du har ville vært drømmen, men uten dedikert skjermkort og i5 i stedet for i7. 32nm i5 dualcore er myyye mer energieffektiv enn 45nm quadcore i7 samtidig som i5 ville være nok kraft i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Den maskinen jeg har, har desktop prosessor/hovedkort/chipset - betydelig raskere enn bærbarversjonene. Min maskin er et arbeidsverktøy - at jeg i tillegg har et raskt grafikkort, er bare en bonus, jeg spiller ikke så mye ... men kjekt å ha når jeg gjør det ;)

Nå er det jo også slik at selv maskiner som blir markedsført som kraftige arbeidsstasjoner, også gjerne har kraftig grafikk. F.eks. Dell Precision 6400 eller 6500, Lenovo W500/W700 ... alle disse har grafikkort som riktignok er optimalisert for seriøst bruk (CAD, videoredigering, 3d rendering osv.) og er av Quadro typen (FX2800/3800), men de sparker også bra i fra seg til spilling. Det var vel egentlig en av disse jeg selv ønsket meg, men prisene på disse er helt utenfor rekkevidde, dessverre.

Så den bruken du selv antyder, med god prosessor, bra med minne, stor skjerm, SSD osv. - men uten dedikert grafikk, det faller liksom imellom to stoler.

Samtidig så vil du ha støtte for 2 eksterne skjermer - vel, det i seg selv krever litt av grafikkprosessoren, og et dedikert grafikkort vil vel uansett være påkrevd. Eller?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Den maskinen jeg har, har desktop prosessor/hovedkort/chipset - betydelig raskere enn bærbarversjonene. Min maskin er et arbeidsverktøy - at jeg i tillegg har et raskt grafikkort, er bare en bonus, jeg spiller ikke så mye ... men kjekt å ha når jeg gjør det ;)

Nå er det jo også slik at selv maskiner som blir markedsført som kraftige arbeidsstasjoner, også gjerne har kraftig grafikk. F.eks. Dell Precision 6400 eller 6500, Lenovo W500/W700 ... alle disse har grafikkort som riktignok er optimalisert for seriøst bruk (CAD, videoredigering, 3d renedering osv.) og er av Quadro typen (FX2800/3800), men de sparker også bra i fra seg til spilling. Det var vel egentlig en av disse jeg selv ønsket meg, men prisene på disse er helt utenfor rekkevidde, dessverre.

Så den bruken du selv antyder, med god prosessor, bra med minne, stor skjerm, SSD osv. - men uten dedikert grafikk, det faller liksom imellom to stoler.

Samtidig så vil du ha støtte for 2 eksterne skjermer - vel, det i seg selv krever litt av grafikkprosessoren, og et dedikert grafikkkort vil vel uansett være påkrevd. Eller?

Selvfølgelig hadde jeg ikke hatt noe imot den desktopprosessoren du har og en kraftig GPU hvis batteritiden hadde vært OK. I alle tester jeg hittil har sett har batterilevetiden vært veldig dårlig for slike PC'er, men de nye i5 32nm CPU'ene gir det beste av begge verdener, ytelse opp i mot i7 quad, men allikevel meget bra batterilevetid.

Ang. nødvendighet av dedikert skjermkort for å bruke 2 eksterne skjermer aner jeg ikke hvordan dette fungerer med GPU'en som er integrert i i5. Det er vel samme GPU som intel GMA4500 eller hva den nå heter så jeg skal sjekke det opp :)

Lenke til kommentar

Batteritiden er helt latterlig, det er ikke til å legge skjul på - men for min del en ikke-sak - jeg har alltid et strømuttak i nærheten av der maskinen er, og har ikke behov for å bruke maskinen på bil,tog eller fly - det blir uansett problematisk med en 17-tommer.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du se på Dell sine Presicion-modeller eller de heftigste modellene i T-serien til Lenovo. Der får du ordentlig kraft samt kvalitet og gode serviceordninger, men de koster deretter. Dette er profesjonelle arbeidsstasjoner. De har også ganske hvasse grafikkort, også av den profesjonelle typen. Her finner man vel grafikkort fra Nvidia. Gamer-modeller ment for privatpersoner blekner mot disse.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...